NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 109,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVII. CVRILL 109





Synodáltií kongregace hudební Pavelkovu práci precetla, zavedla o ní rozhovor a

schválila ji. Prítomni byli i jiní úcastníci synody.

Její znęní je návodem, kterak by si męli duchovní správcové pocínati, aby udrzo-

vali a povznášeli kostelní zpęv lidový.

Obsah tohoto elaborátu »o pęstování a povznesení lidového zpęvu v kostele« jest

následující:

V úvodę poukázáno na význam kostelní písnę lidové, jez, jsouc modlitbou zpęvem

pronesenou, vroucnęji vyjadruje a mocnęji budí city zbozné, a tak prispívá jednak ke

zvelebení sluzeb bozích jednak i k posvęcení duše pęjících i poslouchajících. Pęstęní

zpęvu lidového jest také prűpravou ke zpęvu liturgickému. Zbozný zpęv lidu proto za-

sluhuje, by mu duchovenstvo vęnovalo všestrannou a usilovnou péci. K tomu jest treba

1. dostatku písní vhodných:

1. co do tegta, jenz má býti

a) obsahu v pravdę zbozného a úcelu primęreného;

b) f o r m y vytríbené, aby stál na výši doby, vyhovuje i správn ostí jazykovou

i umęním básnickým ;

2. co do nápęvu, jenz má býti (dle Motu proprio Pia X.) :

a) zbozný, prostý svętáctví;

b) umęlý, bohosluzby dűstojný a ji povznášející, pri tom však lidu prístupný;

c) všeobecný v tom smylu, aby neurázel príslušníkűv jiných národű. Jsou tedy

zvláštnosti národní prípustné, pokud nejsou závadné jiným národnostem, na pr. koledy.

Zásobu hojnou vhodných písní kostelních poskytují nové kancionály diecésní :

ceský »Cesta k vęcné spáse« a nęmecký »Lobet den Herrn« (vyšel r. 1907).

Písnę v nich obsazené treba cviciti a zavádęti. Písnę, jez v nich obsazeny nejsou,

af starší nebo novę vzniklé, lze podrzeti nebo zavádęti jen s dovolením bisk. konsistore,

jez podrobí úsudku odborných znalcű jak text tak nápęv, nezli approbaci udęlí.

Zpűsob a rychlost, jimiz se písnę nové zavádęjí, jest rűzná dle okolností, o cemz

pojednáno podrobnę.

II. Prostredky na zvelebení lidového zpęvu kostelního jsou dle nMotu proprio= Pia X :

a) Dozor hudební komise diecésní ;

b) výchova chovancű v seminárích pacholeckých i bohosloveckých, kterí mají býti

cviceni uciteli ve zpęvích a professory uvádęni do zarízení kancionálu a zásad, na nichz

byly zbudovány;

c) zrizování Jednot cyrillských a cecilských, jakoz i sboru literátských;

d) hojná podpora varhanické školy.*)

III. Tretí podmínka zvelebení zpęvu lidového jest bedlivé cvicení zpęvu, tak

aby se nezpívala nikdy píseń, jez není rádnę nacvicena. Cviciti lze

1. Ve Škole, jez jest k tomu zavázána

a) svým úcelem vychovávati nábozensko-mravnę,

b) positivními príkazy, (uvedeny príslušné výnosy a narízení ministerstva kultu

a zemské šk. rady) ;

2. v j e d n o t á c h c y r 111 s k ý c h, kde jsou, ale i v jiných spolcích, zvl. ve spolcích

kat. omladiny, jednotách svatojosefských, a jiných spolcích a sdruzeních;

3• prímo v kostele po sluzbách bozích.

Podrobnę promluveno o praxi, jez opęt dle místních pomęrű jest r~zná.

Cvicí 1. ve škole ucitelé,

2. ve spolcích ,:stanovený cvicitel,

3. v kostele varhaník, knęz, neb i jiný znalec zpęvu.

1V. Zvelebení zpęvu nejvíce zálezí na knęzi, jenz

1. musí dbáti, aby se potrebné písnę

a) vybraly,

b) nacvicily,

c) v kostele rádnę zpívaly;

2. má, ceho treba vysvętliti a lid povzbuzovati, aby pęknę a rád zpíval;

3. starati se o varhaníka, varhany i o to, by zpívající męli texty písní.



*) To vše se jiz dęje. Bohoslovci i seminaristé zpívají duchovní písnę a v pastorálce se bohoslovcűm

prednáší nejen konstituce synodální, nýbrz jsou uvádęni do obsahu kancionálu. Na jednoty téz dojde,

az budou po ruce stanovy nové. Varhanická škola dostala vydatnou podporu — na rozkaz nejd. p. bi-

skupa z Huynű.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ