| ||||
| ||||
54 CYRILL X L [ I
Graduale: Tenuisti manum (Gr. P. 76). Tractus: Deus, deus meus (Gr. P. 77). NB. Po tractu zpívají se při zpívané mši sv. pašije podle sv. Matouše latinsky. O f Jertoriunt : Improperium expectavit (Gr. P. 78). Conrnnurio: Pater, si non potest (Gr. P. 79). Zelený čtvrtek. (Feria quinta in Coena Domini, duplex 1. Classis.) 20. dubna. Zelený čtvrtek jest památkou ustanovení nejsv. Svátosti oltářní. A. M š e sv. Introit: Nos autem gloriari oportet (Gr. P. 79; Sv. T. 116). Gloria Patri se při Introitu vynechává jako o předcházejících dvou nedělích. Pozn. O tento den zazpívá 1 Grudualc: Christus factus est (Gr. P. 80; Sv. T. 117). NB. Tractus se nezpívá. <)Ilertoriurtt: Dextera Domini (Gr. P. 81 Sv. T. 117). Conununio: Dominus Jesus (Gr. P. 82; Sv. T. 118). 5. Při p r u v o d u snejsv. Svátostí: Pange lingua (Gr. P. 420; Sv T. ll8). NB. Při následujícím obnažování oltářu recituje se žalm 21. s antif. >.Diviserunt< (Sv. T. 123). Velký pátek. (Feria sexta in Parasceve, Duplex I. Classis.) 21. dubna. Velký pátek jest památka smrti Spasitelovy na kříži. A. Čtení. Po prvém prorockém čtení se zpívá: 7'ructus: Domine audivi (Sv. T. 127). Po druhém čtení: Tractus: Eripe me Demine (Sv. T. 128). B. Pašije podle sv. Jana. C. Pocta sv. kříži. Ecce lignum Crucis (sbor zpívá druhou část Venite adorémus) (Gr. P. 82). Intproperia: Popule meus (Gr. P. 83; Sv. T. 129). D. Mše předposvěcení. Při prúvodu: llymnns: Vexilla regis (Gr. P. 85; Sv. T. 137). Pozn. Obřady tyto mši sv. podobné, nejsou obětí, nýbrž jen přijímáním nejsv. Svátosti. Kněz při nich zpívá Pater noster tono feriali. E. Průvod do Božího hrobu *) Obřady jsou předepsány pro českou provincii církevní v ritualu. Při prúvodu zpívá se: Responsoriuut : Caligaverunt (Sv. T. 141 t nebo I~csponsoriunt : Ecce quomodo moritur (Sv T. 142). Bílá sobota. (Sabbatum Sanctum. Duplex 1. Classis) 22. dubna. Bílá sobota jest svatvečerem hodu Božího velikonočního a tedy přípravou na slavnost, spolu pak památka na odpočinek Kristúv v hrobě. Obřady se konají: A. S v ě c e n í o h n ě. (Sbor jen odpovídá.) B. Svěcení velikonoční svíce. (Sbor odpovídá.) C. Proroctví Starozákonná. Po 4. proroctví Tractus: Cantemus domino (Sv. T. 143). Po 8 proroctví 1 •t•actus : Vinea facta est (Sv. T. 143). Po 11. proroctví Ti-aclus: Attende coelum (Sv. T. 144). D. Svěcení křestní vody. Při prúvodu. Tractus: Sicut cervus (Sv. T. 145). Po svěcení. Litanie ke všem Svatým (Gr. P. W. NB. Litaniae dupplicantur t. j. zdvojují se. Zpěváci zpívají invokaci i s odpovědí a po nich sbor obé opakuje. Litanie tyto n e j s o u totožné s litaniemi o prosebných dnech. E. Mše sv. In(roit se nezpívá. Po Kyrie zanotuje kněz Gloria, o čemž platí totéž co na Zelený čtvrtek. Po epištole zazpívá kněz trojí Alleluja, které sbor třikráte opakuje (Gr. P. 88). Po-tom tlásleduje: Versus: Confitemini Domino (Gr. P. 89; Sv. T. 145). Tractus: Laudate Dominum (Gr. P. 89; Sv. T. 146). Credo, Offertorium, Agnus Dei se nezpívá. Po přijímání: Nešpory (Vesperae). Antifona: Alleluja (Gr. P. 90). Žalm 116. Laudate pueri. AntiJona ad Magii.: Vesperae autem Sabbati (Gr. P. 91). Magnificat. (Sv. T. 146). Odpoledne koná se: F. Vzkříšení. U Božího hrobu se recituje žalm 56. (Sv. T. 147). Po prúvodu jsou hodinky církevní. (Píseň, Regina coeli Sv. T. 149 nn. Te Deum Gr. P. 414). Obřady k tomuto posv. úkonu předepsány jsou pro českou církevní provincii v ritualu. | ||||
|