Různé zprávy
Ročník: 1916; strana: 69,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XLII. CYRILL 69

hování. Pří pohřbech a jiných pobožnostech co se ne-zpívá, kněz recituje. K a n t a t a byla o pouti. Pan řiditel kůru Lad. Tuček ze Ríčan se svým sborem zpíval velmi pěkně části pohyblivé dle edice vatikánské, části stálé dle Singenbergra F-dur. C r e d o od Zelinky, »Pange lingua« od Drahlovského. A dále píše pan farář : Kde snad není varhaníka a kněz není hudebníkem, stačí, když si koupí třeba od Lantnera na Václavském náměstí (nebo od Wolfa tam-též) metallofon; na něm jsou kovové jazýčky s vyrytými jmény (písmeny) not. Abecedu notovou zná každý. Po případě poslouží dobře » C y r i 11 s k á š k o l a z p ě v u, od Fr. Chluma. Konečně je nutný S v a t o-j a n s k ý K a n c i o n á 1, Dědictví Sv.-Janské z r. 1864, 2 díly, kde jsou písně s notami a je to kniha církevně-úřední, závazná pro zpěv chrámový. Z metallofonu vyloudí se případné tóny paličkou, doma po večerech se písni naučí brzo, kdo ;-n trochu má sluchu.

Plzeň. Hudba chrámová v arciděkanském kostele v pašijovém týdnu řízením řed. kůru Norb. Kubáta. Neděle květná: O 3~4 10. hod. Kaim, Missa Jesu Redemptor, Nešvera, Pašije. Skuherský Grad. a Offertorium. — Večer o půl 7. hod. produkce ve prospěch vdov a sirotků po padlých vojínech. 1. Palestrina, Improperiae. 2. Ingegneri a) Jerusalem surge,U). Plange. Haller, Tenebrae factae sunt. Mitterer, O vos omnes a Stabat mater. Studentský sbor 1, c k. české reálky a kostelní sbor. Středa: o 3. hod. odpol. Responsoria Mitterer č. 1-6. Haller č. 7-9. Anerio, Miserere. — Zelený čtvrtek: Kubát, Missa Brevis, Kyrie a Gloria, ostatní Haller, Missa O salutaris hostia. Anerio, Christus factus est. Kubát, Dextera Domini. Liszt, O salutaris. Palestrina, Pange lingua. — O 3. h. odpol. Responsoria, Mitterer č. 1.—3. a 7.—9. Haller č. 4-6. Skraup, Miserere. — Velký pátek, Nešvera, Pašije. Kubát, Improperiae. Ebner, Vexila regis a Adoramus te Christe 6tihlasé. Hándl, Ecce quomodo. — O 3. hod. odpol. Responsoria Ingegneri (1588) č. 1.—3. Mitterer č. 4.—6. Haller č. 7.—9. Anerio, Christus factus est. Allegri. Miserere. — O půl 7 hod. ve prospěch vdov a sirotků po padlých vojínech. 1. Palestrina, Improperiae. 2. Wagner, Kouzlo velkého pátku, pro velký orchestr, hudba c. k. pěš. pluku čís. 69. řídí p. kapelník Jos. Horák, hud. skladatel. 3. Ingegneri, Jerusalem surge a Plange. Mitterer, Stabat mater ,s prův. orchestru (instrumentoval Norb. Kubát). Účinkuje studentský a kostelní sbor. — Bílá sobota: 0 5. hod. ranní Tregler, Missa St. WencesÍai. Auer, Recordare, ostatní chorálně. O 9. hod. Haller, Missa O salutaris hostia Kyrie, ostatní ze mše Panis Angelicus od Koenena. Mitterer, Magnificat. — O 7. hod. večer Goller, Pange lingua, G-dur. Foerster, Regina coeli. Kubát, Te Deum, C-dur. — Na Hod Boží o 3/4 10. hod. Foerster, Vidi aquam. Kubát, Missa solemnis E-dur, s průvod. orchestru a varhan. Zangl-Stehle, Haec dies. Haller, Terra tremuit a Pange lingua B-dur 7hlasé. - V pondělí o 3/410. h. u sv. Jiří Tregler Missa brevis. Weselak, Confitebuntur, Kubát, Pange lingua, Es-dur. Norb. Kubát, řed. kuru.





D. J. C. V ČESKÝCH BUDĚJOVICICH.

K. BOČEK.

Diecesní Jednota Cyrillská v Čes. Budějovicích konala v březnu přednášku řed. Boh. Jeremiáše »O povznesení lidového zpěvu kostelního«. Ukázky staročeských písní, jako vzorů zazpívalo sborové oddělení Čes. hud. školy tamní.

DIECESNÍ JED. CYRILLSKÁ V BRNĚ.

(O. NECID.)

Rajhrad. Sbor náš byl po celou dobu války velmi činným. Bylo zpíváno nejen v neděle a svátky,nýbrž i ve všední dny, pokud toho třeba bylo, v ,tlášterním i farním chrámu Páně a to přesně jak předepsáno: Introitus a Postcom. dle vat. chorálu 'přede-psaného, AGraduaie, Offertorium, Sekvenci a Tantum ergo, vždy sborem bud smíš. neb mužským, často i 8mihlasně. Nově cvičeny byly tnše Ríhovského a Hromádkovy, Offertoria na neděle 3—23 po sv.. Duchu od Is. Stógbauera, Responsoria k tem. hodinkám od Koenena, »Missa Sc. Francisci Xav.« f-moll od Witta a j. kromě písní pohřebních. Též pokud se týče zpěvu vlasteneckých nezahálíme: Mezi jinými znovu nacvičena duetta od Dvořáka =hlar. dvojzpěvy« a Malátovy ipěvy lidu českého,. Až do druhé ne-děle po Zievení Páně r. 1916 bylo zpíváno zcela pravidelně v kostele, jak jsem shora uvedl. Jelikož však velmi mnoho členů muž. sboru vykonává činnou službu vojenskou, byli jsme nuceni pro malý počet basistů omeziti zpěv figurální pouze na svátky a v něděli nahraditi jej písní lidovou, ovšem dle nového kancionálku přesně cvičenou (jak ve škole iak i v kostele) — zpěvník náš nový sluje »Cesta k věčné spáse«. Zkoušky se sborem dívčím konají se však pravidelně (i když se ve chrámu nezpívá) dval
ZPRÁVY OSOBNÍ A SPOLKOVÉ.

** Během války tímrtím uprázdnila se v Cechách dvě a na Moravě též dvě místa ředitele kúru, všecka čtyři z nejlepších. Na žádné ale nebyl vypsán konkurs, ač J. H. Si. přípisy o to prosila v zájmu četných nezaměstnaných sil, bohužel marné. Důležitá věc tato dotýkající se též oboru válečné péče, bude předmětem úvahu příští schůze výboru J. H. Si.

** Místo varhaníka v Praze na čas válkv by přijal statný pensista, býv. ředitel kůru kapitolního chrámu.

RÚZNÉ ZPRAVY

Státní zkoušky hudební. Nejbližší zkoušky před. c. k. zkušební komisí pro vyučování hudbě na školách středních a ústavech učitelských v Praze konati se budou od 3. května t. r. vždy (v pondělí, středu, pátek) o 3. hod. odpol. počínaje v malém sále v Rudolfině.

DvoPákovo ,Stabat mater" provedl opět po delší době pražský Hlahol« ve dvou koncertech (28./III. a 3., IV. t. r.) ukončiv tak úspěšně svoji letošní sezonu plodnou i přes útlak doby výkony i velikostí děl prováděných (opakování Novákovy »Bouře«). Dvořákovo oratorium do značné šíře rozvedené, zůstává ovšem stále ještě vděčným číslem, skytajíc velikému a ukázněnému sboru hojně příležitosti k rozvinutí všech předností sborového zpěvu. Jednalo[ se právě Dvořákovi ve skladbě té volně v 10 oddílů úpině samostatných a slohově uzavřených rozdělené v prvé řadě o krásný zvuk sboru i ostatních složek, orchestru i solových hlasů, at samostatně vystupujících či v duetto neb čfyřhlas spojených. Text staré sekvence svým vnitřním obsahem mu tvárným principem nebyl. Jen celkovou náladu jeho vystihuje, tu výra
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ