NEZAŘAZENO
Ročník: 1916; strana: 70,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
70 CYRILL XLII.

zem_hlupokého bolu, onde tóny jasnějšími. Thematické jednoty celku však nevyhledával nikde. Jen první a poslední číslo činí výjimku. Jestif zbudováno z thematu a jeho.rozvedení ve větě prvé, jsouc uzavřeno pak mohutným, volně přibraným Amen= z téhož materiálu čerpajícím. Dílo to provedl >Hlahol

vedený opět pevnou rukou svého I. sbormistra jar. Křičky, s porozuměním a se zřejmou snahou o přesnou a výraznou deklamaci latinského slova. Party solově byly ve zkušených rukách sl. J. Letnianské ,sopr.), pí. Ó. Borové-Valouskové (alt), p. Vl. Wuršra (tenor), p. Eg. Fuchse (bas). Jen s volbou temp nelze bez výhrady souhlasiti. Tak sborové ATui natia (čís. 5.), pak tenorové solo se sborem Fac me vere- (v č. 6.) i sbor > Virgo virgjnum, vyžadují pohybu značně volnějšího, nemají-li právě tato místa nabýti výrazu příliš změkčilého a tím k textu méně přiléhajícího.

Ms.

Večer sborového zpěvu pořádaný Ústřed. jedn. zpěv. spolku českosl. v Praze dne 22. března ve Smetanově sále Obecního domu byl velmi potěšujícím zjevem jak slušnou návštěvou tak především kvalitou i kvantitou účinkujících spolku. Sborový zpěv

u nás před několika lety znovu vzkříšený jistě ne-malou zásluhou obou Sdružení učitelských patřil vždy k nejvýznamnějším projevúm tlašeho národního bytí a je jistě velmi významno a radostno, že ani v těžkých dobách válečných úroveň sborového zpěvu vše-obecně nejen že neklesá, ba naopak povšechně stoupá. Všechny zpívají,:í spolky representovaly dobrá tělesa, náležitě sladěná, což platí zvláště o Hlaholu pražském jehož provedení K l i č k o va žalmu 47. za varhanového doprovodu samého skladatele bylo hřebem večera a nalezlo, vedle Ballad o české hudbě od téhož autora zpívané, vším sdruženým pěvectvem pražským, největšího ohlasu. Mužský sbor Hlaholu pražského dobře zněl ve vzletném sboru Kličkově: Naše perla, ženský odbor s porozuměním zpíval jemnou náladou dýšících 5 dvojzpěvů Ed. Fibicha. Vedle pražského zamlouval se také Hlahol vinohradský (dir. K. Nedbal) výběrem moderních skladeb. S velkým nadšením uvítána zvláště Novákova bailada: Zakletá dcera a J. B. FSrsterúv > Skon.Ženský sbor jaře přednesl Křičkovy 3 sbory na slova moravských písní lidov. Gvlášf četným mužským sborem pochlubil se Svaz azlnických českosl. spolků (dir. K. Nejtek), od něhož právě proto,. že velmi sytě zněl, přáli bychom si slyseti jiné sbory nežli přednesené J. Tadry: Rodné lány a 13endlův: Chorá] národa česl<ého. Zpěvácký spolek >Lukeš na Smíchově representoval se dobrým sborem ženským v K. E. iMacanově =Chudé dívčině-a F. Khodlově Třech slovenských písních.

Smetanova Beseda Hudební Budče ve pro-spěch sirotku po padlých vojínech pražských byla

v M o z a r t e.0 uspořádána v sobotu 15, dubna roku 1916. za vyprodaného sálu. Pořad: 1. Bedřich Smetana, jeho život a dílo. Přednáška se světelnými obrazy. Prof. Karel Hoffmeister. 2. B. Smetana, »Má hvězda,, trojhlas. Dívčí sbor Hudební Budče«. Rídí A. Mikoláš. 3. B. Smetana, Z domoviny. Pro housle a klavír. Prof. Jindř. Feld a prof. K. Hoffmeister. 4. B. Smetana-J. Káan, fantasie pro klavír na motivy symf. básní »Má vlast-. M. Karasova.

Hudební soukr. škola v pensionátě 7. V. cís. Františka josefa I. v Hradci Králové pořádala 9. dubna 1916 čtrnáctý hudební v e č e r ve prospěch >Červeného Kříže-. Program: Mimo jiné provedeny N e š v e r o v y skladby.

" Chrámový sbor smíchovské basiliky provede na Zelený čtvrtek a Velký pátek večer o 8. hod. Fr. Pícky Umučení Páně.

Archiv (hlavně klavírní a houslové věci) po padlém vojínu výhodně jest na prodej. Oba dotazy administraci.

*" Dvořákovo Stabat mater bud v krátce dvakrát v Praze provedeno. V březnu dával je Hlahol a na Zelený čtvrtek provede je Národní divadlo.

Pěvecký kurs Hudební Budče byl slavnostně zahájen dne 15. března; při něm promluvil též zástupce c. k. vlády, pan místodržitelský rada K a-1 a n d r a, projevil radost nad láskou k užší a širší vlasti, jež dána na jevo při zahájení a přeje kursu pino zdaru. Zvláště významná byla slova p. zemského inspektora Fr. Haase, který jako zástupce obecného školství uvítal radostně myšlenku, že učitelstvo má se chopiti intensivní práce k povznesení české písně, a zpěvem chce ušlechtiti srdce svěřené mládeže. Kursu účastní se 107 učitelů a učitelek. Pro tak velký počet účastníků bylo nutno, pořádati parallelně kursy dva; paedagogické vedení převzal pan školní inspektor prof. Švadlenka, v kursu učí paní Branbergrová a učitel Cmíral. Dne 15. dubna pořádá H. B. pro děti i učitelstvo S m e t a n o v u b e s e d u. Rada královského hlav. města Pralry zaslala k rukám předsedy stálého výboru, Dr. D. Orla tento přípis: Rada král, hl. města Prahy, uznávajíc význam a důležitost praktického a theoretického kursu zpěvu, který H. B. hodlá pořádati v době od 15. března do 15. června t. r. pro pražské učitelstvo vyhověla tatnní žádosti ze dne 31. prosince 1915 a převzavši financování projektovaného kursu, povolila ve schůzi své dne 10. února 1916 na úhradu rozpočteného nákladu peníz 600 K. C. k. ministerstvo k. a v. povolilo kurs vyn. z 17. 11I. 1916 č. 5966 a z. š. r. schvál il výn. z 24 111. 1916 čj. 11. A 811 ai 1916 č. 17745 ai 1916 návrh osnovy učebné.

Hudební produkce Farní )ednoty Cyrillské při její valné hromadě 10. dubna 1915 za dirigente kanovníka V. Múllera ul<ázala další pokrok v pěvecké ukázněnosti, výcviku hlasovém a schopnosti v přednesu Novinkou byl letos smíšený sbor, při nynějších poměrech válečných zajisté to zvláštnost. Sbor ženský zněl při přednesu jednohlasých sboru zceleně a svěžím rhyttnem přednesl ukázky biblických písní Dvořákových a jednu z roztomilých písní vánočníchod Cornelia. Pětihlasýsbor Steckrúv Ave Maria upravil varhaník vyšehradský Solnař v dvojhlas s pruvodem varhan; v něm sbor přivedl k platnosti plynnou melodiku Steckrova kontrapunkticky vedených hlasů. Mistrně přednesla Farní Jednota jako novinku třetí díl Springrova žalmu, vydaného jako přílohu v AMusica divina . Bohatá splef Springrovy polyfonie poskytla mladistvým pěvkyním příležitost, ukázati vy-školenost hlasovou a jistotu, jíž hravě přemáhaly ne-snadné, moderní umění bývalého varhaníka emauz ského, nynějšího profesora na vyšší státní hudební škole církevní v Klosterneuburku. Přimlouvám se, aby přilehavý překlad Múllerův byl vydán a našim Jednotám dána tím příležitost skladbu Springrovu častěji reprodukovati. Sbor vyšehradské jednoty Cyrillské podal důkaz, že vždy zkušený a celým srdcem lnoucí sbormistr k práci cyrillské nalezne ohlasu a porozumění Ti svého pěveckého sboru, jako je nalezl kanovník Múller ve Farní Jednotě Cyrillské. D. O.

Moravsko-Slezská Beseda v Praze pořadala dne 8. dubna 1916 o 8. itod. več, hudební večer, při němž zdařile přednášel prof. Hubert Doležil z Plzně: O souč. ruchu hudebním na Moravě. Po ní předneseny četné písně moravských autorů.

Katedrální chrám P. v Rábu (Uhry). Dirigent Gabriel Fránek. Ze zaslaného programu provedených skladeb uvádíme autory mešních skladeb : Koch, Gottwald, Mozart, Bieger, Fibich, Tregler, Nešvera, Rheinberger, A. Lotti. Proměnlivé části provedeny od Pauknera, Albrechtsbergra, Casciolina, Vittoria, Hándla, Martiniho, Stehle, Witta, Palestriny a j.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ