| ||||
| ||||
74 CYRILL XLII
Hodinu zpěvu můžeme rozčleniti asi v tyto oddíly: 1. Cvičení h I a s u. 1 I . Cvičení s l u c h u. 111. Cvičení rytmická. IV. Cvičení i n t o n a č ri í. V. Cvičení paměti. VI. Cvičení syntaktická. VII. Písně. H l a s o v á c v i č e n í jsou sty!isací řeči. Cvičíme jimi výslovnost v o k á lů, slabik, s l o v a vět. Recitací slov a vět Ize již zabočiti v obor duchovní písně. Na př. vyjmeme z písně jednotlivá slova a zpíváme je na jednom tónu zachovávajíce přízvuk a hledíce k správné výslovnosti samohlásek i ku zřetelnému připojení souhlásek. Při tom je dobře vystupovati ze střední polohy hlasu a postupovati chromaticky vzhůru nebo dolů. — —atd. Sva - tý, sva - tý, sva - tý. Sva - tý, sva- tý, sva - tý. y o~~ ,ó o- = atd. A - men. A - men. A - men. A - men. a pod. Ma - ri - a ! Ma - ri - a ! Ma - ri - a ! Ma - ri - a ! Pro cvičení v ý s l o v n o s t i v ě t najdeme v lidových písních veliké množství velmi vděčných příkladů. Prakticky provedeme je volnou a jasnou recitací asi po způsobu čtené epištoly. Na př.: —~~ - - ~-d---EJ--~- s- ~—~ ~—~~ atd. Sva - tý Vá -cla - ve ! Sva - tý Vá - cla - ve ! Na - ro - dil se Kri -stus Pán. Ho-spo - di - ne, po - mi - luj ny ! 46 Vstalf jest té - to chví - le ctný Vy - ku - pi tel. Dobrým přechodem od jednoduchých recitací na jediném tónu ke kratším i delším melodickým úryvkům jednotlivých písní jsou r e c i t o v a n é o d p o v ě d i mající z pravidla ke konci svou melodickou linii aspoň poněkud zviněnou. Na př. | ||||
|