| ||||
| ||||
XLI 1. CYRILL 75 -
~ ~Ť 4i o--~--- a pod. Pán s vá - mi. I s du-chem tvým. Konečně přejdeme k melodickým úryvkům samostatných písní a cvičíme jejich výslovnost, nejlépe počínajíce střední polohou a postupujíce chromaticky nahoru a dolů; dobře jest před početím úryvku vzbuditi u žáků jasný dojem tónality uvedením počátečného akordu motivu, který má býti zpíván. Na př. Uč. zahraje na nástroji: Žáci zpívají: Uč. zahraje: -n xj Ej - hle, Ho- spo- din při -i de! Ej - hle, Ho- spo - din při - jde! - atd. Ej -hle, Ho - spo - din při -jde! Podobně ]ze cvičiti motivy následující vyňaté z melodií duchovních písní a poskytující vhodný material ku cvičení výslovnosti: Zdrá- vas bud Pan- no Ma - ri - a. Nám, nám na - ro - dil se. Ví - tej, mi - lý Je - su Kri - ste. Chval Si - o - ne Spa - si - te - le. Podobných příkladů nalezne a vybéře každý učitel v různých kostelních zpěvnících hojnost. Zde sestaven jest výběr písní ze Zpěvníku 0 r 1 o v a, (V. v y d á n í), jež pro jed-notně upravenou notaci a hudebně i textově vkusně vybrané písně nad jiné vyhovuje potřebám školským. — C v i č e n í s l u c h u byla ve školním zpěvu dosud značně zanedbávána, ačkoliv obecně se uznává jejich pedagogický i hudební význam. Nové proudy vyučovací po zásluze zdůrazňují s y s t e m a t i c k o u v ý c h o v u s 1 u c h u, poněvadž je dnes nesporně dokázáno, že lidí b e z h u d e b n í h o s 1 u c h u —jak se často neprávem říkává — jest ve skutečnosti nepatrné procento. Mají snad š p a t n ý hud. sluch, ale jako lze vzdělávati a vychovávati jiné duševní schopnosti člověka, tak je možno účelnou a promyšlenou výchovou znenáhla zdokonalovati i hudební sluch dětí i skrovného hudebního nadání. Právě metoda Battkeova, jež vydáním nových ministerských osnov doznala úředního schválení, přináší pro výchovu sluchu velmi mnoho nového a zajímavého nejen pro učitele a hudebníka z povolání, ale | ||||
|