| ||||
| ||||
XLII. CXRILL 89
^^^^^^^^ ČINNOST CYRILLSKÁ 100000DEEI ARCIDIECESNÍ JEDNOTA CYRILL. V PRAZE. DR. FR. STEJSKAL. Farní Jednota Cyrillská na Král. Vyšehradě vyhověla pozvání pana probošta Kotrcha a zazpívala v pondělí velikonoční v Roudnickém chrámu Páně ukázky lidového i umělého zpěvu kostelního. Produkce jejich byla velmi zdařilou; byl to dopolední i odpolední duchovní koncert, smínrli toho slova užíti po zákazu duchovních koncertu kostelních nejd. ordinariátem. Svěží ženské hlasy zněly v akustických prostorách staré gotiky znamenitě, nejen že se neunavily při dlouhém koncertu kostelním odpoledne, ano ještě bez přestání při večerním oddechu překonávaly s lehkostí všechny obtíže při světských sborech. Již jsem v minulém čísle ocenil práci p. sbor-mistra, kanovníka Múllera, iak zpíval zdatně jeho sbor při valné hromadě F. J. C., dnes ol Zájezd do Roudnice pořádala Farní jednota Cyrillská z Král. Vyšehradu, dne 24. dubna 1916, aby dala podnět k založení Jednoty Cyrillské tamtéž. O' ~8. hod. ranní vyjeli jsme v počtu 46 členu včele s předsedou vsdp. Msgr. Vaněčkem do Roudnice. Na nádraží uvítal nás vsdp. Václav Kotrch, probošt roudnický. Po občerstvení prohlédli jsme si město a okolí. Výklad podal nám vsdp. kanovník Muller, kterému město Roudnice bylo v dřívějších letech druhým domovem. V 11 hod. zúčastnili jsme se v proboštském chrámu Páně mše sv., při níi zapěla C. Jednota podle zpěvníku Dra D. Orla >Vstalí jest této chvíle« a rHle vstali jest nyní,; po pozdvihování zapěl dámský sbor >Zdrávo budiž pravé tělo- (W. A. Mozart); na konci mše sv. DChválu Boží, (L. v. Beethoven) a >Modlitba za voiíny < (J. C. Sychra). Po společném obědě v kníž. restauraci -Pod lipou<, byla prohlídla kníž. Lobkovického zámku: knihovny, zbrojnice, starožitností; i do knížecích pokojů byl nám dovolen vstup. Tamější p. správce Tichý, a ředitel panství p. Křivan podali nám laskavě výklad o památnostech. Po té byly v proboštském chrámu Páně Nešpory mariánské (dle úpravy Dra Hejčla a Dra Orla. Ed. Cyrill 1912). Při po-žehnání nejsv. Sv. zpívalo se K. SteckraPange lingua, dvojhlas s průvodem. Na konec J. Malát: Zpívej duše Pánu žalmy (smíšený sbor). — Po odpoledních službách Božích zapěla jednota v témže chrámu řízením vsdp. kanovníka illiillera některé ukázky duchovních písní českých a skladeb vícehlasých. Pořad byl: J. Klička: Úvod z fantasie na Smetanův Vyšehrad op. 33 pro varhany. II. Staročeská píseň duchovní: 1. Rorátní: a) Počneš z Ducha svatého (XV. století). b) Z hvězdy vyšlo slunce (XVI. století). c) 0 Jesu Kriste (XVI. stol.). 2. Koledy: a) Aj vizmeš pacholíčka (XV. století). b) Sličné pacholátko (XVII. století). c) Nastal přeraciostný čas (XVI. století). III. Píseň umělá (současná): a) K. E. Macan: Ze sbírky písní »V Rozpuku. Svatý Václav (na slova 1. V. Sládka). Ave maris stella. b) A. Dvořák: Z biblických písní č. 4. Hospodin je muj pastýř. (Zalm 22.) č. S. Bože, Bože píseň novou. (Zalm 143, 144). č. 10. Zpívejte Hospodinu. (Zalnt 97). 1V. Max Reger: Praeludium E-mol op. 59, pro var-hany. V. a) Edv. Tregler: -.0 bone -esu< pro jeden hlas s pruvodem houslí a varhan. b) K. Stecker : Ave Maria pro soprán a alt s pruvodem varhan (upravil J. Solnař). VI. K. Goldmark: Air p o housle s průvodem varhan. VII. Max Springer: Zaln, 150. (Chválen buď Pán) pro trojhlasý ženský sbor s průvodem varhan. VII[. F. Mendelssohn: Ze sonaty F-mol, op. 65 pro varhany. — Varhany hrál varhaník vyšehr. koieg. chrámu Josef Solnař. — Mezi 4. a 5. číslem promluvil k přítomným s kazatelny vdp. p. prof Dr. Dobr. Orel, o významu a dúležitosti jednot Cyrillských a přál, aby v nejbližší době i v Roudnici podobná jednota se zřídila, která by pěstovala naši krásnou píseň chrámovou a dustojným zpusobem přispěla k oslavě služeb Božích. Po té ukázal a vysvětlil vsdp. p. probošt památnosti kostela a zříceninu bývaléhu kláštera august. kanovníku. Odtud odebrali se účastníci zpět do knížecí restaurace »Pod lipou, kde za-pěl dámský sbor: 1. B. Smetana: Večerní písně na slova V. Hálka pro jeden hlas s průvodem klavíru. čís. ]. Kdo v zlaté struny ... čís. 2. Nekamenujte pro-roky. 2. A. Dvořák: Z moravských dvojzpěvů np. 32. pro soprán a alt s průvodem klavíru. čís. 1. Sípek. čís. 11. Zajatá. 3. K. Bendl: Na nebi měsíc s hvězdami. Dvojzpěv na slova V. Hálka s prův. klavíru. 0. Horník: Jitro na slova V. Hálka. Dvojzpěv s průvodem klavíru. 4. ]an Malát : Zpěvy lidu českého. Směs národních písní pro 3 ženské hlasy s pruvodem klavíru. — Ke konci ujal se slova vsdp. probošt roudnický a srdečnými slovy děkoval za návštěvu. Za milé přijetí, kterého se C. J. v Roudnici dostalo, poděkoval Msgr. Vaněček. Vldp. Dr. D. Orel, red. Cyrilla rovněž několik vroucích slov pronesl k přítomným, kteří zastali pohromadě do odjezdu vlaku spolu s hostitely roudnickými. — V srdcích všech členu C. J. zůstane trvalá vzpomínka na krásné chvíle, které v Roudnici ztrávili. F. Holý, jednatel. CYRILL. JED. V LITOMĚŘICÍCI-I. (J. C. SYCHRA.) Mladá Boleslav. Na Velký pátek konal pěvecký sbor zdejšího chrámu Páně duchovní koncert tímto pořadem: 1. »Ukřižovaný Kriste«, staročeský chorál v dorické tonině z XV. stol. pro smíšený sbor, který se zpíval při pašijích v přestávce, kdy kněz kleká. Chorál velmi jednoduchý, ale výrazný. 2. Palestrina: nOmnes amici mei,<, pro smíšený sbor. Je to jedno z responsorií temných hodinek. Význačné svým trojzpěvem. 3. J. C. Sychra: »Plankt Panny Marie-, pro smíšený sbor a sopranové solo na slova P. Žáka S. J. Komposice náladová. Začíná jemnými hlasy lidu, jenž dívá se s úžasem na matku Boží pod křížem, lituje ji. Matka Boží vpadá v to svým nářkem. Je to skladba velmi krásná a dojemná. Solo předneseno bylo s citem a pochopením, svědčilo o značném rozsahu hlasu disciplinovaně ovládaném. 4. Picka: » Improperia Sm.šený sbor s tenorovým solem. Nádherná skladba, moderně založená, prúvod velmi propracovaný. Solista zpíval s nadšením, hlas jeho velmi příjemný, místy snad trochu slabý. 5. Pergoiesi-Witt: >Stabat | ||||
|