| ||||
| ||||
94 CYRILL XLII. mená tento způsob solmisování nesmírnou výhodu, nebof stačí pro počátek pouhá znalost sedmi solmisačních slabik a žáci mohou zpívati ve všech dur a později i molltoninách.
Celé tajemství této překvapující skutečnosti spočívá v j e d n o t n é m k l í č i, dle něhož solmisačními slabikami jmenují se jednotlivé stupně ve stupnici dur a to tak, že každý prvý stupeň jmenuje se clo, druhý re, třetí mi, čtvrtý jct atd., až do hořeního do, které je stupněm osmým. V l: clur je dle toho do nota r, v E dur je dcr nota e, v 1 dur clo jej atd. Pro intonační cvičení v jednotném klíči upravil Iiattke zvláštní diagram notové osnovy, na níž každé do af na linii nebo na mezeře vyznačeno jest červenou barvou. Na této osnově ukazuje učitel vzestup a sestup melodie pohyblivou n o t o u okrouhlého tvaru, která má průměr rovnající se šířce mezery v osnově a bývá obyčejně zhotovena z plechu a upevněna na hůlce. Tato pohyblivá nota náleží k nejlepším znázorňovacím prostředkům nových metod hlavně proto, že způsobem velmi n á z o r n ý m zobrazuje stoupání a klesání melodie opravdovým p o h y b e m vzhůru a dolů. Dítě zcela jasně vidí, že je třeba současně s vystupující notou hlas zvýšiti a opáčně, že hlas klesá, jestliže se nota pohybuje dolů. — Melodická bohatost našich duchovních písní poskytuje nám cvičivo intonační od útvarů zcela jednoduchých — na příklad několikatonových postupů diatonických nebo akordických -- až k melodicky a modulačně složitým motivům. Af učitel koná intonační cvičení dle pohyblivé noty na osnově, nebo na rozmanitých dia-gramech jiných, či af žáci zpívají dle psaných not, vždy je možný hojný výběr učiva z našich překrásných písní duchovních. — Několik následujících písní uvádím na doklad, jak by bylo lze seřaditi písně pro účel zpěvu s li s tu. Ze tento výběr nečiní nároků na úplnost, je samozřejmo. Rovněž netřeba podotýkati, že je nutno, aby učitel, sestavuje takovýto pořad písní, řídil se zásadou »o d s n a z š í h o k u v z d á 1 e n ě j š í m u. Sva - tý, sva - tý, sva t' Y' ]e - žíš Kristus s vý-so- sti, v nej-své- těj - ší svá - to- sti. sva - tý, vždy-cky sva tv, ---- ~_ • t- L ~- e _ •-- ~_ • • •= t Jttt 11 -- • Ma - ri - a, Ma - ri a. Pa - nov-ni - ce krás - ná, hvě-zdo moř-ská, ja-sná, ma - tko bo - ží Mast - ná, Ma - ri - a ! Ve - sel - te se, vě - ří - cí, ra - dost se vám sta - la, za po-krm se lá - ska vě -čně bla - ží - cí hod vám u - chy - sta - la, ví - tej te své- _ 1 vám man-na div - ná po- sky - tu je Ky - ri - e e - le i - son. ho Pá - na, zde Kri - stus by - tu - je. Na ko - le - na pa - dej - me, hlu - bo - ce se kla - něj - me, Kri - sta v svá - to - sti skry - té - ho vrou cně vzý- vej - me. | ||||
|