| ||||
| ||||
XLII. CXRILL 103
46 L), ve Španělích Isidor (de offtc. L, 8). Liter.: Gerberf. De cantu I.; P. If ,7pier, Ursprung und Entwiklung der liturg. Gesangsformen, 1901 ; E. _\ ikel, Geschichte der katholischen Kirchenmusil< I. cantus romanus editionis Vatjcanae, zpěv římský edice vatikánské nazývá se chorál, spracovaný na základě nejstarších památek rukopisných komisí, jimž včele stál opat P. Pothier O. S. B., a vydaný z rozkazu pap. Pia X. (Motu propio z 22,11. 1903). Edice vatikánská, zvaná též editio Piana, odstranila chorál ed, medicej., který byl vydán;na základě graduálu, tištěného v římské tiskárně mediceiské r. 1614 a 1615. Dekret S. R. C. z 8-,,6. 1907 stanoví pravidla o chorálu ed. vatik. v missálech (Cantus Missalis Romani iuxta editionem Vaticanam), dekret S. R. C. ze 7. S. 1907 činí rozhodnuti o typickém vydání Graduale ed. vatik. Dle dekretu S. R. C. z 8.;'4. 1908, adresovaného všem arcibiskupům a biskupům, má se všudezavésti, pokud možno, ihned chorá] ed. vatikánské a ordinariové nechf se postarají o vvdání propria; na základě toho vydala Obecná Jednota Cyrillská »Proprium Provinciae Pragensis ad Graduale Romanum Ed, Vat. 1913 Srovn. P. Ra,,~hael Itlo,7doi, Reform-Choral, historisch-1 cantus usualis, usus, zpěv obvyklý, který se denně opakoval v choru řeholníků, kanovníků; zpíval se bud z paměti nebo notován byl pouze jednoduchými neumami. Proti c. u. byl c. artificiostts, umělý chorál, který dle přesných značek neumových zpívali pěvci cvičení. O c. u. se zmiňuje již theoretik Ekkehard. ^^^^^^^^I éINN®ST CYRILLSKÁ 1[3 o 0 0 o 0 ^:O: ARCIDIECESNÍ JEDNOTA CYRILL. V PRAZE. DR. FR. STEJSKAL. Kostel sv. Havla v Praze-d. V den svátku sv. Jana Nepom. (16. 1 D. J. C. V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. KAREL BOČEK. Obořiště. (Ústav Redemptoristu v Obořišti.) V ne-děli Květnou české pašije při tiché mši sv. a po nich sbor Fr. Picky »Ježíš potkává Marii« (op. 32, č. 5.) Na Zelený čtvrtek: »Dreistimmíge Messe« v. Th. Wekenmann, kredo chorální (III.), lak. Hándla »Chrtstus factus est~< a J. Modlmayera »Dextera Domini«. Na Veliký pátek: Sbory k pašijím C. Etta »Vexilla Regis<. ze sbírky P. Gaideho ,Cantemus Domino=, L. Víttoria »Popule meus<, lak. Hándla »Ecce, quomodo, --- Na Bílou sobotu mši »Sine domine« J. Nešvery. Ostatní části chorálně. Při temných hodinkách přednesli jsme 11I. Lamentace pro Zelený čtvrtek a Velký pátek v čtyřhlasém chorálu, pro Bílou sobotu »III. Lamentatio v. J. G. E. Stehle (op. 42.) Z nově nacvičených motett uvádím: *Laetenfur coeli« F. DrGcklmayera, Jos. Gubera »Veritas mea« a >Diffusa esh. Ze sbírky -XV Offertoria« (op. 111.) Nově cvičíme mni Fr. Witta »M. in nou. St. Francisci Xav.« (op. 8n.` Při domácí slavnosti ke cti P. Marie, Matky Ustavičné Pomoci přednesli jsme: >Diffusa est, Palestrina-Bewerunge a J Modlmayera »Salve Regina-z pro dva sbory. Při jiné slavnosti zapěli jsme Pav. Jil. Kaboně »Modlitbu, (slavnostní sbor pro mužské hlasy.! — 0 jmeninách P. Josefa Kučery, prefekta studií, přednesli slavnostní sbor .Modlitbu« od J. Safaříka a Pav lil. Kaboně, Zežuličku K. Knittla, »Fo boji N. Kubáta ze sbírkv X mužských sboru od téhož, pak písně národní : Cí to 1 je mně má matičko« ze Sborníku pro ústavy učitelské, uspořádal Fr. Vránek, jarní píseň J. Maláta. Studenti v Obořišti C. Ss. R. Písek. Svatý týden v Písku 1916. V děkanském chrámu Páně provedeny byly následující skladby církevní: Na Květnou neděli dne 16. dubna 1916 : Mše C-dur od Ondřeje Horníka. Pašije od Jos. Nešvery, offertorium: Improperium od Fr. Picky. Ve středu dne 10. dubna: Odpoledne ve 3 hodiny Temné hodinky. Skladby od Jos. Jankovice, Boh. Jeremiáše, Jar. Hrušky a Al. Lad. Vymetala. Zelený čtvrtek dne 20. dubna: Mše C-dur op. 11, Kyrie a Gloria od Fr. Skuherského Graduale: Christus factus est od Fr. Picky. Credo, Sanctus, Benedictus a Agnus ze mše F-dur od Kaima. Offertorium Dextera Domini od Fr. Picky. Ave verum corpus od W. A. Mozarta. Pange lingua A-dur od A. L. Vymetala. Odpoledne ve 3 hod. Temné hodinl | ||||
|