| ||||
| ||||
XLII. CYRILL 115
střední škole ničeho, má sám v hodinách peklo a zabíjí nejvznešenější city mládeže, velikou zodpovědnost bere na svá bedra před svým svědomím, před žáky a před veřejností. Nelze pochopiti, jak někdo může zastati na př. tři ústavy, když doba vyučování zpěvu jest v témdni obmezena pouze na několik určitých hodin. Pak z těch tří ústavů dva to odnesou, protože na nich učí v dobu takovou, jaká žákům při jejich ostatních povinnostech jest naprosto nevhodna. Neblahý vliv na zmenšení, i zrušení mužského sboru mělo nyní povolání schopných žáků k povinnosti vojenské ; na některých, zvláště německých ústavech i náboženská konfesse iest směrodatnou na počet žáků ve zpěvu. Žáci náboženství israelského do zpěvu nechodívají, protože jest nutno cvičiti vedle zpěvu světského i církevní, ač i tu jsou výjimky velmi čestné. Pro informaci připojuji výčet hodin i žáků ve zpěvu na německých ústavech pražských v r. 1915—16. odd. I. 11. III. Gymnasium, Štěpánská ul. 5 8 13 ze 183 žáků Reálka, Praha-I. — — 49 303 Reálka, Jindřišská ul. — — 24 231 Gymnasium, Kr. Vinohrady — — 22 133 Na něm. gymnasiu na Příkopě se vůbec neučilo zpěvu, ač ostatní předměty nepovinné byly navštěvovány zcela pravidelně Než nutno uvážiti, že ze 188 žáků jest 115 israelitů. Podobně něm. karlínská reálka byla beze zpěvu, kde ze 194 žáků jest 93 israelitů. Tamější učitel zpěvu R. Schdniger byl zajat a jest nezvěstným. Pro srovnání uvedu z cizích ústavů g. ve Vídni »Zu den SchottenR, kde z 359 žáků měli v I. odd. 45 a v II. odd. 54 zpěváků; více oddělení neměli. Některé naše ústavy ani nemohly učiti zpěvu, protože v budově školní byly někde i dva ústavy a měly střídavé vyučování ráno nebo odpoledne. Jinde odešel učitel na vojnu. Nemalý vliv může míti na pěvecký dorost při školách středních a na četnou návštěvu studentů do hodin zpěvu sám ředitel ústavu, katecheta i třídní profesoři, kteří počátkem škol. roku mají v rukách zápis do nepovinných předmětů. Je-li ředitel přesvědčen o svědomitosti učitele zpěvu a o jeho v pravdě uměleckých snahách, jest dobře, když mu ponechá zcela volnou ruku, aby nad byrokratismem školním mohla zvítězit uměleckost. Učitel svědomitý pak dovede již zvoliti účelné prostředky k dosažení výše umělecké. Žáci i rodiče ochotně přinesou již jakoukoliv obět, vidí-li, že hodina zpěvu jest mocnou vzpruhou k zušlechtění a povznesení národního ducha. Občasné produkce kostelní, při domácích a veřejných slavnostech dodají učiteli i žákům popudu k soustředěnější práci Moderní hesla po-kroku nebyla přízniva v době poslední církevnímu zpěvu ve středních školách. Zapomněla, že kostel jest právě vynikajícím a snad jediným místem, kde žák i učitel se může pochlubiti výsledkem své pěvecké zdatnosti; proto jedná proti umělecké snaze a přímo proti české zpěvnosti studentské, kdo nepřeje českému studentovi pěstovati ryze umělecký církevní zpěv při domácích bohoslužbách. Dějiny husitské poskytují zcelený obraz liturgického, církevního zpěvu hlavně inteligence českého národa při bohoslužbách. Studenti mají býti nositeli tradic literáckých kališných družin. Veřejné vystupování při domácích produkcích chrámových má i nesmírný pedagogický dosah. Ovšem musí býti pěstována literatura v pravdě klassická a stylově dokonalá. Bolavou stránkou jsou hudební archivy a jejich notový materiál i úhrada na něj. Nelze pochopiti, proč někde správcem archivu jest jiný člen sboru než sám učitel zpěvu. Možno, že snad sám nechtěl převzíti tento úkol, nebo mu nebyl svěřen z vážných příčin, jež jsou úředním tajemstvím. Taje archivu hudebního jsou leckdes prapodivné; aspoň to prozrazují přírůstky, jak jsou oznámeny ve Výročních zprávách. Tu bezděčně si učitel dává o sobě nejpravdivější vysvědčení dle toho, co navrhuje do archivu hudebního. Nejhorší brak jest bohužel předkládán leckdes jako hudební strava žákům. Jinde kupují se věci, jež nepatří do archivu po stránce textové, jinde snad sbory i příliš těžké, kterých nelze zdolat chlapeckým hlasům, čímž se přímo ubíjejí. V některých Výročních zprávách zase radostně vítáme v přírůstcích snahu po ukázkách všech směrů vážné literatury zpěvní, ale těch je málo. Nejbolavější stránkou jest obnos, který z milosti se dává učiteli zpěvu pro zakoupení not, někde 5 K, jinde 10, 15, mimořádně až i přes 50, ale to je snad jen na několika málo ústavech v Cechách. Obnos ten je dáván v pravdě z milosti, protože v ministerském | ||||
|