| ||||
| ||||
126 CYRILL XLII.
(,tvrtý roční]: (2 hodiny týdně). Speciálná metodika vyučování zpěvu na různých stupních vyučovacích ve školách obecných; pokračování ve cvičeních hlasových a intonování ; zpěv sborový se zřetelem k písním kostelním a lehčím mším vokálním. — Tříbení vkusu a krasocitu nutno neustále míti na zřeteli. Jednotlivé, zvláště vlastenecké písně mají se v pamět vštípiti. Hra na housle. Vyučování toto děje se podle fříd, při čemž, je-li s dostatek sil učitelských, jednotlivé třídy v paralelky rozděleny býti mohou. Ucel: Způsob upotřebiti jistě a srrávně houslí při vyučování na školách obecných. Prvý ročník (2 hodiny týdně). Držení houslí;' cvičení v zacházení smyčcem; obeznámení se s jednotlivými strunami v rozsahu první polohy ; malá cvičení a krátké skladby ke cvičení; vedení smyčce při výměně strun. Nejlehčí cvičení škálová a intervalová. Vhodné národní písně a malá dueta. Drulzý ročník (2 hodiny týdně.) Pokračovati ve cvičeních škálových a intervalových; skladby ke cvičení. Prostonárodní písně, v nichž některé mají žáci v pamět si vštípiti, dueta. "třetí ročník (1 hodina týdně). Nejpotřebnější dvojhmaty; cvičení a dueta v první poloze. Čtvrtý roční]: (1 hodina týdně). Metodická navedení, jak upotřebiti houslí při vyučování zpěvu. Za příznivých okolností mohou se předsevzíti ještě cvičení v transponování a pro-měnách poloh. Hra na klavír. Vyučování toto děje se toliko v ročníku I. a II. Žáky nutno rozděliti ve skupiny (po 8—10 žácích). Účel: Příprava ke hře na varhany. Prvý a druhý ročník. (V každém ročníku 2 hodiny týdně pro každou skupinu.) Cvičení v pětiprstové poloze; škály, trojzvuky, dominantní a zmenšené septimové akordy, jejich převraty v rozložené poloze; tvoření jednoduchých kadencí a modulací; vhodné národní písně a krátké skladby. K dostatečnému cvičení ve čtení not nutno míti zřetel. Hra na varhany. Hře na varhany vyučuje se toliko v Iil. a IV. ročníku. Žáky lze rozděliti ve skupiny, nepřipouští-li látka, určená ke zpracování, aby se vyučovalo po třídách (0 8—10 žácích). I', čel: Nabýti způsobilosti, kostelní zpěv duchu a důstojnosti téhož přiměřeným způsobem doprovázeti, lehká preludia řádně přednášeti a nejjednodušším požadavkům v modulaci zadost učiniti: znalost vnitřního zařízení varhan. "třetí ročník (2 hodiny týdně pro každou skupinu). Lehká dvou-, tří- i čtyřhlasá cvičení ve hře na manuale; spojování akkordů, kadence, obraty trojzvuku a septimových akordů nauka o modulaci; cvičení pedálová. (avrtý ročník (2 hodiny týdně pro každou skupinu). Tvoření jednoduchých kadencí a modulací; lehká preludia; kostelní písně ; seznámiti se se zařízením varhan; cvičení v rejstříkování. — Pro hru na klavír a na varhany nutno zaříditi pravidelná cvičení žáků v čase mimo vyučování. Ke cvičení ve hře na housle nechf se žákům poskytne příležitost v místnostech ústavu. Žákům v hudbě pokročilejším nechf se poskytne příležitost, aby mohli v neděli a ve svátek ve chrámech při provozování hudby spoluúčinkovati. — V místech, kdež jest ústav ku vzdělání učitelů i učitelek, lze společná hudební cvičení žactva obou ústavů po dosaženém schválení zemského školního úřadu zaříditi. B. Pro ústavy na vzdělání učitelek. Organisační statut § 43. Všeobecná nauka o hudbě a zpěvu. Vyučování toto děje se podle tříd. Účel: Způsobilost vyučovati zpěvu na školách obecných. Prvý ročník (2 hodiny týdně). Tón, pojmenování tónů, stupnice, psaní not, klíče; cvičení ve psaní a čtení not; odvozené tóny, posuvky, intervaly, tónorod, tónina; tvoření stupnic | ||||
|