NEZAŘAZENO
Ročník: 1916; strana: 126,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
126 CYRILL XLII.

(,tvrtý roční]: (2 hodiny týdně). Speciálná metodika vyučování zpěvu na různých stupních vyučovacích ve školách obecných; pokračování ve cvičeních hlasových a intonování ; zpěv sborový se zřetelem k písním kostelním a lehčím mším vokálním.

— Tříbení vkusu a krasocitu nutno neustále míti na zřeteli. Jednotlivé, zvláště vlastenecké písně mají se v pamět vštípiti.

Hra na housle.

Vyučování toto děje se podle fříd, při čemž, je-li s dostatek sil učitelských, jednotlivé třídy v paralelky rozděleny býti mohou.

Ucel: Způsob upotřebiti jistě a srrávně houslí při vyučování na školách obecných.

Prvý ročník (2 hodiny týdně). Držení houslí;' cvičení v zacházení smyčcem; obeznámení se s jednotlivými strunami v rozsahu první polohy ; malá cvičení a krátké skladby ke cvičení; vedení smyčce při výměně strun. Nejlehčí cvičení škálová a intervalová. Vhodné národní písně a malá dueta.

Drulzý ročník (2 hodiny týdně.) Pokračovati ve cvičeních škálových a intervalových; skladby ke cvičení. Prostonárodní písně, v nichž některé mají žáci v pamět si vštípiti, dueta.

"třetí ročník (1 hodina týdně). Nejpotřebnější dvojhmaty; cvičení a dueta v první poloze.

Čtvrtý roční]: (1 hodina týdně). Metodická navedení, jak upotřebiti houslí při vyučování zpěvu. Za příznivých okolností mohou se předsevzíti ještě cvičení v transponování a pro-měnách poloh.

Hra na klavír.

Vyučování toto děje se toliko v ročníku I. a II. Žáky nutno rozděliti ve skupiny (po 8—10 žácích).

Účel: Příprava ke hře na varhany.

Prvý a druhý ročník. (V každém ročníku 2 hodiny týdně pro každou skupinu.)

Cvičení v pětiprstové poloze; škály, trojzvuky, dominantní a zmenšené septimové akordy, jejich převraty v rozložené poloze; tvoření jednoduchých kadencí a modulací; vhodné národní písně a krátké skladby. K dostatečnému cvičení ve čtení not nutno míti zřetel.

Hra na varhany.

Hře na varhany vyučuje se toliko v Iil. a IV. ročníku.

Žáky lze rozděliti ve skupiny, nepřipouští-li látka, určená ke zpracování, aby se vyučovalo po třídách (0 8—10 žácích).

I', čel: Nabýti způsobilosti, kostelní zpěv duchu a důstojnosti téhož přiměřeným způsobem doprovázeti, lehká preludia řádně přednášeti a nejjednodušším požadavkům v modulaci zadost učiniti: znalost vnitřního zařízení varhan.

"třetí ročník (2 hodiny týdně pro každou skupinu). Lehká dvou-, tří- i čtyřhlasá cvičení ve hře na manuale; spojování akkordů, kadence, obraty trojzvuku a septimových akordů nauka o modulaci; cvičení pedálová.

(avrtý ročník (2 hodiny týdně pro každou skupinu). Tvoření jednoduchých kadencí a modulací; lehká preludia; kostelní písně ; seznámiti se se zařízením varhan; cvičení v rejstříkování.

— Pro hru na klavír a na varhany nutno zaříditi pravidelná cvičení žáků v čase mimo vyučování.

Ke cvičení ve hře na housle nechf se žákům poskytne příležitost v místnostech ústavu. Žákům v hudbě pokročilejším nechf se poskytne příležitost, aby mohli v neděli a ve svátek ve chrámech při provozování hudby spoluúčinkovati.

— V místech, kdež jest ústav ku vzdělání učitelů i učitelek, lze společná hudební cvičení žactva obou ústavů po dosaženém schválení zemského školního úřadu zaříditi. B. Pro ústavy na vzdělání učitelek. Organisační statut § 43.

Všeobecná nauka o hudbě a zpěvu.

Vyučování toto děje se podle tříd.

Účel: Způsobilost vyučovati zpěvu na školách obecných.

Prvý ročník (2 hodiny týdně). Tón, pojmenování tónů, stupnice, psaní not, klíče; cvičení ve psaní a čtení not; odvozené tóny, posuvky, intervaly, tónorod, tónina; tvoření stupnic
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ