| ||||
| ||||
PRO KATOLICKOU V ČECHÁCH, NA N
POSVÁTNOU V E SLEZSKU ~uc –il ORGÁN A MAJETEK OBECNÉ JEDNOTY CYRILLSKÉ. DR. DOBROSLAV OREL. ROČNÍK XLII. Dne 15. listopadu 1916. ČÍSLO 9. aCYRILL« vychází měsíčně mimo prázdniny desetkrát za rok. Roční předplatné 5 K (mimo Rakousko 6 K), jakož i jiné peněžní zásilky budtež zasílány na O. J. C. v Praze 1370-II. — Rekjamace nefrank. a inseráty, administrátor B. K a šp a r, řed. kůru, Smíchov č. 1294. — Veškeré rukopisy a časopisy na výměnu přijímá redakce aCvrilla« v Praze-V. č. 133. — Redakční sbor: za D. J. C. v C. Budějovicích K. B o č e k ; za D. J. C. v Praze prof. Dr. Fr. S t e j s k a 1, Král. Vinohrady; za Litoměřice J. C. S y c h r a, Ml. Boleslav; za Olomouc A. P a r m a, farář v Rešově; za Brno O. N ecid, farář v Lednici u Břeclavě; za Slezsko prof. R. Wůnscil, v Mor. Ostravě. NAŘIZENÍ nejd. k. arcib. konsistoře v P r a z e o odebírání časopisu „CYňILL” na učet aádušuího jmění je a 8 ledna 1909 čis. 16.587, nejd. b. konsistoře v H r a d e i S r á 1 o v é z 21. ledna 1909 č. 1225, nejd. b. konsi- stoře v L 1 t o měř i c 1 c h z 15. února 1909 č. 975 a nejd. b. konsistoře v Č. B u děj o v i o !o h z 15. února r. 1909 č. 4, povolení nejd. b. konsistoře v O l o m o n c i předpláceti čas. ,Cyrill" z kostelního jmění je v „Acta Curiae Archiepiscopalis Olomucensis čís. 3, 1909, str. 44. Nr. 430811, povolení nejd. bisk. konsistoře v Brně v „Acta Curiae čís. 11, 1913, VIII., str. 179” a svolení pro farní kostely pod patronátem aeměpan- ským a náb. matice výnosem ministerstva kultu a vyačovaní z 6. března 1912 čís. 872. JAN BOHÁČ. Lisztovo oratorium CHRISTUS. Pensijní spolek Národního divadla v Praze provede t. prosince ve Smetanově sále Obecního domu o 7. hod. večer svrchu nadepsané dílo pro soli, sbor, varhanv a velký orchestr. Láska a úcta k nesmrtelnému geniu Lisztovu přiměla mě k několika řádkům, abych animoval čtenáře »Cyrilla« k poslechnutí tohoto nejvzácnĚjšího díla Lisztova. O oratoriu C h r i s t u s platí totéž, co platilo v letech 70tých minulého století: » ... einsam, wie auf hoher Bergeshňh', erscheint da ein O r a t o r i u m C h r i s t u s, ein Werk, das von Seiten des Componisten das ernsteste Hineinversenken in die Schachte und Tiefen des Gemúthes voraussetzt, ein Werk, das, dem Vergánglichen abgewandt, den bleibenden und hSchsten Seiten des Daseins nich zuwendet.«'- lak geniální, tak neméně zbožný duch Lisztův, v době, kdy uskutečňuje se alespoň částečně dávný jeho sen z mládí býti knězem, vytvořil pod inspirací šlechetné a zbožné kněžny W i t t g e n,~t e i n o v é 2) veliké hudební dílo, od H á n d l o v a 1V1 e s s i á š e zcela neodvislé, dílo veliké náboženské i umělecké kvality, podávající velikolepý ideový obraz Kristův. Kněžna Wittgensteinová nazývá Christa dílem »das mit Jahrhunderten wáchsen wird«.3) 0 Wagnerově nadšení při prvním provedení celého díla 29. května r. 1873 ve Výmaru praví Liszt: »Wagner hat nach dem ersten Hdren des C h r i s t u s in unvergess-Iicher Weise liber die Composiiion zu mir gesprochen in Worten, die ich nicht wiederholen mag, die aber zu den tiefsten Genugtuungen meines Lebens záhlen.n') Lisztovu C h r i s t u možno jako motto nadepsati slova, jež Wagner napsal na L. Raman, Franz Liszt's Oratorium Christus, str. 6. Právěnedávno dostalo se mně do rukou její nábožensky velmi cenné dílo aDas christliche L e b e n«, vydané v Mohuči u Kirchheima. a) A. G&llerich, Fr. Liszt, str. 5. 4) A. GSllerich, Fr. Liszt, str. 153. | ||||
|