| ||||
| ||||
46 CYRILL číslo 3.
opět cele umělecká vážnost Foerstrova, jež nehonosí se pouhými technickými cetkami, které dnes se za-lesknou, aby zítra zvetšely. Nejsouf technické problémy Foerstrovv účelem, hudba jest mu mluvou srdce. Odtud i jednotnost celé práce. Jen ze dvou vý: azných základních prvků —motivu jara a jeho l Solový klavír zabral též valnou část programu koncertu XVII. Umělecl<á účast oblíbeného hosta Filharmonie, Konráda Ansorge, byla k to:. u zajisté vhodnou pohnutl K výkonu mimořádnému, po každé stránce vy-pracovanému, vypial se orchestr filharmonický v před-posledním svém Koncertě, (XIX.), jemuž vévodila Sukova symfonie zAsraelx, položená na program místo slíbené symf. básně YZrání,. Pětivětá tato symfonie, jejíž vznik, jali známu, vyvolala ztráta dvou Sukovi blízkých a drahých bytostí — A. Dvořáka a choti Otilie, má základním stavivem 2 motivy — osudu a smrti. Oba jsou hlavně ve větě prvé markantně exponovány a rozváděny. Ve větách 2. a 3. rázu spíše náladového objevují se jiz jen názvuky na tato themata, a to ve větě 3. -- scherzu (,,'hanec smrti<) silně z] RL.TZNÉ ZPRÁVY Druhý pěvecký kurs král. hlav. města Prahy pro učitelstvo byl zahájen v pondělí 19. března 1917 o pul 6. hod. večer v přednáškové síni ve škole u Nejsv. Trojice ve Vladislavově ulici. Přihlásilo se na 150 účastníků a.vyučovatí se bude ve dvou od-děleních. DvOřákův koncert ve prospěch pražského jezulátka koná se dne 24. března v Rudolfinu. účin-kuje Farní Jednota z Král. Vyšehradu, Ceské kvartetto a Č. Filharmonie. Kanovník Můller provede. sborově s Cyrillskou Jednotou a Ces. Filharmoniívšechny biblické písně Dvořákovy. Bude to první provedení písní biblických toho druhu. Čes. kvartetto zahraje dosud neznámé kvartetto mistrovo z A dur. Ces. Filharmonie provede za řízení dra. Zemátrka serenadu op. 44 Hoffmann a R. Veselý sonatinu G dur. Uděleni Ceny. Z Cesl<é Akademie se nám sděluje : Porota pro udělení ceny za nejlepší v o j e n-s k o u l i d o v o u píseň, věnované neznámým dárcem, učinila po opětných poradách konečné rozhodnutí. Ze 168 zadaných rukopisů vybrány dva s hesly ~Victoria« a »Rakousko<, i rozdělena cena 500 K na text vypsaná, jejich autorům stejným dílem, Po otevření obáll Musica sacra při korunovačních slavnostech v Pešti. V korunovačním kostele sv. íVlatěje provedeny řízením kapelníka Eugena Sztojanoviče následující skladby: Vavřinec, Ecce sacordos. Frant. Liszt, Korunovační mše. E. Stojanovič, Ave maris steila. Frant. Erkel, Hymnus. Varhany hrál druhý kapelník Viktor Sugár. 0 proměnlivých částech při mši svaté neděje se v referátu zmínky. Nová mše ,Missa in honorem Immaculatae Conceptionis” op. 80 od Frant. Neuhofera provedena byla S. pros. 1916 v dómu lineckém. Z časopisu »Der Kirchenchor= se dovídáme, že to byla myšlenka zesnulého biskupa linecl<ého B. Rittmaira, aby při vysvěcení dómu zasvěceného neposkvrněnému Početí P. M. provedena byla nová instrumentální mše, 1 Llsztovo Requiem pro tnužský sbor s průvodem varhan, timpanů a dechových nástrojů pro-vedeno po prvé v Ral Opět oUět války. Casopis pro ltudbú církevní, který po 46 let vycházel, »Der Kirchenchor- v Bregenci přestal koncern roku minulého vycházeti a jeho redaktor Dr. V. Widmar,n dómský kapelník' v Eich- | ||||
|