| ||||
| ||||
Roč. XLIII. 1917. 47
staedtu oznamuje, že časopis bude snad vycházeti až po válce. Rovněž,_ialt Musica divina oznamuje, pře-stal vycházeti ve Styrsl<ém Hradci vydávaný uAnzeigeblatt fůr Kirchenmusil<, Orgelbau und Glockenkunde« a její vydavatel P. Michael Horn O. S. B. vstoupil mezi stálé spolupracovníky vídeňské Musica divina L výboru Obecné Jednoty Cyrillské. Výbor, odvolávaje se na č. Ordinariátního listu pražské arcidiecese prosí snažně, aby důst. farní úřady, které ve zmíněném listě obdržely oběžníky Obecné Jednoty Cyrillské tyto vypiněné co možno nejdříve zaslati si neobtěžovaly. Jen stálou součinností možno u nás nového rozkvětu chrámové hudby a zpěvu dosíci. Farní Jednoty Cyrillské žádá výbor, aby zprávu o své činnosti zaslali bud podepsanému vy-boru, nebo redakci DCyrillat. Také budiž pamatováno, aby valná hromada Jednot včas byla odbývána. Výbor Obecné Jednoty Cyrillské v Praze-I1., Ferdinandova tř č. 6. Nařízení nejd. arcibiskupa v Kolíně nad Rýnem ve příčině hudby církevní v nynější době válečné vydáno bylo koncem minulého roku. Upozorňuje se v něm nejprv s důrazem, že zvyk, který se za války rozšířil, zpívati totiž při zpívané mši svaté písně německé, naprosto není přípustný, protože odporuje zřejmému zákonu církevnímu. Praví Není přípustný, protože odporuje Motu proprio papeže Pia X. o hudbě církevní. V tomto tMotu proprio, které podle dekretu urbis et orUis ze dne 8. ledna 1904 má moc zákona pro celou církev, odst. 7. čteme: ,ftečí církevní jest latina. Proto se zapovídá při úkonech liturgických zpívati něco jazykem lidovým, zvláště pal< stálé nebo proměnlivé části mše sv. nebo officia.« Nařízení však s důrazem připomíná, že při tiché mši svaté, před a po zpívané, před a po kázání, jakož i při lidových a mimoliturgicl;ých pobožnostech je zpěv v řeči lidu nejen dovolen, nýbrž i veležádoucí. Pro citelný nedostatek zpěváků, nastalý válkou, doporučuje nařízení hojnější užívání chlapeckých hlasú a obrací pozornost zvláště na pěstování chorálu, pro jehož rozšíření třeba ještě mnoho vykonati. Praví se tam pak o pěstování chorálu, co má platnost vše-obecnou a co z té příčiny uvádíme doslovně : » Při chorálu nenntsí dirigenti dbáti tak silného obsazení sboru, jako spíše dobrého výcviku a odborného vzdělání jednotlivých zpěvál<ú. Chorál vyžaduje porozmění pro své charakteristicl<é 1 Česká hudba ve Vídni. Slč. Aurelie z ICaanů měla v domě umělců samostatný koncert, o němž píše prof. Springer včas. xReichpost, následovně: Slečna zcela spinila naděje, jež vzbudila svým prvým vystoupením ve Vidni svého času s Ceským kvartet-tem. Hra její vyznamenává se perlící technikou, poeticl<ým úhozem, hloubl Hudební inserce. Jedna z příčin, proč se ne-zpívají přesné církevní si Místo ředitele Itůru v Bráníku Žádosti ihned farnímu úřadu tamtéž. Nastoupiti možno 6. dubna běž, roku. Z REDAKCE A ADMINISTRACE. Jed,n*tn Zpt vníBQ pro národní školy české, (část hudební), vypracuje z nařízení Jeho kníž. Milosti nejd. pana arcipastýře, redaktor „Cyrilla”. Poněvadž má rukopis dodán býti,c. k. knihoakladu v době co možno blízké, prosí redaktor o v ě c n é návrhy a přání veškerého p. t. duchovenstva o rozsahu i obsahu části zpěvné na adresu: Praha-V., č. 133, Elišky Krásnohorské. Modlitby při tiché mši sv. (»Cyrillp str. 44), jsou vydány na zvláštních otiscích, 50 kusů po 1 K, aby lid i děti mohly je při mši sv. recitovati. P r o t e c h n i c k é překážky nebylo možno ani k tomuto číslu dáti slíbenou přílohu. IiARN10NIA všech soustav. - Rozpočty, plány varhan zhotoví se. — Cenní1.~y na harmonia se zašlou. 0000 | ||||
|