| ||||
| ||||
Ročník XLIII. 1917. 61
telstva zpívali žáci v 'chrámech, ve škole i ve veřejnosti, ba i do krčmy často dle Wintra zašli a tam provedli za zpěvu i šprým lecjaký. A zpívat uměli dobře., čtli vše z listu, třeba že někdy snesla se na jich hlavy pro nezbednost výtka neberná. Chabé příjmy učitelův i žáků doplňovány dobročinností občanstva, i štědrý někdy odkaz umožnil výzdobu draho-cenného zpěvníku a pinil pokladny bratřin literátských. Doby se změnily, zmodernisovaly se prostředky i jména, ale tužby zůstaly tytéž. — Chceme míti opět zpěvnou mládež, generaci novou, jdoucí po skvělé stopě ideálů starých. H. B. přejala v době nynější program předků. Touží, aby dle Mitisových slov zněl opět zpěv v rodinách při práci, v chrámu, ve školách; při jiných předmětech, než jen při vlastní hodině zpěvu, a ve veřejnosti aby hlaholila česká píseň národní místo nevkusných a bezcenných novinek. Znovuzrození zpěvu v celém národě slibuje si Hud. B., pěstujíc systematicky dle přesné, vyzkoušené metody zpěv ve školách. Má-li však opravdu s pro-spěchem zpěvu učiti se i při malém dnešním počtu ne hodin, ale minut pouze v témdni, jest třeba užíti metody, jež bezpečně vede k cíli. Jest nutno, aby i učitelstvo prohloubilo své znalosti a seznalo prakticky výhody vyzkoušené metody. A učitelstvo pražské i z okolí chopilo se příležitosti té s piným pochopením, nedbajíc dnešních neutěšených poměrů, ba mnohý z řad učitelstva činí tak ke své škodě finanční, aby jen prospěl škole a dětem. H. B. zavedla po prvé letos i speciální kurs pro kandidáty učitelství zpěvu na školách středních, aby příprava k tak důležitému dnes úřadu děla se uceleně a systematicky. I do tohoto kursu přihlásil se počet značný. Dříve odkazy to byly a nadání, jež od případu k případu podporovaly finančně pěstění zpěvu. Dnes to jsou blahovolné subvence městských rad a okresních výborů. I takto uskutečněn starý cíl prostředky novodobými. Učitelstvo nynější přijalo krásný a vděčný úkol, pěstiti ono umění, v němž, jak dí Václav Nicolaides Vodňanský v předmluvě ke »Cantiones evangelicae~, r. 1554, staří Cechové velmi vynikli a jež pěstovali s velikou láskou a pilí. K tomuto krásnému, vděčnému sice, ale pracnému úkolu českého učitelstva doby nynější upřímně blahopřejeme«. Zahájení byli přítomni členové čestného výboru, někteří městští radové, jako ředitel Svátek, Peterka, zástupci městských rad a okresních výborů obcí okolních, zástupce Hlaholu, ústřední jednoty českého pěvectva. Omluvil se univ. prof. Dr. Čada a j. Kurs má dvě oddělení asi po 60 účastnících. Přednáší učitel Cmíral, Dr. Branberger, Dr. Janke. V druhé polovině kursu praktická cvičení hlasová převezme pí. Branbergerová. Praktické pokusy díti se budou při obecné a měšfanské škole na Hradčanech. Hospitace jsou povoleny při vyučování zpěvu na mužském učitelském ústavu a v reálce v Praze- VII. 0. P. E. 1. BUCHTELE Vyučovací plán hry houslové. 7. stupeň. A. Technická cvičení. Em. Sauret: op. 36 Gradus ad Parnassum díl III. Em. Sauret: op. 38 Etudes artistiques. Ferd. David : Škola I l. díl. Cvičení v dvoji- tém flageolettu č. 140-146 aneb Karel Guhr : »Paganinis Kunst die Violine zu spielen« str. 24-38. B. Etudy : N. Paganini: op. 1 24 Caprices. H. Wieniawski : op. 10 L' école moderne. H. Ernst: Vícehlasé studie. C. Skladby pro přednes : J. S. Bach: 6 sonat pro solové housle č. 4 a 6 » koncerty a a E. IWALIW (Dokončení.) L. v Beethoven: op. 61 koncert D. J. Brahms : op. 57 koncert a. P. J. Čajkovski : op. 35 koncert D. - A. Dvořák: op. 53 koncert D. J. S. Bach-Burmester: houslový koncert e. H. Ernst: op. 23 koncert fis. » op. 26 Král skřitků (pro soíové housle). K. Goldmark : op. 28 koncert a. J. Joachym : op. 11. koncert ve slohu uherském. N. Paganini: koncerty D a h. A. Corelli Thomson : Folies d' Espagne. N. Paganini: Rej čarodějnic. » Fantasie na motivy z opery »Mojžíš«. » I palpiti. » Moto perpetuo. » Karneval benátský. | ||||
|