| ||||
| ||||
Ročník XLIII. 1917. 73
půjčuje přijatému znění císařské nařízení. Poslední schválení stalo se r. 1854. Od té doby změnila se i živoucí řeč tou měrou, že již nynější gramatice a stylistice české nevyhovují některé tvary a obraty. Na příklad správně česky má býti »hajme práva« nikoliv »hajme právo a. Při zpěvu slova »nepřátelům« jest dlouhá nota na slabiku >,ne« a krátká nota na dlouhou slabiku »přá« ; v přesném zpěvu dle předepsané notace jest tedy zpívati népřatelům. I jiné formy slovesné se stanoviska pedagogického a vlasteneckého bylo by radno upraviti nyní, kdy jest možno předvídati, že dojde k jednání o změně sloky páté. Při té příležitosti by zajisté byl vítán vlastenecký popud kompetentních kruhův i na českou úpravu celé rakouské národní hymny. Melodie by mohla býti notovaná takto: r, %- Za - cho-vej nám Ho- spo - di - ne. cí - sa - ře a na - ši zem! Dej, af z ví - ry moc Mu ply - ne, af je mou-drým vla - da - řem ! rn v ru - ny Je - ho pro - ti ne - přá te - lům všem o - sud trů - nu Habsbur - ské - ho Ra- kou - ska jest o - su dem. ,WrÁklw Haj- me vždy ko- EM. BE7_ECNÝ Repetitorium pedagogiky. úvod, který jsem napsal k svému »Repetitoriu dějin hudebních«, předesílám -- mutatis" mutandis — i této práci. Nepřináším ani tentokráte nic nového, nýbrž podávám stručným způsobem, katechetickou formou nejdůležiiější poznatky z oboru pedagogiky, a to se zvláštním zřetelem k potře- b á m u č i t e 1 ů h u d b y. Prameny, ze kterých čerpáno, každý,, odborník ihned pozná. Jsou tytéž, jichž použili četní spisovatelé učebnic pro ústavy učitelské a pro střední školy. Doufám, že i tento spis docílí podobnéhá úspěchu, kterého dodělalo se »Repetitorium dějin hudebních«. Přehled. Všeobecná pedagogika. Vychovatelství. Didaktika. Speciální methodika. Všeobecná pedagogika seznamuje nás s vědomostmi, kterých potřebujeme při vychovávání a vyučování. Dělíme ji proto v nauku o vychovatelství a v nauku o vy-učování. Tuto pak rozdružujeme ve v š e o b e cnou didaktiku a speciální metodiku. Všeobecná didaktika sprostředkuje nám vědomosti nutné přj vyučování jakémukoliv předmětu. Na př. způsob, jakým se tá-žeme, jak zachováme se k odpověděm žáků atd. jest ve všech předmětech stejný. Speciální metodika poskytuje nám znalosti, nutné při vyučování jednotlivým předmětům. Mluvíme o speciální metodice hry klavírní, zpěvu, kreslení, počtů atd. Všeobecná pedagogika Vychovateství. Vyučování Všeobecná didaktika. Speciálni metodika. II. Psychologie. Pojem a význam. Vědomí. Každý pedagog musí diikladně znáti zákony, dle nichž vyvíjejí se duševní schopnosti žáků. Proto jest pomocnou vědou všeobecné pedagog ikypsychologiečili dušesloví. Psychologie vyšetřuje, popisuje a rovná jevy vnitřní. Rozlišujeme jevy vnější a jevy vnitřn í. Vnější jsou ony, které vztahujeme na předměty mimo nás, vnitřní, které vztahujeme na sebe samy. 7evůtlr vnějším podkládáme hmotu, jevům vnitřním duši. Vnější jevy uvědomujeme si prostředečně, vnitřní bezprostředně. Na př. že někdo hraje slyšíme; že slyšíme, víme bezprostředně. V každém okamžiku máme ve svém nitru | ||||
|