| ||||
| ||||
Ročníl< XLIII. 1917- 107
Tím piněn jest opět vznešený úkol, který si vytkla zakladatelka její, Společnost přátel pro zvelebení církevní hudby, o jejíž trojí činnosti podána zde jen malá ukázka. Její vy'-znam v české hudbě stol. XIX. byl tak veliký, že vyžaduje hlubšího prozkoumání. D. 0. EM. BEZECNÝ Repetitorium pedagogiky. VII. Vybavování představ. Každodenní zkušenost nás učí, že před-stavy, 1 Vybavení představ jest jich obnovení. Obnoviti představy lze: ]. přímočili bezprostředečně,když se představy vybavují, protože vznikly z mocných smyslových dojmít, 2. n e p ř í m o čili prostředečně, když se vybavuje představa pomocí představy jiné. Představa, která jinou představu vybaví, sluje její posilou. Důležitým činitelem při vybavování před-stav jest jejich souvislost ,pbsahem a způsob jich sdružování. Představy, které byly s o u-č a s n ě ve vědomí, tvoří družiny, před - stavy, které vnikly b e z p r o s t ř• e d n ě za sebou do vědomí, tvoří ř a d y. Část družiny vybaví celou družinu, člen řady celou řadu a to po-ř a d e m, ] Zákony vybavení jsou: 1. Zákon totožnosti t. j. představa vy-baví představu sobě rovnou. Potkáme zná-mého. Vzniká názor, který vybaví představu doiyčné osoby. 2. Zákon podobnosti t. j. představa vybaví představu sobě podobnou. Pohled na fotografii vybaví představu osoby známé. 3. Zákon kontrastnostli t. j. představa vybaví představu protivnou. Pohled na bohatství vybaví představu chudoby, poslech-nutí hudby špatné vzpomínku na výkon vy-nikající. 4. Zákon s o u č a s n o s t i t. j, představa vybavuje představu s ní sdruženou. Na př. pohled na umělce vybaví vzpotnínl 5. Zákon p o s l o u p n o s t i t, j členové řad vybavují se navzájem. Na př. modlitby, básně, skladby atd. Souvislost představ o b s a h e m, č a s e rn a prostorem tvoří nejdůležitější či-n i t e 1 e r e p r o d u k c e. Kde se spojují, stává se vybavování snadnějším. Dlužno však po- (Pokračování.) znamenati, že souvislost představ obsahem stojí ve příčině reprodukce v jakémsi rozporu s jejich souvislostí prostorem a časem. Obsahem jsou často spojeny představy, které časem a prostorem jsou si vzdáleny, jen když náležejí logicky k sobě. Při pracování harmonického úkolu vzpomínáme si na vědomosti, kterých jsme získali v delší době na různých třeba místech. Proti tomu mohou býti spojeny časem a prostorem představy bez vnitřní souvislosti. Různé příhody při zábavách, výletech a p. se vzájemně vybavují, aniž by obsahem souvisely. Tvoří tedy souvislost představ obsahem logický, souvislost prostorem a časem mechanický faktor naší reprodukce. Mimo tuto souvislost obsahem, časem a prostorem známe další činitelé, podporující reprodul Krátké ř a d y lze snáze vyUavit než d l o u h é. Proto dětem ukládají se nejdříve krátké básničky, pořekadla a p. k učení se zpaměti. Reprodukce delších řad usnadňuje se tím, že je rozdělíme v řady kratší. Řadu Ire vybaviti jen tím pořa d em, kterým vstoupila v naše věd o m í. Proto cvičíme stupnice různými směry, násobilku přeskáčkou a p. Přerušení v průběhu řad působí n e p H i j e m n ě. Proto zvykejme žáka, aby hrál přesně v taktu a zbytečně se nezastavoval. Často prochází naším vědomím něl Když několil< řad začíná tímže členem, nastává snadno jich 1<ří2ení, t. j. přeskočíme snadno z řady jedné do řady druhé, která s ní má společný člen. Na př. při básních, l | ||||
|