| ||||
| ||||
Ročník XLIII. 1917• 129
lit - que gau -di - a---, val - lis no - stra flo ru - it---, re - vi - res- cunt 14 a - ri - da, postquam ver in - tem- pu - it, re ca - les- cunt fri - - gi da. Fol. 275` Mortis en cum gloria; de Resurrectione D. - D. - Též v Sedlč. fol. 169 bez not, XIII A 2 fol. 186`. 1. Mor -tis en cum glo - ri - a vi -ctor mor - tis re - vi - xit, ho - stis pos -se vi - to ri - a 2. Alacris lux oritur festa triutnpho tati, quo mire decus promitur lucta palestrali. V de - so - lan - da vin xit. 4. Tetendit ad inferos 6. Neuma caeli concinunt patres emancipavit, patres laetificantur, manubiis orciculas colles, montes exilunt, captis spoliavit. uno gratulantur. 3. Retexit caliginem 5. It patris ad solium 7. Teris fer praesidium noctis lustrans livore, regnet ut sine fine desuper Jesu cunctis mortis dum vertit ordinem angelorum et hominum nobis et in Boemia surgens miro more. stipatus agmine. lege tua functis. 8. Surgentes ut colere 9. Canentes alleluia pascha possimus digne laudes da resonemus, corde, ore et opere, nos te duce gens libera animo benigne. tecum conregnemus. (Příště dále.) JOSEF KUHN V zájmu nového kencionálu. V aCyrillua (červen 1917) uveřejněna byla výzva na zaslání návrhu ke zpracování kostelního zpěvníku pro lid. K věci dovoluji si uvésti toto: Především dlužno uvážiti, že složiti lidovou píseň jest úkolem velmi nesnadným. Dúkaz toho shledávám v tom zajisté ne nahodilém zjevu, že věhlasní mistři ku skladbám jednoduchých písní se odvažovali teprve, když si slávu byli již dříve jinými velkolepými skladbami zjednali. Za příklad toho některé z nich uvádím. Dvořák složil své Biblické písněc až v pozdním věku. U Křížkovského předcházela také vynikající tvorba většího slohu, než sáhl k písni lidové. Bendl, náš mistr písní, říkával: Operní arie a jim podobné, ach což to, ty se pracují dobře, ale na píseň musím mít hodně špičatou tužku.a Liszt pak sám, jak známo, skládal svá překrásná jednoduchá menší motetta z velké části teprve na sklonku svého života. U nás mezi skladateli lidové kostelní písně se nejvíce proslavil Leopold Zvonař Stačí zajisté uvésti jen tyto pří-klady, aby se nepodceňovala skladba písní lidových, a aby nebylo hleděno na ni jako na néco méně důležitého. Při tom nutno připomenouti, že zpěvník zamýšlený musí obsahovati písně neilepší, jichž cena nesmí býti toliko dočasná, pro okamžitý effekt vypočítaná, nýbrž | ||||
|