Rekvisice píšťal
Ročník: 1917; strana: 154,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
154 CYRILL čílo 10

Rekvisice píšfal.



Vydán byl ministerský výnos, kterým podlehá státní moci rekvisice cínových píšfal v prospektu varhan. Vyjmuty byly z rekvisice ty cínové píšfaly, jež jsou ceny u m ě l e c k é a hudebně historické. Též všeobecně mluví výnos o nutnosti, aby zachována byla možnost užívati i na dále varhan (Spielbarkeit). Ministerský výnos byl uveřejněn v denních listech, proto netřeba ho reprodukovati.

Všeobecné jeho zásady byly vyloženy dekrete-n, který vydal c. k, státní památkový úřad ve Vídni.

Bude jednou rekvisice píšfal varhanových předmětem historie, proto třeba uveřejniti i zásady bližší, vytčené památkovým úřadem. Zní výnos tal
Grundsáize

fiir die Befreiung von der Inanspruchnahme der Orgelpfeifen. Zu befreien sind

1. Orgeln der Barock — Rokoko - und klassizistischen Periode bis um das Jahr 1800 (achtzehnhundert), die sich durch ein kiinstlerisch wertvolles altes Geháuse auszeichnen und zwar dann

a) wenn die Prospektpfeifen alt d. h. vor 1850 (achtzehnhundertfiinfzig) gebaut werden;

b) falls die Pfeifen neu, d h. nach 1850 (achtzehnhr:ndertfiin;zig) enistanden siná, dann, wenn durch das Herausnahmen der Pfeifen das Geháuse b e s c h á d i g t werden kónnte oder wenn beim Ersatz der Z i n n p f e i f e n durch Zinkpfeifen der kiinstlerische Gesamteindruck des Kirchenraumen geschádigt wiirde.

I I • Solche vor 1800 entstandenen Orgeln, deren Werk von hervorragender m u s i k geschichtlicher Bedeutung ist.

Die Feststellung des in 1. genannter kiinstlerischen bezw. kunsthistorichen Wertes obliegt den Organen des k. k. Staatsdenkmalamtes, die des in II genannten rein musikgeschichtlichen Wertes den vom k. k. Ministerium fiir Kultus und Unterricht ernannten Musiksachverstándigen.

Jednotlivé ordinariáty ustanovily pro své diecése hudební znalce, kteří dodatečně ob-drželi přímo panem ministrem ověřenou listinu, jíž byli jmenováni i jako funkcionáři státní.

V českých diecésích mimo pražskou arcidiecési byli hudební znalci s prací hotovi ještě před vydáním specielního obmezeni všeobecných pravidel a snažili se zachovati i novější stroje cenné, koncertní. Návrhv jejich na ochranu varhanových píšfal byly však členy říšské organisace varhanářů, panen Fr. Josefem Svobodou z Vídně a p. Ottou Riegrem z Krňova přezkoumány a vráceny k nové revisi.

V pražské arcidiecési byl vydán zvláštní dotazník dle návrhu podepsaného, v němž hlavně měla býti zodpověděna otázka, zda píšfaly v prospektu jsou z cínu či ze zinku. V jiných dotaznících tato otázka scházela. Protože v posledních desíti letech varhanáři naši výhradně dodali do prospektů píšfaly ze zinkového plechu a nikoliv z cínu, nebyla tím vyloučena možnost, že návrhy na vvloučení z rekvisice týkaly se píšfal zinkových, kterých stát vůbec nechtěl.

V pražské arcidiecési řídil se hudební znalec při ochraně píšfal těmito principy.

Navrhl především 1{ ochraně ty stroje, jež postaveny byly před r. 1800 a mají bud cenu hudebně-historickou nebo počet rejstříku jest tak nepatrný, že výjmutím prospektu byly by zbylé rejstříky k nepotřebě a varhan by se nedalo užívati wnspielbar).

Dále ochráněny stroje, jež postaveny byly před r. 1850 a jejichž celkový umělecký vzhled byl by vyjmutím porušen.

Ve Velké Praze byla sestavena komise ohlédací (za konservatorát p. Dr. Herain, jako znalec ordinariátní a ministerský Dr. Orel a p. stavitel Petr, který účastnil se vedle p. stavitele varhan Schiffnera porad ve Vídni). Komise ta prohlédla skoro všechny kruchty, aby zjistila uměleckou i hudebně historickou cenu varhan. Připomenouti dlužno, že výnosy úředními nebyly připuštěny důvody liturgické, ale ordinariátní zástupce, kde mohl. i ty při-bral k důvodům již uvedeným.

Bude nutno, aby z celých Čech uveřejněny byly seznamy varhan, jež n a v r ž e n y
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ