| ||||
| ||||
Roč. XLIV. 1918. EM. BEZECNÝ
27 Repetitorium pedagogiky. XXXI. Nařízení, úloha, návod, pomoc. N a ř í z e n í m vytkneme chovanci určitý cíl činnosti, neuvedeme však prostředků k do-sažení jeho vedoucí. Nařízení stává se ú k o 1 e m, vyžaduje-li jeho provedení zvláštní dovednosti. Při nesnadných úkolech dá vychovatel cho. vanci n á v o d, případně mu poskytne též pomoci. Nařízením vedeme chovance k s a m o-s t a t n o s t i a činíme ho způsobilým pro různé výkony. Nařízení jest chovanci milým, když souhlasí s jeho náklonostmi. ]e-li s ním spojen projev důvěry, jest pro chovance čestným, na př. dozor nad spolužáky, šbírati sešity atd. XXXI1. Rada, výstraha, prosba. Rady používáme u chovanců dospělejších, kteří dovedou se říditi při svých činech vlast-ním přesvědčením. Radíce, vykládáme chovanci, kterak o věci soudíme a jak my bychom se zachovali za podobných okolností. Rady nutno odůvodniti; tím liší se rada podstatně od rozkazu. Jelikož chovance přímo nenutíme, by se zachoval dle naší rady, děje se radami pozvolný přechod k úpiné samostatnosti. Negativní rada jest výstraha. Vychovatel upozorňuje chovance na základě svých bohatějších zkušeností, čeho se má stříti. Někdy místo rozkazů - vyjimkou - lze p r o-s i t i. Prosbou prozrazuje vychovatel slabost; proto používej jí jen ve zvláštních případech, na př. kde dítě jsouc v právu, má ustoupiti. XXXIII. Odměna. Odměna jest příjemný následek činu dobrého. Probuzuje city libé a pů- (Pokračování.) sobí na vůli, že tím ochotněji k dobrému se obrací. Rozlišujeme odměny přirozené a umělé. Přirozené odměny dostavují se bez přjčinění lidí, umělé jsou přiváděny společností a vychovatelem. Kdyby libé následky činu dobrých dostavily se ihned po činu, nebylo by zapotřebí odměn umělých. Často však libé následky činů dobrých se dostavují příliš pozdě, ba stává se, že dobré konání jest provázeno následky nepříjemnými. Proto nutno odměňovati chovance způsobem umělým. Vychovatel používej odměn — zejména ve škole — j e n v y j i m e č n ě! Od-měnou žáka jednoho snižujeme žáky ostatní a budíme -ješitnost žáka vyznamenaného. Odměna odpovídej zásluhám chovancovým! Vychovatel přihlížej nejen k činu, nýbrž též ke všem vedlejším okolnostem, zejména k rohnutkám, úmyslu a k celé osobnosti chovancovy! Odměny budte přizpůsobeny co nejvíce přirozeným následkům dobra a budtež více mravního než hmotného rázu ! N e o d m ěňujmezvlášf správného chování. Ra-dost ze zdařeného konání, vědomí, vykonané povinnosti. spokojenost vychovatelova budiž chovanci dostatečnou odměnou. Neodměňujmepřirozených předností c h o v a n c o v ý c h na př. duševní nadání, tělesnou zdatnost a pod. 0 d m ě n o u n e b udiž n ikdy, co jest závadno, ba do konce zakázáno. Odměny ve škole jsou pochvala a v y z n a m e n á n í. K tomu účelu jsou vhodny obrázky, knihy, svěření čestného úřadu atd. (Příště dále.) 1000011000 CINNOST CYRILLSKÁ jOBECNÁ JEDNOTA CYRILLSIťÁ. Výborová schůze Obecné Jednoty Cyr. — první po valné hromadě — konána byla dne 22. listopadu 1917. Přítomni byli předseda Msgre. Ant. Wiinsch, jednatel kan. Vác]. Můller, dr. Dobr. Ore], dr. Stejskal a katech. V. Průša. Omluvil se pokladník P. Aem. Paukner O. Cr. a kan. K. Boček. Po pře-čtení a probrání zápisu minulé schůze uvádí jednatel došlé přípisy, mimo jiné schválení stanov pro Cyr. Jednotu v Roudnici a povolení policejního ředitelství k pořádání hudebního kursu. Aby se odstranily ob-tíže, spojené s administrací časop. =Cyrillr, činí seusnesení, aby se administrace přenesla ze Smíchova od p. řed. Kašpara do místností Křestanské Akademie, kde povede vše sekretář Akademie křest. —Ježto valná hromada uložila výboru, aby se postaral o zvýšení předplatného na časopis nCyrill•, usnáší se výbor zvýšiti předplatné o 2 K. — Přijímá se návrh Dr. D. Orla, aby pro Jednotu zakoupeno bylo dle možnosti harmonium. Po projednání rúzných návrhú menšího významu schůze skončena. 2. Výborová schůze Obec. jednoty Cyr. konána byla dne 17. ledna 1918. Přítomni byli kanovníci Wúnsch, a MGller, prof. Orel a Stejskal, P. Aem. Paukner a V. Průša. Omluven řed. B. Kašpar. | ||||
|