| ||||
| ||||
32 CYRILL č. 2., roč. XLIV. 1918.
rir Prof. Straube varhaník při Tomášském kostele v Lipsku stal se po Dru. Gustavu Schreckovi ředitelem tamější školy. Nový ústav pro hudebně vědeckou práci zřízen byl, jak se o tom již předběžně stala zmínka, péčí panujícího knížete Adolfa ze Schaumburg-Lippe v Bůckenburgu. Reditelem institutu jmenován prof. Dr. C. A. Rau. Na ústavě má se také věnovati péče badání na poli hudby církevní. Ze statutu jeho budiž uvedeno toto: Ustav tento má míti tato odděleni: 1. Knihovnu, v níž má býti umístěna knížecí hud. knihovna z XVIII. stol. 2. C o l l e g i u m m u s i c u m pro stylové pěstování správné staré i nové vokální a instrumentální hudby komorní s použitím starých původních nástrojů. 3. O d d ě l e n í pro e x p e r i-mentální vědu h u d e b n í, sbírka nástrojů, laboratoř pro technické, akustické a hudebně psychologické po-kusy, archiv fotofonogramů. 4. Veřejná p ů j č o v n a hudebních děl, čítárna, porady hudebně literární. 5. Bůckenbur.g-5ká místní skupinapro pěstění domácích dějin hudebních, přednášky a produkce. 6. Sbírka partitur. Systematické sparto-vání vybraných děl XVI. stol. s vyloučením těch, jichž nová vydání lze očekávati. Za tím účelem chce ústav užiti spolupůsobení členy doporučených, placených odborníků. 7. Ústředna hudebně vědeckých s p i s ů u n i v e r s i t n í c h, t. j. sbírka všech dosažitelných spisů tištěných, seznamy netištěných, vydávání »Bibliografie německých hudebně vědeckých spisů universitních, za pomoci německých, rakouských a švýcarských universit.« Z publikací má se přikročiti k vydávání časopisů, spisů vědeckých, theoretických i praktických, faksimilového vydání unil<átů knížecích sbírek. Mimo to má býti každoročně vypsána cena 1000 marek na nejlepší v roce tom vykonanou němecl Vánoční Beseda Hudební Budče 12. února v Obecním domě upoutala přednesem rorátních písní ze XVI. stol. a lidových koled s prův. dud. Dětský sbor vedením sbormistra Cmírala zpíval radostivě a čistč. Profesor Šrajer podal ženským sborem spolku DLukes« ukázky pastorell ze tvorby Jakuba Jana Ryby (t 1815) za průvodu Orchestrálního sdružení. Instrumentální sloh Rybův jest zajímavý dnes jen se stanoviska historického. BIBLIOGRAFIEjež konal p. učitel Cmíral v hudebních kursech, pořádaných pro pražské učitelstvo. K nim své zkušenosti přidal p. prof. Jiránek, čímž učitelstvu podáno vodítko jistě přesné a vyzkoušené pro rozvrh učiva zpěvu. Bohužel nynější doba tak zkrátila již dříve nepatrné chvilky, jež vyměřeny byly zpěvu, že skoro nezbude ničeho ani na Battkeovu metodu, ani na nacvičení předepsaných písní pro školní bohoslužbu. Max S p r i n g e r, »Graduale sancrosanctae Romanum Ecclesiae quod ex editione vaticana in regenfioris musicae signa transposuit«. Rezno 1912, Alfred Col3penrath (H. Pawelek) váz. M T80= 12'50 K. Prof. Springer dopinil a do moderní notace přepsal ony části graduale, jež byly vynechány v G r a d u a l e p a r v u m. Dle dřívějšího církevního direktáře při-padaly totiž na všechny neděle po sv. Duchu místo nedělních formulářú svátky a tudíž mešní formuláře sváteční. Proto pro naše poměry bylo tehdy zbytečno dávati do Graduale p a r v u m formuláře n e d ě l n í pro dobu svatodušní. Novou úpravou kalendářé však ustoupiti musí svátky nedělím a po sv. Duchu jest zpívati proměnlivé části z formulářů nikoli svátečních, nýbrž nedělních. A ty právě prof. Springer dopinil a tím v moderní notaci vydal c e] ý ř í m s k ý gradual edice vatikánsl<é. I v těchto doplňcích jako jest v Graduale parvum, jsou pro gradualia (po epištole) většinou voleny příhodné vzorce žalmové, na něž místo dlouhých, melismatických původních chorálů se od-recituje snadno předepsaný text. Bohužel některé vzorce Springer z nich upravil v úpiném vydání, než jak jsou v Graduale parvum. Nemůže se tedy již od r. 1912 nikdo vymlouvati, že nelze ve v e ] k ý c h kostelích užívati námi vydaného »Graduale parvum«, protože jest dopiněno na celý, úpiný graduál. K době postní a velikonoční doporučujeme : Dr. Fr. H r u b í k: Svatý Týden v malém farním kostele se sbory od N. Kubáta o 152 str. pro nejmenší kůry K 1'80. a vícehlasé sbory Kubátovy 72 h. : Na Golgotě, oratorium velkopáteční pro smíš. sbor, sóla a varhany. Partitura K 3'60, hlasy po 48 hal. J. E. Z e l i n k a: Trojhlasé sbory k na květnou neděli a Velký pátek 1 (sopran, alt, baryton) za 48 hal. — Improperie na Velký pátek pro soprán, alt a baryton (velmi snadné), 20 hal. — Salve Regina pro 2 ženské hlasy a baryton. Ke Vzkříšení a k pohřbům (velmi praktické) 30 h. pašijím K, hlasy Recitativy zvlášf po J. C. Sychr H e j č l-0 r e 1: Mariánské lidové nešpory. P r o f. B. C e ň k a » Intonační tabulka« obsahuje (Hlasy pro lid.) 10 kusů K 1-50, 100 kusů kromě vlastní tabulky ještě malou tabulku posuvnou, K 12'—. Part. K 2'40. 11. vyd. 6 kovových not k zavěšení, 5 kovových posuvek, 2 posunové noty, 2 ukazovátka a 2 kusy kartonového Jos. B. Foerster: Pange lingua pro 4 muž. papíru. Cena s portem 27 K. K tomu dopiněk (druhá hlasy 24 h. pomocná tabulka s klíčem basovým za 3 K.) Objed- Objednávky rychle vyřídí návky autor, Ceovltcl dy. Prak- tická to OBECNÁ JEDNOTA CYRILLSKÁ Pomůcka k večeru dle Battk Y metody. Stan. Jiránek a Ad- Cmíral: =Podrobné I V PRAZE-II., FERDINANDOVA TŘ. 6. esmea osnovy vyucovaru zpevu ve skolach obecnych vsech kategorií a na škole měštanské«, spolu s návodem, jak jich užívati. Nákladem Hudební Budče, 3 K. Pří- j L. P. 1918. ~. ručka tato vznikla na základě přednášek a výkladů ~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Cyrillo-Methodéjská knihtiskárna. V. Kotrba vPraze. —Nákladem Obecné Jednoty Cyrillské. | ||||
|