NEZAŘAZENO
Ročník: 1918; strana: 38,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
38 CYRILL číslo 3.

i káže, ale ona zůstává dále pokladem skrytým, perlou zahrabanou. Velice pěkné pojednání lidové o mši sv. vydala knihtiskárna v Rajhradě: »Mše sv. největší poklad na světěg; také Cyrillo- Methodějská knihtiskárna Kotrbova v Praze:'

raze : Výklad mše sv.; tamtéž vyšlo pojednání Žákovo o mši sv. v jeho »Promluvách« a j.

Nemůže býti mým úkolem v > Cyrillu« psáti dogmatická pojednání, chci pouze při-spěti svou hřivnou k tomu, aby se a) vzbudil větší zájem o mši sv. a b) dal návod, jak jí obcovati, aby se stala tím, čím ji chtěl Pán Ježíš míti: sluncem všech duchovních cvičení, středem křesfanského náboženství, duší pobožnosti, nevýslovným tajemstvím s bezednou prohlubní lásky Boží, (sv. František Sal.) a já dodávám: nejmocnějším prostředkem, iímž možno působiti na Srdce Boží. Lehko pochopíme výrazy sv. Františka, když si uvědomíme, že mše sv. jest a) památkou oběti Ježíše Krista, b) nekrvavým opětováním krvavé oběti kříže. Památkou více pro nás, aby nás upomínala na největší čin jeho lásky k nárrn a vzbudila v našich srdcích lásku k němu ; obětí pravou více pro Boha, aby byla dost silna pohnouti Srdce Boží k milosrdenství vůči nám. Vyhovíme-li prvnímu účelu mše sv, lehko dosáhneme druhého. K tomu směřtr;í různé mešní pobožnosti, jichž je tolik, kolik jest druhů modlitebních knížek. Cyrillistovi pro mešní pobožnost výborně poslouží slova našich starších písní, které opravdu neobyčejně věrně vystihují význam jednotlivých částí mše sv. a udávají vhodné pocity, jaké ony části v duši mají vzbuditi. Příkladem nám bude píseň »Bože, před tvou velebností na kolena padáme=.



11. Pcčátek mše sv.

Mše sv. jest památka oběti Ježíše Krista; jeho celé oběti. Ta obět počíná v ráji za-slíbením Vykupitele. Bůh se zjevuje lidem a oznamuje jim první evangelium, první libou zvěst, že si je vyvolil za své dítky, za své dědice, že jim dává nesrnrte!nost těla i duše — (k n ě z p ř i c h á z í k o 1 t á ř i a o t v í r á m i s s á 1). Člověk dobrovolně zamítá nabídku Boží, hřeší, jest vyhnán z ráje a úpí celé věky pod břemenem toho hříchu a následků Jeho. Po-znává a uznává svou vinu i svou bídu, kaje se kněz opouští m i s s á 1, sestupuje

k patě oltáře a tam hluboce skloněn pod vědomím svých vin a hříchů

l i d u svého modlí se »C o n f i t e o r«). Očištění pokáním zdvihali nejlepší lidé starého zákona sQé zraky k nebi, odkud čas od času černými mraky, které zahalovaly nebe, pro-bleskla zář zaslíbené Hvězdy: to Bůh sílil svými proroky vyvolený národ, vzbuzoval a udržoval v něm naději na Vykupitele. Naděje rostla, touha mohutněla; (kněz očištěný pokáním vystupuje znovu k oltáři), snažili se sice spravedliví, aby napravili, co první člověk v ráji pokazil, (Gloria P a t r i ... p ř i I n t r o i t u), vidouce však, že jen Bůh může dáti zadostučinění Bob, soustředili hlasy své v úpěnlivé volání: »Rosu dejte> nebesa, s hůry!« (Kyrie eleison, Christe eleison, Kyrie eleison).

Představuje tudíž mše sv. až do Gloria Starý zákon; charakterem této doby .jest : poznání a vyznání hříchu, pokání a touha po Kristu Vykupiteli. Jak vystihuje povahu této části mše sv. první sloka písně! Jest v ní pokora, pokání, důvěra, touha po spojení s Kristem v milosti. Bože, před tvou velebností na kolena padáme; dej nám potřebné milosti, o to vroucně žádáme; jsouce obtíženi vinou, lkáme: rač nám odpustit, nechaf duše nezahynou, Kriste, rač je očistit!



III. Od Gloria do Creda.

I vyslyšel Bůh hlasy spravedlivých a seslal Syna svého na svét, abv vykoupil lidstvo. Za noci v betlémském chlévě narodilo se toužebně očekávané božské Dítě; jménem nebešfanů přivítali je andělé chvalozpěvem: »Sláva na výsostech Bohu«; jménem lidstva po-klonili se mu pastýřové. (S obojími spojuje se kněz a vítá nebeské Dítě chvalozpěvem andělským, klaní se mu, chválí je a velebí s pastýři a konečně ohlašuje lidu jeho zrození: Dominti s vobisctrm. Kéž i ve varem srdci narodí se ten Spasitel!) Připoj se nadšeně ke knězi a jménem svým i všeho tvorstva přivítej nově narozeného Prostředníka:

Sláva na výsosti tobě, věčný Králi, Bože náš!

pokoj budiž v každé době nám, jež za své dítky máš.

Tvorstvo světa veškerého zpívej tobě čest a dík,

žes nám poslal Syna svého, jenžto náš.jest prostředník.

Až do 30. roku vedl Pán Ježíš život skrytý, vypiněný prací a modlitbami za zdar svého díla vykupitelského (k n ě z m o d 1 í s e o r a c e). 1 rta tebe vzpomínal a milosti ti
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ