NEZAŘAZENO
Ročník: 1918; strana: 47,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Ročník XLIV. 1918. 47

mladý umělec, který na sebe upozornil již skvostným s yčcovým kvartettem a písněmi s průvodem orkestru.

Provedení koncertu Dvořákových bylo jako vždy, když hraje Hoffmann a Zelenka, sl
» 1.1é mládí{ a Ostričilova ballada přišly k piné platnosti. Skoda jen, že Jirák nezvolil nějaké veledílo Smetanovo, na př »Vltavu=. Rád přirovnávám. V 17. řádném koncertě byla provedena báseň v tónedt pro ve'iký orkestr a varhany Don Quijote~ od J. Weinbergera. Jsou tři sl. Všem těmto dílům jest společno, že postrádají naprosto vniternosti pro-jevu, jsou vyumělkována a vypočtěna čistě na bluff posluchače. Don Quijote jest látka světové literatury, kterou snažila se zhudebnit celá řada prostředních a vynikajících skladatelů. Kienzl se svou operou ztroskotal úpině, Strauss ve svých symfonických variacích

zůstal na povrchu; ještě nejlépe zdařil se pokus domácímu skladateli F. Finkeovi svou jezdeckou burleskou vystihnouti komplikovanou tragi-komickou povahu dobráckého naivního a při tom rekovného, úcty-hodného rytíře-blouznílka. Dílo W 2inbergrovo nevystihuje ani tragiku, ani komickou grotestknost námětu a bez programu v ruce nikdy bych si byl nevzpomněl na nešfastného rytíře de la Mancha; za to tím více vzpomínal jsem na Straussova -Don Juana», Novákova »Pana, a Wagnerova »Siegfrieda=. Nejsem lovcem reminiscencí, avšak co je moc, to je moc. —

Také Jeremiášova melodramatická hudba nevystihuje naprosto geniální romance J. Nerudy o Karlu IV. Jest to do' rácké povídání, mnohdy bez výrazu, bez pointy, nepřiléhající k textu. Přednášející pan iV[atys namáhal se, seč byl, aby přehlušil zbytečně se rozčilující orkestr. Obecenstvo vyznamenalo oba skladatele bouřlivým potleskem. Závěrečné číslo programu tvořil »tanec mrtvých, od Liszta pro klavír s průvodem orkestru, dílo, jaké zdaří se jen vyvolenému umělci, ve štastné chvíli. Solový part provedla sl. E!. jo'<-schova. Jest to klavírní Brunhilda — Brunhilda před setkáním se se S
Nejpřesnější chronometr pana dra. Zemánka nenahradí. Jak začal, tak skončil. I když dámy se nesměle polslohovou jednotu, provedení. Což ten nešfastný Bach nemá duši? A bylo by se to dalo tak lehce napravit: ně-kolik pokynů dámám, které měly své party technicky dol
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ