NEZAŘAZENO
Ročník: 1918; strana: 58,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
58 CYRILL číslo 4.

čené způsobem mystickým provádí. Ta slova pronáší vlastně ústy kněze Ježíš Kristus, velekněz, sám. (T o t o f j e s t t ě l o mé«.) V nich zří Otec nebeský určitou vůli Syna svého, že chce znovu zemříti. Tu vůli vy - jadřuje i proměna chleba v tělo a vína v krev Páně i to nekonečné ponížení oslaveného Spasitele, které jest v jistém smyslu větší než na Kalvarii; tam se obětoval aspoň v po-době člověka, zde však i každou známku života odkládá a pokládá se na oltář v po-době mrtvého kousku chleba a vína. To už je úpiné zničení, to je opravdová mystická smrt. Tajemství hluboké —kdo je pochopí ? Jen víra, pevná víra v nekonečnou lásku Ježíše Krista k nám podává vysvětlení zázraku. Ve světle této víry jest proměnění při mši sv. opravdovou obětí, totožnou s obětí kalvárskou. 1 cena i ovoce jsou stejné. Při pro-měnění klečíš opravdu pod křížem, na němž Syn Boží umírá, a jsi, ač-li chceš, účasten všech milostí, kterých účastni byli svědkové oběti kříže. — Uvědom si živě velikost toho okamžiku a využij ho tak, jako Matka Boží Sedmibolestná, sv. Jan, Magdalena a ostatní ženy! V okamžiku, kdy Otec nebeský jest nejvíce oslaven, kdy usmířené Srdce jeho jest prosbám našim nejpřístupnější, přednes mu s důvěrou, co máš nejvíce na srdci; jestli kdy, pak jistě budeš vyslyšen pri pozdvihování - -



V. Po pozdvihování.

Meditace pod křížem.

Unde et memores: Znovu si živě představ, že stojíš pod křížem: co se na oltáři nyní koná, jest nejenom památka umučení, zmrtvýchvstání a nanebevstoupení Spasitele (memores passionis, resurrectionis et ascensionis), nýbrž,táž obět kříže (5 křížů, které dělá kněz nad proměněnými dary, znamená totožnost mše sv. s obětí kříže). Jest tedy před tebou na oltáři tvůj Ježíš, a chceš-li chápati, i tvůj poklad i život i lék. tvá síla i útěcha. Pochopíš-li, pak tvé srdce přeteče a ohnivý vyšle pozdrav Spasiteli:

Bud od nás všech pozdravena,

převelebná Svátosti!

Kristem nám odporučená

co závdavek milosti;

manna jsi, jež duši sílí,

proti smrti spasný lík,

útěcha v poslední chvíli:

Tobě čest a věčný dík !

S u p r a q u a e. Ta obnovená obět kříže je však i obět tvá ; kněz ji přináší i tvým jménem. Jak blaživá myšlenka! Kéž by ne-byla zkalena vědomím, že ta tvá spoluúčast poskvrňuje čistou obět Beránkovu. Ó vzdechni s knězem, af Otec nebeský aspoň tak na ni patří jako na obět Abele spravedlivého, Abrahama a Melchisedecha (S u p p 1 i c e s t e r o g a m u s) a připoj hned vroucí prosbu, aby tu společnou obět, jak na oltáři a v. srdci tvém se obětuje, kázal přenésti svatým an-dělem svým na oltář nebeský a milostivě ji přijati.

Memento mrtvých.Sestoupil dopekel po své skutečné smrti, sestupuje pokaždé do očistce po své mystické smrti, aby vy-kupoval za krev svou nešfastné zajatce, zvláště ony, kteří mu zvlášf byli doporučeni. Nezapomeň svých mrtvých!

Nobis quoque peccatoribus. A ne-zapomeň sebe! Kdo pak si na tebe jednou vzpomene? Snad nikdo! Nespoléhej na ni-koho, zajisti si už nyní místečko v nebi : obraf se na blažené nebešfany, af ti tam kouteček připraví! (partem a l i q u a m).

P a t e r n o s t e r. Modlitba Páně pod křížem ! Vždy jest mocná, ale přednesená zbožně po pozdvihování musí dojít vyslyšení. Vždyf v ní poznává Otec slova Syna svého, jehož zbodené ruce právě ze sv. hostie k nebi se vztahují a sv. krev o smilování z kalicha volá —jenž mu v tom okamžiku vzdává čest, jaká mu přísluší (o m n i s h o n o r e t g 1 o-

r i a). Jen hodně důvěry při Otčenáši; čím více žádáš, tím snáze dostaneš!

VI. Sv. přijímání.

Mše sv. jest pravá obět; proto má kněz i lid požívati obětních darů. Toho žádá srdce lidské, toho žádá Bůh sám, (ó Ježíši, vzácný hoste, v srdci mém chceš stánek mít), tak bylo při obětích Starého zákona, tak v prvních dobách církve sv., tak bude bohdá i v budoucnosti. Sv. přijímání patří nutně ke mši svaté. Připrav se tedy, musíš i ty přiimouti tělo a krev Páně, aby obět tvá byla úpiná ; nemůžeš-li přijímati svátostně jako kněz, při-jmeš aspoň duchovně. Příprava ke sv. při-jímání záleží a) v očistě srdce, (L i b e r a me ab omnibus malis praeteritis, praesentibus et futuris),b)ve zničení starého člověka (1 á m á n í s v. 11 o-

s t i e) a povstání k novému, lepšímu životu, (spojením těla a krve Páně v kalichu naznačuje se zmrtvýchvstání Spasitele), c) v utvrzení ve ctnostech (f a c m e t u i s s e m p e r i n h a e-r e r e m a n d a t i s), d) v ochraně před kaž-dým nebezpečím těla i duše (t u t a m e ntum mentis et corporis).

Všem podmínkám vyhovíš, výborně se při-pravíš, jen hodně vroucně se pomodli:
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ