| ||||
| ||||
66 CYRILL číslo S.
rejstřík mešních formulářů pro jednotlivé dny v adventě v rukopise Vyšehradském asi z roku 1450. V XVI. stol. překládal se text chorálních melodií do češtiny a podkládal se syllabicky chorálním melodiím. Mezi jednotlivé věty chorální vkládány byly mensurální písně české v taktu. Ceský chorál protkaný tropy a českými mensurálními pí-s n ě m i, sluje v užším slova smyslu r o r á t e, též r o r a m i n a. V této podobě zpívali rorate literátské sbory čili bratřiny. Rukopisy, obsahující česká roramina, pocházejí ze XVI. sto].; nejdůležitější jsou: rkp. C. k. universitní knihovny pražské, sign. 17 F 45, rorátník v museu Královéhradeckém z doby purkmistra Martina Ceypa z Peclinowce z r. 1581 a nádherně ozdobený II. díl kancionálu z r. 1585—1604, zhotovený společnou prací Matěje Litoměřického, skladatele Jiří Rychnovského a malíře Matouše Radouše, dále rorátník knihovny Strahovské v Praze, sign. D F IV 3 asi roku 1589, jež uvádí i původ písní, rorate v Rakovníku, v Žluticích, též »Chvály Božské« v museu Táborském z r. 1581 a rorate v Lochenicích z r. 1590, v Dašicích z r. 1612, tištěné roraty z 1618 a j. České roraty v těchto rukopisech obsahují mešní formuláře pro jednotlivé dny v témdni a pro každý den předepsán jest introit s kyrie, graduale s alleluja, proza čili sekvence, patrem (kredo) i dvojhlasně; v některých rukopisech přidán jest i sanctus s benedictus a agnus. Jednotlivá officia předcházejí četné antifony. Prvky českých rorát pocházejí z různých dob. Nejstarším jest chorál, kostra to, do níž vkládány byly mensurální kantileny. Volba kantilen jest v různých rukopisech odlišná; závisela od výběru pisatele nebo nakladatele knihy. Různých nápěvů pro kantileny jest celkem na 70 a opakují se s různými texty v jednotlivých officiích. Přemnohé z nápěvu českých kantilen rorátních shodují se s melodiemi latinských písní stol. XV. a XVI., jak je zejména obsahuje latinský Královéhradecký kancionál Frar.usův z r. 1505, kancionál Sedlčanský asi z téže doby, graduál Musea království českého z r. 1512, rukopis c. k. univ. knihovny pražské, sign. VI C 20a a VI B 24 a I. U jiných písní přijaty do rorát nápěvy z písní světských stol. XV. a XVI., jako: »Hej, hej, nejezd Marku, utoneš«, -- »Elško, milá srdečná«, — »Čížíčku ptáčku zeleného peří«. — »O králi 'Matyášovi«, — » Jižf mi pan Zdeněk z Konopiště jeden, — »V jednom městě české země«. Také náboženské písně z různých dob církevního roku poskytly nápěvy pro kantileny rorátní, jako »Otče náš, milý Pane«, — » Veselýf nám den nastala. Z autorů lze jmenovati arcibiskupa lana z Jenšteina a br. Jana Táborského (Vilímka). Z písní současných nebo starších pojaty byly do rorat většinou jen některé sloky a jimi jest protkána melodická kostra chorální. Texty českých písní navazují obsahem někde na písně latinské, jinde jeví úpinou samostatnost. Všechny složeny jsou časoměrně. Bylo proto třeba je přepracovati přízvučně. Pro' český kancionál sestaveno jest z jednotlivých officií pro různé dny v témdni sedm rorátních mší, odpovídajících postupem písní hlavním částkám k a t o l i c k é mešní liturgie. U jednotlivých písní udán jest pramen případně i skladaTel nebo vzájemný poměr písně české k latinské. Každá ze sedmi mší obsahuje však jen písně, jimiž protkáno jest jedno a totéž officium. Jako ukázku českého chorálu má každý celek včele introit. Sedm těchto mší, sestavených z rorátních kantilen, zpívá se při tiché mši sv. ranní v adventě; lze však písně k Pánu Ježíši zpívati o svátcích Páně vůbec, mariánské písně o jakémkoli svátku mariánském a písně k Duchu sv. v době svatodušní. Též celou mši, na př. úterní, možno zpívati o nedělích po sv. Duchu. Rorate patří po stránce hudební k nejkrásnějším výtvorům náboženské písně vůbec. P r o H o d b o ž í v á n o č n í a p o h o d í vybrány jsou hlavně starobylé písně vánoční století XV. a XVI. a koledy z dob různých; nejstarší koledou českou jest »Náš Spasitele a »Vizmež pacholíčkaa. Rejstřík písní rorátních a adventních. Před každou mší sv. v adventě : E j h 1 e, H o s p o d i n př i j d e. (Z antifonáře Arnošta z Pardubic.) Po každé mši sv, adventě : Z d r á v a b u d P a n n o M a r i a. Mladší zápis v rorátech.l | ||||
|