| ||||
| ||||
72 CVHILL číslo 5.
svou tonalitou i volnou deklamací v nejbližším příbuzenství s chorálem, tvoří nejpřirozenější přechod od nového k starému a skýtá přímo ideální prostředek výchovný pro sám vlastní chorál latinský. K výše uvedenému účelu, když i ne se všemi zmíněnými výhodami hodí se dobře i následující nápěv, jenž má zase tu výhodu, že je dnešnímu vkusu bližší a svou strofickou formou k nacvičení snadnější: z, fi Stá - la Ma- tka ža - ]o - sti - vá ve-dle kří - že bo le - sti - vá, hle-díc na své-ho Sy - na: An na kří - ži těž - ce vi - sý. Kře-stian to vá - ži - ti mu - sý ; neb jest to na - še vi - na. Ó ja- kcu jest bo - lest mě - la, kdy.: to na kří- ži vi - dě - la své - ho mi - lé - ho Sy - na. Vzata je tato melodie z bohatého Steyrova kancionálu (z r. 17121, jenž vykazuje mimo to ještě 2 jiné nápěvy jak následuje: 3. Stá - la Ma- tka li - tu - jí - cý, u dře - va kří- že pla • čí - cý, když na něm pněl Kri-stus Pán když na něm pněl Kri-stus Pán. Tento nápěv shledáváme již spíše v »Novae Agendae Olomucensis Directorium Choria (Brno. Sinapi 1695). 4. Stá - la Ma - - tka ža - lo - sti vá ve-dle kří - - - že bo- ]e - sti - vá, hle-díc na své - ho Sy na. Dva nápěvy z kancionálu Svatojanského (z r. 1863) : - --- - Stá - la Ma - tka bo - le - sti - vá po -dle kří - že ža - lo - sti -vá, na němž- to Syn je - jí pněl. | ||||
|