| ||||
| ||||
134 CVRILL číslu S.
stroje ohrožovalo provozování důstojné hudby chrámové a sborového i lidového zpěvu. Jakožto důvod uvedeno dále, že stroj je soustavy zastaralé a tím jeho ovládání působí samo již dosti obtíží, jichž by odnětím píšfal ještě přibylo. Mohu s uspokojením konstatovati, že kroky tyto potkaly se s úspěchem a tak varhany výnosem c. k. úřadu pro stav. patu. ze dne 13. pros. 1917 č 5138 aspoň hlavnímu chrámu zůstaly zachráněny. Cinnost zdejšího chrámového sboru v uplynulém roce nejen neochabla, nýbrž dodělala se úspěšných a potěšitelných výsledku. Repertoir skladeb mešních vykazuje týž počet jakó roku loňského a '= němu, jak loni již zmíněno, nastudováno chorální Gloria a Credo ze mše De Angelis a kratší části ze mše Brevis od Treglera. Pro Veliký Pátek byly na-cvičeny tyto nové slcladbv: »U Kříže= od Kreutzera, tři sbory pro týž den od Kammerlandera, vesměs pro smíš. sbor bez průvodu: >-Slyš ó Bože volání mé,,< biblická to píseň pro unisono (dámy) a sopranové solo z kantáty pro V. P. od Sychry, (pí. Možná). Ostatní opakováno z materiálu let předešlých. Přl Vzkříšení zapěn smíš. sborICrista vzkříšení=. Tento jakož i sbor »U Kříže= upravil podepsaný pro smíš. sbor, ve kteréžto úpravě oba úchvatně znějí. Pro májovou pobožnost kromě dřívějších od Říhovského pro 2 hlasy složených zpěvu mariánských přibrány dva nové a pro nedělní služby Boží nacvičeno a unisono zpíváno Nešverovo graduale Domine Deus noster«. Dále »Ave Maria« od Lizsta pro smíš. sbor a dva nové smuteční sbory od podepsaného. V době vánoční zpívány oblíbené koledy, Z nichž jedna =Modlitba k Ježíškovi« od Suchého, zvláště za líni účelem pro mimoliturgicicé pobožnosti byla nastudována a sborem aktů unisono za průvodu varhan a sola na klarinet provedena. Pro úpinost připojuji ještě, že také o růžencové pobožnosti v říjnu v některých dnech, jakož i při zpívaných rorátních službách Božích, kdy toho bylo potřebí, sbor i přes málo příznivou hodinu ranní s chutí a zájmém svou vzornou produkcí bohoslužbám vážnosti dodával. Talcé lid zpěvy rorátní a bohoslužebná se zřejmou účastí pěstu;e, dá se rád a ochotně vésti a všímá si časového vývoje. Celková činnost našeho sboru vztahovala se na všecky neděle a svátky jakož i na mimořádné slavnosti a případy, při nichž pokaždé obětavě a s nevšední ochotou účinkoval při provozování skladeb lehčích i obtížnějších. Používám této své správy jako vítané příležitosti, bych našemu osvědčenému a obětavému sboru dam i pánů projevil své vřelé uznáni a zasloužený upřímný dík s prosbou, aby, jda snad vstříc dobám ještě tísnivějším, ve své horlivosti neustával a dobrou věc účinné a blahovolně podporoval. Jos. Kuhn, řed. kuru. KRITIKA. Komorní koncert ~X, 14. října) věnován byl skladbě varhanní, s níž vystřídal se zpěv za průvodu varhan. Prof. Wiedermann první část koncertu vy-pinil Bachem. Praeludium a fuga z a mol a strhující Passacaglia z c mol nabyly jeho přednesem svěží plastiky a velmi zajímavou barvitostí rejstříkovou promítnuty doby dávné v nynější požadavky koncertního přednesu. Tou barvitostí zářilo v druhém dílu Césara Francka >Pastorale op. 19 č 4 a pařížského varhaníka kostela u Matky Boží, Alex. Guilmanta »Sonata z c mol , jež sice nemůže se stavbou rovnati Bachovi, ale ve scherzu zvláště a v závěrečné fuze strhuje rytmickým spádem a živým melodickým tokem. Egon Fuchs zpíval sytým a krásným hlasem velebnou arii z velikonoční Bachovy kantáty a Wolfovy tři duchovní písně, z nichž zvláště náladou zaujala píseň »Pašijový týden=. V nich se uplatnil i subjektivismus pěvcův, který vnesl do koncertní síně vřelejší a srdečnější náladu, které našeobecenstvo při varhanních koncertech nemůže si ještě zcela přisvojiti. D. 0. Koncerty České Filharmonie. Česká Filharmonie vstupuje do nového období své činnosti »ob-rozena« — tak zní totiž terminus technicus. Obrozena od hlavy až k patě. Nový dirigent, značně rozšířený orkestr, zvýšené gáže, zvýšené ceny míst — ač ne tou měrou, jak jsem to v posledním svém referátu navrhnul a last not least, generální program, který nám — bude-li dodržen — poskytne prvotřídní požitky. Slibuje nejen provedení pečlivě vybraných děl uznaných mistrů domácích a cizích, nýbrž též — a na to kladu hlavní důraz — celou řadu skladeb mladých našich hudebníků. Tento čin nového ředitele nelze dosti oceniti, když povážíme, jak je důležito pro začátečníka, aby své dílo uslyšel a zároveň jak těžlto, aby toho dosáhnul. Bude to zajisté pro mladé vzácnou pobídkou a vzpruhou k dalšímu, úsilovnéntu tvoření. — Nová saisona 1918—19 byla zahájena nádherným cyklem symfonických básní Smetanových »lfiá vlast«. Vším právem. Budiž mi však dovolena malá poznámka. Smetanovy symfonické básně jsou — aspoň pro mě — nejen vrcholem symfonické tvorby, nýbrž též jakýmsi národním, posvátným gralem, který má zůstati posluchačům vzácností, který má zavznít jen při příležitostech zvlášt významných. Letos byl hrán cyklus příliš často; vzniká nebezpečí, že sevšední hráčům a posluchačúm, že není s náležitým nadšením přednášena s nutnou povznešenou náladou vyslechnut. — V druhém koncertu byl proveden cyklus symfonickýchbásní Dvořákových. Kdykoliv tyto skladby slyším, jest mi líto těch nádherných myšlenek a geniálních nápadů, kterými zde mistr tak bezúčelně hýří. Jakou krásnou symfonií mohl z toho skvostného materiálu vytvořit! Takhle slyšíme jen směs Itrásných motivu bez logického spojení hudebního, tonomalbu, primitivni pokus c illustraci básnického textu a nikoliv výraz citu, který básnický námět v umělci vyvolal — báseň v tonech. Provedení bylo výborné. B. RÚZNÉ ZPRÁVY Organisace rakouských varhanářů za-slala redakci »Cyrilla« v Praze německý úřední přípis z S. října 1918, jenž zní v česltém překladu takto: Na rozkaz c. a k. ministerstva války, odd. 21, žádá organisace rakouských varhanářů za uveřejnění násl. zprávy: Firma ~-arhanářská 1 o s e f a A n t o n í n M ó 1 z e r v Kutné Hoře odebrala n e-oprávněným způsobem píšfaly z vařhan ve farním chrámu ve V š e t a-t e c h, čímž jednala proti výnosu vysokého c. a k. ministerstva války :. 48471 ex 1917. Z úředního nařízení bylo jí proto uloženo, aby co nejdříve dodala píšfaly náhradní. Ve veškeré úctě za organisaci rakouských varhanářů Otto Rieger m. p. tNěmecký originál uložen v archivu Obecné Jednoty Cyrillské.) Státní zkoušky hudební. Nejbližší zkoušky před c. lt. zkušební komisí pro vyučování hudbě na školách sti•edních a ústavech učitelských v Praze kotlati se budou od 28. října t. r. vždy o 3. hod. odp. počínaje v sále konservatoře. Kandidáti necht podají do 8 dnu dle předpisu doložené své žádosti s taxou u ředitelství c. k. hudební zkušební komise v Praze-III., c. k. místodržitelství, }tudební oddělení. Viz autorisované nové vydání , Předpisy o státní zkoušce z hudby v PrazeR ! | ||||
|