NEZAŘAZENO
Ročník: 1918; strana: 154,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
154 CVRI[. č. 10.

versitní studium. Ideálem by bylo, 1{drby zpěv byl ve všech třídách předmětem po-vinný m. Nutnost tohoto požadavku vyplývá již z toho, že učitelské ústavy mají býti zrušeny a v jednotné střední škole budou i žáci. kteří na vysol<é škole ve zvláštních kursech mají dokonati přímou přípravu pro svůj úřad učitelský. Z toho vyplývá i další požadavek, abv se na střední jednotné škole vyučovalo i n ě k t e r ý m nástrojům, jako předmětům r e 1 a t i v n ě o b 1 i g a t o r n í m. Každý žák by si zvolil jeden nástroj a byl by pak povinen jemu se učiti po celou dobu studií. S těmito požadavky souvisí i de f i n i-

t i v n í ustanovení učitelů zpěvu na jednotných středních školách.

Není-li možno do řádného rozvrhu hodin vsunouti vyučování některému nástroji, mohly by býti na ústavech zřízeny hudební kluby, v nichž by žáci pěstovali komorní hudby, zřídili by si případně orchestr, konali přednášky, cvičili sbory, učili se sami dirigovat a debatovali by o denních událostech hudebních za součinnosti učitelovy. Podobný klub bvf i bez tohoto jména, zřídil jsem své doby na ústavě a žáci pini hudebního nadšení, tíčastnili se všeho, co s klubem souviselo. Byla to příprava na pozdější hudební život ve spolcích a pěveckých jednotách.

Zpěv budiž však povinným; po jedné hodině v témdni by bylo pro žáky určité třídy,

v druhé hodině by mohli tvořiti z několika tříd pěvecl<é hudební těleso, nebo' aspoň občas míti všichni společný zpěv. Než tyto detaily se snadno rozluští, když z principu přijat bude návrh na zavedení zpěvu jako předmětu povinného. Zařazením zpěvu mezi ostatní povinné předměty a definitivní ustanovení učitele zpěvu nesmí- ho svésti, aby dělal profesora a zapomněl, že má býti hudebníkem. Přílišné teoretisování nevede k žádnému cíli; toho dúkazem jsou dnes učitelské ústavy, na nichž profesor hudby jest jen >profesor-, který na hudbu zapomněl.

O učitelských ústavech netřeba jednati, protože mají býti zrušeny. Absolventi jednotné školy střední mají nabýti svého vzdělání pro své povolápí učitelské na universitě. Bližší program těchto universitních učitelských kursů mi není znám. Proto jen ideově připomínám, že vzdélání pěvecké a hudební učitele škol národních musí býti hlavně praktické. Učitel, kerý sám neumí zpívat a necvičil systematicky svého hlasu, nemůže býti dobrým pěstitelem zpěvu u dětí. Praktickému výcviku by prospěl neustálý styk kandidátův s dětmi na cvičné škole.

Hlavní péče musí býti věnována budoucím učiteliim hudby na školách stře d-n í c h a při universitních kursech pro učitele národní. Od nich požadovalo by se v z d ě 1 á n í akademické, jehož by dosáhli at na universitě, af na konservatoři, jež by proměněna byla ve školu vysokou.

Podle toho by rozšířeno a upraveno bylo vše, co souvisí s hudební vědou na

u n i v e r s i t ě, zřízení h u d e b n í h o s e m i n á ř e a rozšíření počtu profesorů hudební vědy.

0 reorganisaci konservatoře již se jednalo ve zvláštní komisi, v které zasedá prof. dr. Nejedlý, dr. Bramberger. prof. Spilka, dr. Štěpán a prof. V. Novák. Byl nastíněn ideový základ pro reformu. Vedle oddělení středoškolských pro praktický výcvik v jednotlivých nástrojích mají býti zřízena oddělení vysokoškolská. Dovolil bych si žádati, aby při varhanickém oddělení zřízen byl vedle církevní hudební vědy též h u d e b n í s e m i n á ř, s p o j e n ý s k n i h o v n o u. V hudebním semináři dopinily by se přednášky z dějin hudebních prakticky s a m o s t a t n ý m i p r a c e m i posluchačův, návodem k literární kritice hudební, posudky současných jevů na poli hudebním a j. Bohatá knihovna, obsahující vědeckou literaturu domácí i cizí. hojnost partitur, případně i starých rukopisů, poskytla by posluchačům všech oddělení příležitost k dalšímu hlubšímu sebevzdělání. Řádně upravená pracovna a čítárna jest nutnou složkou hudebního semináře při konservatoři, který by byl pendantem k hudebnímu semináři při universitě. Učitel hudební vědy byl by zároveň správcem knihovny. Poměry na Slovensku žádají toho, aby budoucím pěstitelům chrámového zpěvu byla dána na varhanické škole v největší míře příležitost řádně se vzdělati. Požadavek tento za Jlovensko zdůraznil prof. dr. Kolísek, člen NS. a místopředseda kulturního odboru. Ostatně tento cíl hlavní a přímý musí míti varhanické oddélení, protože za tínt účelem bylo založeno. Na varhanické škole budtež dvě oddělení, vysoké jako m i s t r o v s k á š k o 1 a virtuosní hry na varhany a s t ř e d o š k o l s k é. nynější to varhanická škola se všemi dosavadními předměty. Komposiční škola budiž úpině oddělena od varhanické.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ