NEZAŘAZENO
Ročník: 1919; strana: 27,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Ročník XLV. 1919. 27

Fol. 324b Paraneuma eructemus — Hominem quem tu fecisti — Po mi m o r s u m— S e d para t u s s u m — A d aequales 4 v. s různými texty v hlasech da capo; de Nativitate domini. - C? - Též v XIII A 2 fol. 356!', Chrud. fol. 318'', Spec. fol. m 16''; v VI B 24 fol. 173` 3 v jest »Paraneuma české^ v č. n. m. s odchylnými hlasy. Počátky »ars nova«.

Fol. 325` Congaudemus pariter — En lux immenaa — Ad aequales 2 v s různými texty da capo: de Nativitate domini. - F. - Též ve Vyš. fol. 78'', XII[ A 2 fol. 358b, Chrud. fol. 316'.

Fol. 3261 Octaviano imperatore— Clametcantentdomino — Ad aequales 2 v. s různým textem; de Nativitate domini - C - Též v XII[ A 2 fol. 356', Chrud. 317^, Spec. o 7'. S českým textem: »Za Oktaviána rozmnožitele — Za Augusta císaře« v XIII A 2 na zadní desce a v W. Bol. 1572 o Božím Narození: »Za Oktaviána prvního — Klaněj se každý Bohu=. V VI B 24 fol. 164'': Všichni vesele — Začnem nová zpívání.

Fol. 326` Huius est memoria — Quem p astores laudavere -- Natusest

E m a n u e l Ad aequales 3 v. s třemi různými písněmi da capo; de Nativitate

domini. - D. - Též v XIII A 2 fol. 358', Chrud. fol. 312x, Spec. fol, m 10''.

Syrrytmie.

Fol. 32611 I n (i n ) s i g n i s i n f a n t u l e 2v; de Nativitate domini - F- Dvouhlasá píseň o 4 slol{ách , h') »O pulcher puerule«. S úvodem a mezivětou instrumentálního rázu. Též v XIII A 2 fol. 3606, Chrud. fol. 26811, VI B 24 fol. 160, VI C 20a fol. ff V, v Hendekasyllabon Ondřeje Kopydlanského v Sedlčanech fol. 141 s textem latinským a na konci knihy s textem českým: »Nastala nám slavnost božího narození, kde jednotlivým notám původního instrumentálního úvodu jsou podloženy slabiky českého textu.«

Fól. 3276 A n g e l i s c a n t a t i b tis 2 v;- D. - De nativitate domini. Pžt oddílů.

Fol. 328" Pr o b l e u m a t a e n i g m a t u m. - E- Ad aequales 3 v. de Nativitate domini in nocte. Píseň o více slokách. -- Též v Chrud. fol. 3151, Spec. fol. m 13 ,1, Třeboň A 42. (Dreves, C. b. str. 130'. Bordunheterophonie.

Fol. 329' Ve(ve)re m i r a n da a g i tur 2 v. de Nativitate domini - C. - Píseň o více slokách v 3/, s Ko v fi .t taktu. Též v Chrud. fol. 272x, Spec. fol. n 10~'. Fauxbourdon.

Fol. 329` Chorus noster sonorosus — Sanctissimi n ominis — Dulcissona a ltissona — Pa ngant nostra agmina. Ad aequales 4 v s různým textem v hlasech da capo; de Nativitate domini - F. - Též v X 111 A 2 fol. 369'', Spec. fol. o 10`, VI C 20 fol. 1086. Syrrytmie.

Fol. 330" N o v u s a n n u s 2v. in Novo anno - D. - Též v Chrud. fol. 273'', Spec. p 6a,

Fol. 331;' Sophia nasci fertur - Oquam pulcra racio - Magi videntes - Ad

aequales 3 v. s třemi rúznými texty da capo; de Epiphania domini (Trium Regum).

Organální vedení hlasů v paralelních kvintách - D. - Též v XIII A 2 fol. 363''.

Chrud. fol. 3196. Spec fol. n 11a. Ve Spec. jest místo »Sophia« začátek »Zophia«.

Fol. 331` Tria srrnt munera — Videntes stellam magi — Reges thar sis e t i n s u i á e. Ad aequales 3 v s rúznými texty da capo; Trium Regum - E - Též v Chrud. fol. 3201, Spec. fol. n 111'. Svrrytmie organální smísená s fauxbourdonem, kterou Franchinus Gaforius v »Practica musicae« 1512 takto od-suzuje: »Solus quidem cantor acutiori voce pronuntiat notulas cantus plani. Duo vero aut tres succinunt unico sono notulas ipsas cantus subsequentes in secrindam et quartam vicissim certo ordine: quem quoniam ab omni modulationis ratione seiunctus; me p u d e t d e s c r i b e r e. Quando incipiunt huiusmodi suceentum in unisono cum canto plano procedentes inde per secundas et quartas ... Plerumque item in secundam vel in q u a r t a m incipiunt«. Zde vskutku střední hlas počíná svrchní kvartou spodního hlasu, jehož první tón jest spodní oktávou prvního hlasu ~ 1, 4, 8). A dále píše Gatorius: .. cantores procedunt per disonas coniunctorum sonorum extremitates, ut sunt secunda maior et minor, quarta item maior et minor, atque septima et nona ... (caput de contrapuncto falso). Podobné dissonance jsou i zde. Skladba taková povstala tím způsobem. že k původnímu dvouhlasu p ř i dělá n byl hlas třetí a později čtvrtý bez ohledu na harmonii. Frygická skladba končí C dur - d mol.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ