NEZAŘAZENO
Ročník: 1919; strana: 41,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Ročník XLV. 1919. 41

Fol. 3551, R e g i n a c a e 1 i 3 v. ad inaquales v bílé notaci mensurální. - C O C - C.

in F b. - Též ve Spec. fol. j 11b. V diskantu je mariánská chorální antifona in

cantu solemni z kompletáře pro dobu velikonoční » Regina caeli laetare«, jíž

přidán tropus : alle domine nate matris deus, alme nobis confer portaque vivere.

Quoniam te decet laus, honor o domina, qui de morte surrexisti, rex pie, fac

nos post te surgere, alleluia. C. f. jest mensurován v breves a bez pomlček. —

Vedlejší hlasy doprovázejí c. f. syrrytmicky, skoro bez imitace. Ars nova.

V ě t s i n a skladeb jest zapsána mensurální notací černou. Jen 9 skladeb připsal písař na poslední listy kancionálu mensurální notací b í l o u ; u těch jest to zvláště poznamenáno.

Vícehlasy v musejním graduálu z r. 1512, sign. XIII A 2.

Vícehlasy v musejním graduálu z r. 1512 psány jsou m e n s u r á l n í notací č e r n o u, nebo m e n s u r á l n í notací b í l o u. Trojí »sanctus« zv. na Fol. 7311, 76a a 71a jest notováno výjimečně chorální notací černou. Jsou to prostinké syrrytmie, starý •conductus,< v němž jest nota proti notě; tu bylo možno vícehlas notovati chorálně.

Všechny vícehlasy, zapsané černou notou mensurální a chorální v XIII.A2 z r. 1512 jsou již obsaženy ve Franusovi z r. 1505. Jediná diafonie ve Fol. 361a »Pomparum dux« schází ve Fr.

Při zápisech v obou rukopisech zachován jest většinou i týž postup jednotlivých motet. Z toho jest patrno, že oba rukopisy čerpaly moteta z téhož pramene, ne-li přímo, tedy aspoň nepřímo.

Jest tudíž zbytečno podávati zvláště výčet písní a motet s mensurální notací černou podle rkpu XIII. A 2, protože v soupise i rozboru motet z kancionálu Franusova jest bibliograficky citován i jejich zápis podle XIII. A 2.

Moteta a vícehlasy s mensurální notací b í l o u jsou v XIII. A 2 vepsány d o d a t e č n é na prázdné listy a strany, které zbyly písaři mezi jednotlivými oddíly částí chorálních a vícehlasú s mensurální notací černou.

Jsou to:

Fol. 25b Patrem 3 v. Fol. 80b Sanctus 3 v.

Fol. 28' Patrem 3 v. Fol. 81b Sanctus angelicum 3 v.

Fol. 30a Sanctus 4 v. Fol. 178' Dies est laetitiae 3 v.

Fol. 78b Sanctus 3 v. Fol. 365a Surrexit Christus hodie 3 v. Fol. 79b Sanctus 3 v.

Zajímavý jest poměr v zápisech vícehlasých písní a motet mezi kancionálem F r a n u-s o v ý m z r. 1505 a Chrudimským z r. 1530. Vysvítá z následujících dvou tabulek.

Vícehlasé písně a moteta kan. Frannaova, kterých nemá kan. Chrudimský z r. 1530.

Franus:

Fol. 260b Sanctissima, mitisima 2 v. Fol. 274b Cedit hiems eminus 2 v.

Fol 299a Gratulemur in hoc festo 2 v. Fol. 3001 Fortis ecce leo.

Fol 300a Modulemur die hodierna.

Fol 300b Otče. bože všemohúcí.

Fol. 329b Chorus noster sonorosus 4 v. Fol. 332a Samsonis honestissima 2 v. Fol. 334b Christus surrexit 4 v.

Fol. 341,1 Jesus Christus nostra salus 3 v. Fol. 344b Gaude dei genitrix 3 v.

Franus:

Fol. 345' Ave coronata 3 v.

Fol. 346b Praesidiorum erogatrix 3 v. (Chrud.) 2 v.)

Fol. 348b O gloriosa domina 4 v.

Fol. 349b Gaude mater in gaudio 4 v.

Fol. 351a Felici peccatrici 3 v. (Chrud. 2 v.) Fol. 351b Discubuit Jesus 3 v.

Fol 353b Christum ducem 4 v.

Fol. 355a Pane bože, bud při nás 3 v. Fol. 355b Regina caeli 3 v.

Vícehlasé písně a moteta kan. Chrudimského, kterých nemá kan. Franusův.

Chrud.: Chrud.:

Fol. 266a Collaudemus, collaudemus Christuln Fol. 277a Phebus ecclipsi tumuli 2 v.

3 v. Fol. 279a Surrexit Christus hodie 2 w.

Fol. 272b In hoc anni circulo 3 v. Fol. 279b Sonent lirae iam pascales.

Fol. 27411 Pueri nativitatem 2 v. Fol. 279b Utěšený nám den nastal.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ