| ||||
| ||||
FZočníl< XLV. 1919. 75
lém provedení Berliozovy «EpisodyD před léty odvážiti se i na skladbu tak obtížnou. Po stránce technické není ovšem = Requiem« Berliozovo tak excentrické jako jiná jeho díla orchestrální a i instrumentace (nehledíc k nebývalému rozmnožení orchestru a při-brání orchesfrú vedlejších — v .Tuba mirum», >Rex tremendae« a »Lacrymosa« — není tak berliozovsky výstřední, v některých případech pak nezůstavuje za-mýšleného dojmu (tak kombinace flaut a trub v «Hostias ). Orchestr vůbec nevystupuje v této skladbě tak do popředí. Nepřipravuje ani delším úvodem, ani nezasahuje v průběhu delšími mezihrami. Zůstává vlastně jen v první řadě doprovázečem sboru, jemuž přidělena úloha hlavní. Ten také vtiskuje celému dílu svůj ráz od církevního slohu ne příliš vzdálený. Již sama volba motivů i přísné namnoze vedení hlasu ve sboru utvrzují nás v tomto dojmu. Jen s textem nakládá Berlioz volněji, místy jej vynechává, místy přehazuje, ovšem vždy s rozmyslem a k účelu větší zkoncentrovanosti a thematické jednotnosti skladby. Provedení samo vzbudilo ve veřejnosti zájem nebývalý a bylo opět mirnořádným úspěchem O s t r č i 1 a jako dirigenta i organisatora, jenž fu téměř s ochotníky (kromě Orchestrálního sdružení účinkovaly ještě zpěvácké spolky »H 1 a h o 1« a »L u k e s«) zmohl skladbu tak vypiaté požadavky kladoucí. Obě prvá provedení řídil sám, další druhé dvě převzal J. K ř i-č k a, jemuž patrně hlavně i příprava sborové části svěřena. Orchestr vedl si velmi dobře a hrál pevně, jen sbory (snad pod vlivem nezvyklého spojení dvou sborových těles) místy distonovaly. C e s k á F i l h a r m o n i e uspořádala o Velil r a v š t í měli na svém programu z moderny O s t r-č i l a, Z i c h a a V y c p á l k a, uvádějíce dvěma vG-raznými sbory jako novice J. K á 1 i k a. Měli vyprodané domy a zahrnováni se svým dirigentem prof. F e r d. V a c h e m přemírou pochvaly. — P r a ž s k é s d r u ž e n í u č i t e l s k é prokázalo opět svoje ne-oslabené virtuosní ovládání techniky sborové hlavně na sborech: Vít. N o v á k a »Dvanáct bílých sokolů«, J. K u n c e ~Ostrava<, K. B. J i r á k a> Ofelie«, B. V o m á č k y »Talas«, V. B A i m a novince »Bol je-den gajdoš«. Skvělé výkony pražských učitelů, vedených rukou prof. Fr. S p i 1 k y, přijímány buly pře-četným obecenstvem s nadšením. M. S. 0 RUZNÉ ZPRAVY Přijímací zkoušky nových posluchačů do konservatoře hudby konati se budou v pátek 20. června o 10. hod. (klavír, harfa), o 3. hod. (zpěv) a v sobotu 21. června o 10. hod. (nástroje smyčcové a dechové), o 3. hod. (varhany, skladba). Novým rokem školním bude reorganisovaný ústav převzat do správy stáhrí s vyučovací řečí česl Z hudebního ruchu našeho. Zájezd našich umělců a uměleckých korporací do Londýna a Paříže, o němž jsme se zmínili včísle minulém stal se skutkem, aby se naše hudební umění představilo po prvé po válce dohodové cizině v koncertech, které pořádá naše ministerstvo zahra-ničních věcí v Paříži. Umělci odjeli 21. 1 LITERATURA. J os. B O U Z e k: 0 mši Svaté. (Knihovna »Cyril-č. 14.) Cena 1'-- K. Naši čtenáři pamatují se jistě na vřele psané článl Zatímní zkušební řád státní zkušební komise pro učitele hudby. Napsal Ant Heřman. V Praze 1919. Zeměděl. knihkupectví A. Neubert. V Praze 2'40, mimo Prahu 2'50 bez další přirážky. Upozornění pp. odbĚratelůen Příští číslo (dvojité 6. a 7.) v jde dne IS. červencet.r. s hud. přílohou. | ||||
|