| ||||
| ||||
116 CYRIL čí-,. 9.-10
D. O. Kancionál Franusův. (I=okračování.) Samo opakování slov a slabik jeví se ovšem i v literatuře minesingrů. Oswald z Wolkenštejna, naturalisticky nápodobí zpěv ptačí v májové písni 'Der may mit iieber Za1R interjekcemi: »tu ich sa, sa, sa cieriri, ciri, ciri ... sia ring<. Clemens Jannequin ve 4h1. skladbě »La bataile« 75) s Dquinta pars de la bataile si placet« od Verdelota dává basu zpívati »fauK, 1. a 2, hlasu >frerele lan fan frerele lan fana, 3. hlasu vfan feynea. 4. hlasu »feyne fan-, aby směsicí současně znějícícli různých vokálů znázornil vřavu válečnou. Jestliže český motet užívá obdobné techniky komposiční, přijímá jen vnější formu, ji naplňuje novým obsahem, světskou hudbu štěpuje na strom náboženského zanícení, pro-mítá jím zcela podle svého způsobu úctu k narozenému Synu božímu, popularisuje umění vícehlasu a dává je do služeb českého, husitského demokratismu. Jak odlišně a česky znějí tyto vícehlasé koledy proti koledám doby pohaydnovské, v nichž kromě neustálého návratu toniky k dominantě není nic dudáckého ! Schází rázovitý rytmus, výrazná harmonie, způsobená v motetu XV. stol. zaostřenými kvartovými paralelními sledy. Následující pří-klady jsou dokladem této staré programní hudby. Fol. 3221 Concrepet - Nate dei - Exordium - Verbum caro; 4 v - de Nativitate Domini. - C - Též ve Spec. fol. m 13v, Chrud. fol. 315v. Moteto se čtyřmi různými texty, vedení hlasů často v oktávách, jednohlasech, kvintách a intervalech heteroformního rá-u. Ve všech rukopisech týž zápis. CO 5 C Con cre pet in - - fan - - ti J CO 8 77 77, 0 -1 Na tede i, de - - -ol E - xor - di - um qua - dru - - pla - te ph.) - no hoc mu - te - ti co zo- phi- $ f Ver bum ca - ro fac - tum est et na ti de gur - gi - te ri - vi vi - vi i, me - - mor — e - sto cle - ri me - i quo — sa - te quod ex mo - re pro-phe-ti - co sic con - tu - i - tu per - o - na-te, • --- $ š •—~ -40- -o- ha - bi - ta - bit in no - - 75) Fr. Commer, Collectio operum musicorum Batavorum. CO 8 N 1 | ||||
|