| ||||
| ||||
28
sic in aliis passionibus.. Vztahují se tedy tato písmena především na tón; m značí střední polohu a mírný pohyb; b značí nižší tetrachord a zmírněný pohyb; a ukazuji na vysoký tetrachord a živý pohyb. Z jiných značek, které vak vždycky mají týž význam hudební užívá se také pro slova Kristova h (— humi'liter) n-bo i (= iusum) neb 1(= leniter) také d (deprimatur nebo dulce), pro slova apoštolů a ostatních značky 1 (— leva), nebo f (= fortiter), čímž živý, silný akcent na těchto místech jako protiva k mírným, sladkým slovům Kristovým vhodně se na-značuje. Títn, že se počalo užívati tří rozličných knih ke zpěvu pašijí a rovněž tří zpěváků rozličné výšky hlasu, stalo se ovšem užívání značek zbytečným ; avšak zůstaly, a protože na jejich původní význam bylo zapomenuto, počaly se vykládati falešně. Avšak známe-li prvotní jejich význam hudební, podávají nám cennou směrnici pro přednes pašijí. Zpěv evangelistův budiž prostého přirozeného po- CYRIL čís. 2.-3. hybu bez jakéhokoliv spěchu. Má činiti dojem klidného, jasného, dobře deklamovaného čtení. Zpěv slov Kristových pohybuje se v nízké poloze. Má býti vážnějsí i v tempu volnější, s výrazem zbožné vznešenosti a měkkosti. Ostatní úlohy vesměs ve vyšší poloze mají se přednášeti dle obsahu slov živě a silně. To platí v podstatě i tehdy, když se zpívají na př. při tiché mši sv. česky. Nebof jen při tomto způsobu zpěvu stane se posluchačům slovo zpívané srozumitelným, nabude rozmanitosti, živosti ale zároveň i potřebné sladěnosti. Budiž podotčeno, že v novém vydání vatikánském jsou melodie proti dřívě;ším značně zjednodušeny. Úryvek evangelia, který s? čte po pašijích má v původních rukopisech zcela zvláštní, jen pašijovému týdnu vlastní tón. Hudební komise kongregace obřadů zavedla po zralé úvaze opět tento zvláštní způsob zpěvu evangelia a přidala ho k novému vy-dání, jako zpěv ad libitum. -r. NOVINKY EDICE y,CYRILA" J o s e f C. S y c h r a: Bože Velký. Smí- I K are 1 D o u š a: K sv, přijímání. Pro šený sbor na slova F. Kvapila K 150. sólo, sbor a čtyry smíš. hlasy s průvodem — Maria Panno. Na slova 7. Vrchlického varhan. Partitura i s hlasy K 1'-. pro dva nestejné hlasy s prův. varhan 72 hal. K sv. přijímání a pobožnostem eucharistickým : 1. P a r h a: 0 Nejsvětější svátosti. K i. Orel -Hor n o f Vo s y k a: Písně o Velebné K a r e 1 S t e c k e r: O salutaris hostin I svátosti. Cena partitury K 3—, hlasy (cantus altus L, I[., tenor, bassus) K 1'—. po 70 h. K májovým pobožnostem : Mariánské nešpory. H e j č 1-O r e 1: Mariánské nešpory. Part. K 2 40, 10 hlasů pro lid K 1 50,100 kusu 12K. Fr. Musil: Královně máje. Cena K 2•—J o s. N e š v e r a: Ave Maria pro osm hlasů po 40 hal. P i 1 a ř: S1yŠ, ó matko! Sopran, alt s prův. varhan. Cena K 1'20. Dr. Stanovsky: O sanctissima! Pro 4 hlasy po 24 hal. K are l S t e c k e r: Ave maris stella pro 5h1. smíš. sbor. Partitura 72 hal. los. C. Sychra: Chvalozpěv mariánský arcibiskupa lana z Jenštejna. K 80 —. J. E. Zelinka: Chvalozpěv (na slova Fr. Žáka T. J.) s průvodem varhan neb harm. Cena K 1-2o. — Salve Regina pro 2 ženské hlasy a baryton. Cena 30 haf. KE STÁTNÍM ZKOUŠKÁM Z HUDBY: Em.Bezecný:Repetitoriumdějin hudby. Doubr. Branbergerová - Č erno- I. č á s t v š e o b e c n á. 2. opravené a rozš. c h o v á: Pedag. přehled literatury zpě- vyd. 14 K. 11. část : 1. K 1 a v í r 2. opravené vu. Brož. 4 K. vydání K 2'40. 2. Z p ě v K 120, 3. H o u s l e 1 . g u c h t e l e: Vyučovací plán hry hou- K V20. slové. Cena 80 hal. — Repetitorium pedagogiky K 6`—. i Objednýykálrychle OBECNÁ JEDNOTA CYRILSKÁ V PRAZE-11. ,"árčislo 6,třida | ||||
|