| ||||
| ||||
20 CYRIL čís. 2.-3.
rys melodické křivky. před jejím kon-lčným klesnutím na f. Bude zdůrazněn větší silou nejen jako přízvuk clivis, která jej uvádí, nýbrž i jako přízvuk klimaku, který jej připravuje. Celá neuma se poznovu zvolní, aby se tím vyznačila závěrečná kadence. Christe eleison. V Kyrie určeném Bohu Otci viděli jsme, že melodie počíná v hlubinách škály, zvolna po stupních vystupuje, až v jeden okamžik dosahuje výšin f, odkud opět se sestupuje s touž vážností pohybu na toniku: jediná velká linie, široká křivka melodická, obsáhlá a vznešená. Melodie C h r i s t e, vypůjčující si z věty předcházející, jak lest to patrno z notového příkladu, větší část své skladby, má zároveň tvářnost zcela rozdílnou, jest v souladu $ modlitbou sladší, méně bázlivou a méně slavnostní, kterou křesfanská duše vysílá ke Kristu, k Tomu, jenž tichý a pokorný srdcem, jenž chtěl se učiniti naším bratrem. Ky - ri-e e - lé - i - son. A 1; C T Chri-ste e - lé -i - Soli. Jak zřejmo, melodie v C h r i s t e vykazuje na počátku přídavek šesti not a uprostřed vypuštění dvou neum. Výsledek. Zmizela šíře a jednotnost melodické křivky v Kyrie, které byly hlavně způsobeny vážností bezprostředního sestupu na hluboké f a majestátním vzestupem až k vysokému f, s volným poklesem vrcholícího klimaku. - 6. A věru začátek Christe (A) na místě pevného nasazení na hlubo- kém f počíná o tercii výše, na středním a; a tak f, přestávajíc stavěti do --°:~ a— popředí vážnou svou osobitost, spokojuje se úlohou jednoduchého pře-Chri - ste chodného obratu. 7. S druhé strany střední (B) a tak charakteristický motiv K y r i e zcela zaniká. Toto vypuštění, které by z počátku muselo překvapiti a ° zaraziti jeví se nám naopak a v pravdě velmi přirozené. Jest připra- veno a vyvoláno pokorou a něhou začátku C h r i s t e s nímž by ne-byla v souladu jasná zvučnost středního klimaku v Kyrie. - Proto také tvůrci tropů XV. stol., kteří pro potřeby svého veršování vložili do C h r i-s t e tento klimakus z Kyrie (V. Revue, XIII, 81), dopustili se protiuměleckého omylu. Rovněž tak učinili vkládajíce do Kyrie k sv. Duchu neumu : d C-h-C; ačkoli zde jest chyba menší. Dík těmto dvěma modifikacím — vzhledem k melodii prvého Kyrie — melodie C h r i s t e má ráz mírné a pokojné prosby, způsobený důležitostí, kterou má tercie střední polohy a b c. By10 by možno takto vykládati jeho tři části: počátečný motiv představuje postavení duše před Kristem; střední motiv (reprodukující tentýž z Kyrie) vyjadřuje povznesení duše, akt modlitby; závěrečný motiv (eleisoň) tlumočí dokončení této modlitby v pokorné a důvěřivé odevzdanosti. (Příště dokončení.) ®S® | ||||
|