| ||||
| ||||
34 CYRIL čís. 4.-5.
připravil co nejdůkladněji. Či vezme si na svědomí, aby Evou hrou myšlenky věřících od Boha odvracel a jz? v kostele roztrpčoval a k spravedlivému hněvu popouzel? Vedle toho i ta okolnost, že církev naše vždy jen pravé umění v kostele podporovala, nedovoluje, aby kursy pro varhany se všelijak, neodbornicky odbyly. Naproti tomu zase nebylo by dobře z kursů našich dělati nějakou tříletou nebo snad čtyřletou varhanickou školu, ta je již při konservatoři a to pro ty, kteří se chtějí důkladněji, snad až k virtuositě ve hře varhanní vycvičiti. Stanoveno tedy iakési kompromisní řešení. jako je tomu i v jiných zemích: kursy pro varhaníky trvající d v a c e t měsíců, aby účastník znalý alespoň elementární nauky o hudbě, mohl se dostatečně vzdělati na varhaníka menšího místa venkovského. Tato doba mohla však by býti zkrácena o libovolný počet měsíců těm, kteří by zkouškou prokázali, že látku pro uplynulé měsíce předepsanou zpina ovládají. Tím dána jest možnost, aby se kursu súčastnili i začátečníci, kteří by celých 20 měsíců absolvovali, i vyspělejší, kteří by dle stupně vyspélosti v tom kterém měsíci ke kursu se připojili. Při stanovení doby 20 měsíců nepřihlíželo se pouze k tomu, že účastníci budou moci látku dobře začíti, ale i na to se pomýšlelo, že budou moci vedle tohoto kursu navštěvovati nějakou obchodní školu večerní, nebo nějaký pro jejich vlastní povolání potřebný kurs odborný, nebo i jinak se vzdělávati a tak budou moci vedle varhanictví míti doma i jiné funkce veřejně prospěšné, na př. v Reifeisenkách, v konsumech nebo jako tajemníci, knihovníci a pod., čímž příjem jejich se zvýší, po případé snad i celé jejich živobytí se zabezpečí. 2. Co se o s n o v u č e b n ý c h týče, stanoveno, aby se v prvních 10 měsících vy-učovalo 16 hodin týdně, totiž varhanám 6, harmonii 3, intonaci 2, liturgii 4 a dějinám círk. zpěvu 1 hodinu, v dalších 10 měsících 17 hodin týdně, totiž varhanám 6, harmonii 3, sborovému zpěvu 2, liturgii 3, chorálu 2 a průvodu chorálu 1 hodinu. Jak z osnov vidno, nejvíce péče chce se věnovati varhanám, pro něž vlastně kurs je zřízen, vedle toho však probéřou se alespoň nejnutnější věci, jež varhaník musí znáti, aby mohl s pochopením různé úkony liturgické doprovázeti a školní děti event. i Cyrilskou jednotu zpěvu vyučovati. Také to by bylo přípustno, aby někteří účastníci jenom jednotlivé předměty navštěvovali, na př. intonaci nebo sborový zpěv a jeho řízení. 3. M í s t e m p r o k u r s y stanovena P r a h a, jednak proto, že je střediskem hudebního života, jednak i z toho důvodu, že se v ní dá nejlépe prakticky na různých varhanúch cvičiti a v Cyr. Jednotách praktické pokusy a výstupy konati. 4. Aby kurs mohl býti v y d r ž o v á n, stanoven režijní příspěvek kolem 30 K měsíčně. Počítáme-li, že by účastníci byli skromně živi, po případě, jak se na to pomýšlí, společně bydleli a se stravovali, můžeme říci, že by jednotlivce přišel měsíc na 250—300 K Číslice tato zdá se na první pohled vysoká a mnohému nedosažitelná, ale dalo by se jistě najíti dosti cest, jak by se náklad onen uhradil. Nesmí se zapomínati, že to není kapitál ztracený, nýbrž uložený na úroky a ty úroky by jistě i na té nejmenší osadě byly 5°/0 někde i 10—15°%o ano i více, takže by se i vypůjčený kapitál mohl splatiti. 5. Vysvědčení o absolvování tohoto kursu platiti bude pouze pro místa menší, po případě jen pro osadu předem určenou. To jsou hlavní zásady, na nichž se dosavadní komité usnesio. Na Vás, vážené shromáždění a současně i na celé naší katolické veřejnosti je, aby se body tyto probraly a pokud možno dopinily a zdokonalily tak, aby se ř 11 n e m mohlo začíti s vyučováním. Prof. Vol. P r ů š a. s-® Referát o novém Ceském kancionálu. Rozhovor o novém českém kancionálu a jeho praktickém zavedení zahájil profesor Boháč. Zkrácený referát s navrženými resolucemi zde uvádíme. Český kancionál vyvolala nutnost a poUeba. Už dávno se pocifovaly textové i hudební nedostatky kostelních zpěvníků, kancionálu svatojanského nevyjímajíc. Různost písní ve siově i melodii téměř už znemožňovala zpěv lidové písně kostelní. Výběr dobrých písní byl malý. Zvláště poslední doba byla na dobrou kostelní píseň | ||||
|