| ||||
| ||||
1929 C Y R I L
Pozorujeme-li bedlivě, shledáme, že melodie nápadně stoupá ve dvou prvních oddílech věty. Ve třetí dostupuje tlejvýše při slovech dux mihi: nejvyšší důvěra je účinně potvrzena. Zpěváci našeho Boha jsou hlásnými troubami církve; ne jen bezd uchými nástroji, ale živoucími; chvějí se způsoby velmi rozmanitými, jako city, jež vyjadřuje text ; my máme vystihnouti tyto city, jak nejlépe dovedeme. Dr. Romuald Rud. Perlík : Jan Lohel Ohlschl~gel (17241728). (příspěvek k dějinám církevní hudby v Čechách.) II. J. Lohelia Óhlschlágela dílo. Vypsav dopodrobna život Ohlschláglův obracím se nyní k jeho dílu. Z děl, která po sobě Ohlschlágel zanechal a která vždy hlásati budou budoucímu světu jeho nehynoucí památku, uvésti sluší především s t r a h o v s k é v a r h a n y, dále jeho s k 1 a d b y a konečně k vůli úpinosti i jeho s p i s y. 1. Strahovské varhany. c1) Varhany na Strahově v době starší (před Ohlschláglem) Není pochyby, že již v dobách předhusitských na Strahově bvly varhany. Pěstováním liturgického zpěvu, první to povinnosti řeholních kanovníků praemonstrátských, dá před pokládati i průvod varhan, třeba jen primitivních, jež liturgickému zpěvu měly býti oporou. A známe zprávy jiné, že již r. 1255 postaveny varhany nové za děkana Víta na hradé pražském a mimo to i jiné kostely, zvláště klášterní, měly už varhany. A to kostely nejen v Praze. ale i na venkově.') Že by právě na Strahově, v klášteře tak význačném a liturgický zpěv tak horlivě pěstujícím varhany scházely, nedá se dobře mysliti. Dokladů pro jich existenci přímých ovšem uvésti nedovedu. Stopy jakékoliv zahlazeny jako v mnohých jiných faktech v osudném roce 1420. — V době hned následující, kdy zvláště opat Lohel o opětné vzkříšení liturgických zpěvů na Strahově se zasazoval, není také sice přímých dokladů o varhanách, leč víme odjinud, že Lohel z nástrojů chrámová ch jedině k prův du liturgického zpěvu varhany připouštěl. A dá se z toho souditi, že i na Strahově takové varhany, sloužící k doprovázení kněžského kůru, snad byly.') Že nástupce Lohelův zanášel se plánem vystavěti na Strahově varhany. jasné doklady nalézáme v jeho korrespondenci, kterou vedl s lipským poštmistrem Janem Sieberem. Z listu, který poslal tento Sieber opatu Questenbergovi na Strahov, dovídáme se, že (patrné, na žádost Questenbergovu) — Sieber vyjednávati chce s dvěma varhanáři německými, zda-li by v Praze některý z nich chtěl zhotoviti varhany.') Rovněž jiné dva listy, psané Questenbergovi z Lipska zástupcem Sieberovým, poštovním správcem Burchardem Kochem, svědčí o tom, že Questenberg chtěl dáti vystavěti na Strahavě nové varhany a že práci tu měl převzíti varhanář z Halle Jindřich Lonefenius.') Tak na př. v klášteře Zbraslavském. Srv. Sychra: BK dějinám varhan a varhanní hry v Čecháche v ~Cyrilue XXXVIII. 135. a násl. Tam i ostatní literatura. 2) Winter ve své knize, DRemesla a činnosti v století XVI.= na str. 553 mluví o iakémsi »mnichovi< Jakubovi ze Strachova, který prý stavěl varhany. Zprávu tu přejímá i Nejedlý (.Dějiny české hudbye, str. 35) i Svchra (v uvedené práci, Cyrile XXXVII. str. 155) a j. Já však jsem nikde v strahovských zápisech ni-čeho o jmenovaném Jakubovi nenalezl. V listu datovaném v Lipsku dne 8. prosince 1630 píše poštmistr Jan Sieber Omestenbergovi mezi jiným: Ddass alhier zu Leipzik auch zuweene sch5ne orgelwerck vor weniger zeit seindt verfertigt worden Ich reise, aber gleich inzo naher. Niedersachsen und werde in 8 oder 10 tagen geliebts Gott wieder alhier sein. Da es nun solange noch anstandt haben kónnte, wollie ich es in mittelst bestellen, das ich von den organis ten zichten bericht, welcher unter dehren heijden meistern fůr den besten gehalten werde, sowohl ob nich dehren einer oder der zu Halle, wann er noch am leben, neuh Prag begeben undt das werck zufertigen auf sich nehmen wollte, erlangen, undt euer gnaden sodann nimerzuchlichen huiwieder berichten k&nne. Bitte hiermit unterthenig mích unter dessen mit wenigen in gnaden zuverstendigen, ob ich mit demselben meister. welchen ich fůr den besten erkundtgen oder erhandeln werde, alsbald dahin einig werden soli, dass er sich nach Prag zu euer gnadenbegeben m&ge, oder wieweit ichs, mit ihm abreden soli ... (Orig v archivu Strahovském, Korrespondence Questenbergova, odd C, svazek No 82 — Srv. Straka Albrecht z Valdšteína a jeho doba, str. IV. Straka roztřídil svazečky — ač neprávem a proti všem pravidlům moderního archivnictví -- jinak a označil tento svazek číslem XXXII. a list číslem 36.) 4) Burchard Koch sděluje tu Omestenbergovi v listě ze dne 15 prosince 1630 ... inmitelst auch wegen des orgelmachers zu Halla in erfahrung bracht, das er daselbst iezo nicht anzutreffen derowegen ich | ||||
|