| ||||
| ||||
CYRIL R. 1932 - Roč. 59
církevního, při tom tak typicky národního. Města, v nichž byla učitelská pedagogia, měla do nedávna svoji stkvělou hudební pověst. Pěstování hudby a zpěvu náleželo k nejlepším a nejvíce pěstovaným zábavám studentstva i mnohých občanů a přecházelo setrvačně s generace na generaci ústavem procházející a kůry chrámové byly místy, odkud ozývalo se ryzí umění, nezištně poskytované všem a přednášené s oním vroucím citem zbožného za-nícení, jak určovala je výchova v přísně katolických zásadách vychované mládeže. Krise a zánik mnohých pěveckých spolků, mnohdy vysoké umělecké úrovně, jsou jen zčásti neblahým důsledkem odklonu mládeže od ideí vyšších ke kultu materielnímu, dnes tak svět ovládajícímu, ale kromě nepatrných hodnot fysických více neposkytujícímu. Varhanický kurs 0. J. C. nebyl prvním. V roce 1912 otevřen v Hradci Králové; a v r. 1916 v Brně při hudební škole sklad. Leoše Janáčka jednoroční kurs varhanický pro invalidy; posluchačů bylo celkem 15 jimž v rámci sociální péče o invalidy opatřena místa. Na podzim r. 1923 otevřen kurs pražský a ,vedení a organisování svěřeno odborníkům, jistě nejpovolanějším, hud. skladateli Vojt. Ríhovskému jako řediteli a Jos. Trumpusovi, známému virtuosu na varhany jako vedoucímu praktické hry na varhany, oběma vy-nikajícím praktikům a nutno vzpomenouti též jich spolupracovníků v počátku kursu: zesnulého předsedy 0. J. C. vsdp. Mons. Václava Miillera, sklad. a ředitele kůru strahov. p. J. Wowsa, prof. J. Vosyky (autora průvodu k HČeskému kancionáluK), dp. prof. Mons. J. Boháče a vzácné spolupráce dp. P. Jana Stikara v roce 1929-31. Dnes, po překonání obtíží, jež řádnému výcviku návštěvníků kursu znesnadňovaly postup a ztěžovaly práci pp. organisatorům, chápeme nesnadnost situace a oceňujeme tím více jich zásluhy a práci, kterou během let vykonali. Nebylo pomůcek vhodných k vyučování od prvopočátku bez znalosti not, rytmu a pod., většina dosud užívaných byly příliš těžkými a nevyhovujícími. Určení methody, jež by spinila požadavek řádné přípravy v době poměrně krátké, bez předběžné průpravy či znalosti nástrojů příbuzných (klavíru, harmonia), bylo tu důležitým činitelem a vyřešeno způsobem, možno říci vynikajícím, sepsáním »Teoreticko-praktické školy na varhany« Jos. Trumpusem, který určil i základ postupu dalšího. Individuelní přípravou a školou, v níž dosavadní osvědčené methody učebné zdokonaleny a postaveny na zcela jiný základ, bylo kladenému požadavku pině vyhověno. V řadě kursů, vydržovaných příbuznými korporacemi, s učební dobou půl až jedno-roční možno řaditi varh. kurs O. J. C. na místo nejpřednější. Než posudme : 1. Dvouletá učební doba, za níž osvojí si žák dostatečně potřebný základ hry, na jehož podkladě po dobu nejméně 1')z roku pokračuje, maje ve cvičeních současně přípravu praktické činnosti. Na základě zkušeností po řadu let a posudku zkušených paed3 gogů nelze pro začátečníky dobu 2 roků potřebných k řádnému ovládání nástroje naprosto zkracovati; výsledky kursů s kratší dobou učební jen potvrzují tento názor. 2 Individuelní vyučování na rozdíl od kumulativního i při stejném výběru látky ne omezuje nijak posluchače v postupu a množství vybrané látky jako cenného základu pro činnost praktickou. 3. Methoda vyučování: učebná látka účelně rozvržená v kratší oddíly, cvičné i časové nečiní těžkostí při učení jako mnoho látky určené pro období delší (lkrát týdně, lkrát měsíčně), zavedené v některých kursech. 4. Docílené výsledky: as 20 proc. žáků 1., 50 proc. II., 20—25 proc. III. a zbytek IV. stupně. Řada velmi dobře se uplatnivších absolventů na kůrech menších měst jsou kursu doporučením nejlepším. 5. Dostatek velmi dobře řízených pražských kurů, na nichž mají posluchači dosti pří ležitosti poznati správné řízení liturgických zpěvů i výběr skladeb. V Cyril. jednotách pak. osvojení si znalosti sborového zpěvu i řízení sboru. 6. Nepatrné školné v poměru k množství probrané látky i učebné době; poměrně levné zaopatření v katol. internátech (od 340—420 Kč měs.) s řádným dohledem. 7. Kurs požívající právo veřejnosti se zkoušenými učitelskými silami vydává absolventům právoplatný průkaz způsobilosti, zaručující přednostní právo absolventu před uchazeči. bez tohoto prŮkaZU. (Při.ttě dokončeni.) 24 | ||||
|