| ||||
| ||||
CYRIL R. 1932 - Roč. 58
dobiznu j Jos. Foerstra zapůjčil a doprovodil sám obrázek vzpominkou, prodchnutou něhou a vroucí zbožností, jaké jen vzácná duše Foerstrova jest schopna. Obojí přinášíme v dnešním čísle na pří-slušném místě. H. P. jubilejní rok blahosl. Anežky PřemyslOvriy — 650. výročí její smrti — poskytuje řádu Křížovníků s červ. hvězdou i celému národu našemu příležitost k významným jubilejním oslavám. Jako prostinký lístek do věnce oslav bl. Anežky přináší náš list v hud. příloze píseň k bl. Anežce, složenou Jos. C. Sychrou na slova Kuldova. R. P. Hudebně-vědecké přednášky na našich universitách v letním semestru 1932. Na Karlově universitě v Praze: Soukr. doc. Dr. Perlík: Dějiny církevní hudby IV. Vícehlasá hudba církevní. Perioda prvá : 10—13 stol. (Ars antiqua) 2 hod. týdně. Konstituce o liturgii, greg. zpěvu a posv. hudbě pap. Pia XI. z 20. prosince 7928. (Čtení a výklad). 1 hod. Ř. prof. Dr. Nejedlý: Dějiny opery 1V. Richard Wagner. 3 hod. Chopin. 2 hod. 'Soukr. doc. Dr. Hutter: Dějiny hudby. Část Il.: Doba vokálního a instrumentálního kontrapunktu.,,2 hod Nauka o hudební skladbě ve středověku. Cást II: Kontrapunkt. 2 hod. Seminář pro hudební vědu. Ř. prof. Dr. Nejedlý. Rozbor Chopinových polonéz. Referáty, práce. 2 hod. Lektor Foerster: O formách. — Na Masarykově universitěvBrně:Ř.prof Dr. K. Helfert: Vývoj nástrojové hudby III. 3 hod. Ot. Hostinský estetik a bojovník za universální českou hudbu. 2 hod. Pro seminář hud.-vědecký: Vývin notového písma. Tabulatury. Generalbas. 2 hod. Seminář hud.-vědecký: Rozbor vybraných děl, referáty, práce, diskuse. 2 hod. Lektor Václav Kaprál: O souzvucích a jejich spojích. 2 hod. — Na Komenského u n i-v e r s i l ě v Bratislavě : Ř. prof. Dr. Orel: Hudobný k]asiciszmus. 3 hod. Československá hudba ve stredovel,u. 2 hod. Hudobno-vedecký seminár: Analýza súčastných diel hudobných. Referáty. 2 hod. Lektor Kafenda: Náuka o harmonii. (Pokračovanie). 2 hod. Náuka o kontrapunkte. (Pokračovanie). 2 hod. P. Hugolin Sattner, nestor slovinských hudebních skladatelů, slavil letos 80. narozeniny. Pochází z Kandie u Nového Města na Slovinsku. Působí v lublaňském františkánském klášteře 40 roků jako farář-kvardián, definitor a kustos. Pěvecké spolky zpívají jeho písně, sbírka církevních písní čítá přes 30 opusů v Glasbené (Hudební) matici. Celý národ vděčně vzpomíná jeho celoživotní práce. Ceny za nejlepší mši. V roce 1929 uložila nejmenovaná dárkyně v pokladně rektorátu státní konservatoře hudby v Praze částku šest tisíc Kč jako cenu za nejlepší mši, jež by nesla dedikaci : >Ku poctě milenia svatováclavského.< Porota za předsednictví dr. J. B. Foerstra rozhodla, aby věnovaná částka byla rozdělena na čtyři díly autorům 4 nejlepších skladeb. Autory těchto skladeb jsou: Josef Procházka, prof. stárni konservafoře hudby v Praze, Frant. Heyduk, ředitel kůru u sv. Jindřicha, Václav Vaníček ve Střešovicích a Frant. Suchý, člen orchestru Radiojournalu v Brně. I. E. ndp, ai•cibisk up Dr. K. Kašpar, nynější náš vznešený protektor, ještě jako metropoťitní kanovník napsal do Časopisu kat. duchovenstva (roč. LVII. 1916) významný článek >Pontifikát Pia X.<. Stat věnovanou Motu proprio otiskl tehdejší redaktor Dr. Dobr. Orel v našem časopise v roč. XLIII. (1917) pod názvem >Papež Pius X. a liturgický zpěv. Dnes stat ta nabývá pro nás zvláštního významu. LI5TÁRNA A REDAKCE. Otiskujeme dnes dva došlé dotazy, předkládajíce je tak společné úvaze našich čtenářů S povděkem přijmeme všechny projevy se strany našich čtenářů nám v té věci zaslané a použijeme jich při řešení jednotlivých případů. V příštím čísle uveřejníme pak na tvto dota.zy odpověd. 1. Prosím o rozluštění konkrétního případu: Přišel bohatý otec nevěstin dva dny před svatbou k varhaníkovi v nevelkém okresním městě a nabídl 100 Kč za slavnostní hru varhan pri oddavkách své dcery, obsahující pochod z opery »Lohengrin,< duett z Prodané nevěsty »Věrné milování< a >Holdovací pochod< od Griega. Jak se má nezámožný, skrovriě honorovaný varhaník, spoléhající hlavně na podobné mimořádná příležitosti, rozhodnouti? Má zachovati předpisy za-kazující uvedené skladby v kostele hráti, neb má od-mítnouti, ztratiti nabízený honorář a dívati se jak někdo jiný —třeba někdo z pozvaných hostí zasedne za varhanový stůl a žádanou hudbu zahraje, třeba špatně, ale přece? A současně pohřbíti na vždy přízeň otce nevěstina, zámožnéio obchodníka a váženého člena městské rady? — Zadobrouradubude velmi vděčný >Jihočeský varhaník.< 2. Máme v městě mladého lékaře, velmi oblíbeného a širým okolím vyhledávaného. Jest synem bývalého učitele a řiditele kůru na Moravě a hraje překrásně na varhany. Pokud mu nutná služba u pacienta ne-zabrání, doprovází ochotně a rád každou neděli a svátek lidový zpěv v našem kostele, zastávaje stařičkého, churavého varhaníka. Poněvadž stánek Boží potřebuje nutné opravy a p. patron jest pozemkovou reformou úpině ochuzen, záduší skrovné a sbírky nevynesou mnoho, nabídl se místnímu p. faráři pan doktor, že uspořádá v neděli p o m š i s v. varhanní koncert z vážných skládeb, za nevelké, ale určité vstupné ve prospěch chrámové sbírky. Ač u nás jest v neděli návštěva kostela ještě dosti dobrá, byla v den koncertu ohromná. Kočary a auta svážely z daleka hosty, to jsme u nás ještě neviděli. Ovšem taková příležitost jest u nás vzácná. Na programu byl Hándl, Bach, Seger a Wiedermann, koncert byl opakován a t,ynesl téměř tři tisíce Kč, tedy sumu netušenou. A nyní v V. sešitě (číslo 9—10) rok 1931 časopisu >Cyril, čteme, že není dovoleno používali termínu >duchovní koncert< pro skladby prováděné v kostele, a že >veškeré koncerty v chrámech jsou všemi njd. Ordinariáty zakázány.< Prosíme tedy zdvořile, jak se máme zachovati pro příště? Jak máme trazvati podobnou produkci, vážně, umělecky a důstojně pro-vozovanou v kostele ale v době, kdy se žádné officium nekoná? Anebo nesmíme vůbec pořádati takový podnik, který má nejen velký finanční efekt ale také značný kulturní a náboženský význam? Máme se zříci této jediné možnosti tak úspěšně směřující k udržení dobrého stavu, ba k zvelebení svatyně? Buaeme Vám velmi povděčni za radu a prosíme o ni v časopise >Cyril< pod značkou >Varhanní koncerty v kostele.< I Cyrillo-Methodějská knihtiskárna V. Kotrba v Praze. — Nákladem Obecné jednoty Cyrilské i ~.~ Wíkí sešiE 3.-4. ,CCgr-aa" n~ic~e koncem cjuóna. | ||||
|