Instrukce o provádění posvátné hudby ve chrámech
Ročník: 1932; strana: 56,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
CYRIL Roč. 58.

jak s pýchou sám poznamenává') — se velice podařil. Ačkoliv tento přední positiv od hracího stroje poněkud jest vzdálen, přece hra na klávesnici II. manualu byla neobyčejně lehkou a nečinil stisk klávesů obtíží ani tehdy, když oba aneb dokonce všecky tři manualy se spojí.

I I I . m a n u a l (zadní positiv)

umístěný mezi oběma věžemi byl zprvu zcela »němý<, stoje zde —jak shora již řečeno — pouze pro ozdobu. Teprve roku 1784 — tedy když varhany již dávno ve svém celku dohotoveny byly') — byl uveden v činnost a opatřen osmi novými rejstříky

1. Principal 4 stopy S. Octava 2 stopy

2. Copula major 8 stop 6. Copula minor 4

3. Salmaj 8 D 7. Quinta 1 l,

4. Harmonica 8 D S. Mixtura 1 stopová 4 násobná

Uhrnem 495 píšfal,

Současně pořízena nová trojí klaviatura — jak pro tento tak i pro druhé dva manuály — z nejjemnějšího ebenu diatonická a z bílé kosti chromatická — s úpině novým umělecky pracovaným hracím stroj°m. 3) Hrací stroj a klávesnice byly dílem pražského varhanáře Josefa Rotha. Ohlschlágel sám — jak loyalně doznává') -- při těchto posledních pracech neměl zvláštní osobní účasti mimo návrh na celý projekt a stálý dozor na jeho provedení. S provedením byl však Ohlschlágel spokojen, jak náleží. Ačkoliv při tomto zadním po itivu bylo třeba počítati s obtížným umístěním traktur — celý stroj stojí obrácen na zad varhaníkovi, a dosud, jakožto »němý, neměl nižádného kontaktu s hracím strojem a celým zařízením vůbec — přece neobyčejně lehounce se píšfaly ozývaly a klávesy poměrně lehce se ovládati daly. Skutečnou ozdobou tohoto manualu byly 2 rejstříky: šalmaj a harmonika, jež byly tak zdařile intonovány, že budily pozornost znalců. Zvláště rejstřík harmonika, — jenž měl býti kopií známé skleněné harmoniky, vynalezené slavným Benjaminenl Franklinem, — sotva prý bylo možno rozeznati od originálního nástroje.

Pedal

k ostatnímu stroji nejen pokud se týče síly ale i barvy tónu.

16 stop 10. Quinta otevřená (dřevěná) 6 stop

16 = 11. Trompetbass 4 stopy

16 stop*) 12. Superoktáva (kovová) 4

16 » 13. Superoktáva (dřevěná) otevřená) 4

8 D 14 Tertian (kovový) 4 >

8 a 15. Quint minor 3

8 a 16. Malá oktáva 2

8 D 17. Mixtura 2stopová 4násobná

6 D 18. Cornet 4násobný

Uhrneln 432 píšfal.

N S T R U K C E

posvátné kongregace Koncilu

o provádění posvátné hudby ve chrámech.

d nějaké doby někteří hudební skladatelé a vydavatelé nedbajíce zvláštní povahy posvátné hudby, jež se provozuje ve chrámech za účely liturgickými, osobují si právo uvalovati na chrámovou hudbu jako na kteroukoliv jinou dávky provozovací, z titulu práv autorských a nakladatelských.

To ovšem jednak se nesrovnává s důstojností domu Božího, jednak to přivodilo nemálo rozepří a trapných jednání.

1) Beschreibung ... pg. 65.

2) To bylo již r. 1775.

') Bohužel krásná tato památka vzala za své při přestavbě varhan 1900 — ač mohla býti jako museální zvláštnost zachována budoucím časům.

a) Beschreibung .. pg. 66.

*) Mensura 32 stop.

stojí v dokonalém poměru

Má celkem 18 rejstříku :

1. Subbas otevřený

2. Kryt

3. Bombardabass

4. Posaunbass

5. Principalbass

6. Oktavbass

7. Fagotbass

8. Hrubý kryt

9. Quinta otevřená (kovová)

56
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ