NEZAŘAZENO
Ročník: 1932; strana: 67,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Rok 1932. CYRIL

stelací budoucnosti zpívá tu mysticky dobyté srdce ve slovech: semper ad Dominum. A na-stupuje k tomu nová intonační quinta : '

VII.

A A ^

. qui - a ip - se

důvěrná odměnou silných, jako smiřující úsměv při záporné odpovědi milujícího. Poslední vyskytující se quinta téhož introitu ve slovech:

VI[.

^

r

^ r

et mi - se - re me - - i • .

má v sobě agonii bázně, tajemství věčné žízně po nových jarech.

Tak bychom v celém graduale našli nesmírné množství vzorných příkladů quintovéhh charakterů, které tedy vždy značí v chorálu dimensi určitých gradací, stupňovaných někdy i komposiční složitostí neum, jako na příklad v Graduale čtvrtého dne (Feria Quarta), pat třetí neděli quadragesimální ve slovech: omnia:

VII.

r

Om nia

nebo úpinou jednoduchostí pouhého quintového intervalu (příklad z téhož Graduale ve slovech : valde) :

r

valde.

Alespoň jeden příklad mollově intonovaného intervalu quintového vidíme v Graduale svátku sv. Stěpána prvomučedníka :

V.

5e - de - runt ...

Cítíme v sobě nepříjemnou situaci ze zasedání soudního dvora jako chvění magnetické jehly v kompase.

Quinta je největší intervalová klenba v intonačních prostorech gregoriánských melodií. Esence její určitější definice patří vždy liturgickému textu. Zní měkce a zní tvrdě. ]e requiemská a je slavná. Záleží na tom, jaký je pigment zřítelnic našeho srdce a jak disponujeme fenoménem estetiky a přednesu. Profesor P. Dominik Johner O. S. B. nám vždy ří'Kal : > .. , wir miissen vielmehr dem inneren Leben der Interwalle und ihrem Gefiihlsausdruck nachQehen und sich in sie einfiihlen lassen ...- Zabývám se už dosti dlouho v chorálu quintovým intervalem zvláště. Zde tedy několik poznámek ze svých studií!

67
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ