| ||||
| ||||
Rok 1932. CYRIL
Quintový ambitus introitových písní bývá předehráván intonačně obyčejně dělenou podátovou sekundou c-d (ut-re). Na příklad v introitu svátku Nanebevzetí P. Marie: I. ^ ^ J ^ Gau -de - a - mus .. . Sekunda c-d (ut-re) tvoří tu jakousi rajskou předsíň před plamenem radosti, který vy-šlehne právě intonací quinty. Pamatuji se.. že ji žádný kantorský hlas našich mnišských sborů a chorů nezazpíval jako prof. P. Dominik Johner O. S. B. v Beuroně: polohlasem, více dechnutým než zpívaným. Tím více quinta zaznívá pak překvapením, rozšířená a pro-dloužená na vokálu a, bez rythmu a bez zákonu, protože její ambitus se v chorálu nedá vtěsnat do žádné formy. Podobně je v offertoriu Jubilate nebo v kommunio Amen dico vobis atd. Připravovaná quinta sekundovým nebo jiným intervalem není takovou vzácností. V introitové melismatice vzácnější je quintová intonační solmisace přímá, bez odměřeného očekávání sekundové melodie c-d (ut-re), nedočkavá, žádoucí oznámením jubilových radostí nejdelikátnějších gradací a krescenda. Eminentním příkladem je introitus třetí mše vánoční VII. ř ~ ^ Pu - er Nadržená vánoční radost z Tajemství Inkarnace zní tu dokořán v té přímé quintě jako dětská očka před vstoupením k osvětlenému vánočnímu stromečku. Resonance z intonovaného Puer zní echem ještě ve spojce et (filius) a silněji krescenduje po třetí na slově imperium. A kdo ví a chápe, co je inkarnace a kolik obsahuje pojem imperium theologicky a asketicky-duchovně pro každého křesfana, pak nejlépe porozumí onomu quintovému ambitu tohoto liturgického slova introitu. Jiný příklad hlubokých quintových obsahů je v introitu Circumdederunt me ve slově invocavi (Dominum) : V. n in - vo - ca - vi Do - mi - num. Otázka quare v introitu Exsurge : I. ~ qua - re znějící konfiteorním bolnem, bičovaným fialovým tesknem sexagesimy : Proč tvář svou obracíš .. . Zemský ráj, piný svatého Ducha, zpívá introit Pentecostes : VIII. r JN ^ Spi - ri - tus .. . 91 | ||||
|