| ||||
| ||||
mě dosud známých Vesperae cancrinae a Sacrum canonicum objevena byla v archivu kroměřížském drem Breitenbacherem samostatná skladba další, Missa Seti Godefridi. Umělecká vyspělost díla, komposiční bohatství, jemný cit i zdravý smysl hudební kromě dokonalého ovládání stránky technické označuje Jiřího Melt-zela jako jednoho z tvůrčích představitelů tradic a kulturních statků českých v 17. století. Je-ho figurální mše jest vzácným dokumentem do-by, kdy hudba instrumentální šla nezadržitelně vpřed celým hudebním světem. Vedle Václava Michny z Otradovic byl to také jih Meltzel, jehož zachované dílo dokazuje, že éra pobělohorská dala nám hudební umělce českého původu na výši doby stojící, že zvláště druhá
Došlé hudebniny Felix Zrno a Eduard Novák: ^o lidových i umělých písní dvoj a trojhlasých pro střední a měšfanské školy. Nakladatel A. Neubert v Praze. Nesporně jedna z nejlepších sbírek, jež byly vy-dány jako pomůcky pro vyučování zpěvu na školách měštanských a středních (mnohé z písní bude možno užívati též na školách obecných. Veškeré písně jsou napsány se znamenitou znalostí zpěvní techniky mladých hlasů i duševní úrovně zpívajících. Hudebně je vše myšleno při-rozeně, svěže a jasně; pozvolné pokračování od snadného k těžšímu je nepozorovatelné a takřka samozřejmé. Texty — ponejvíce národních písní českých, moravských a slovenských — jsou voleny tak, že svou srdečností a často i zdravým humorem budou pěvcům činiti potěšení a fím buditi radost a chut ke zpívání. I to je jednou z mnohých předností této výborné sbírky, která zasluhuje piné pozornosti odborných kruhů. — V. Říh. • E. S. Rauber, Regina coeli. Pro smíš. sbor a var-hany (anebo a capella). Nakladatelství ,Kirchenmusikbund", Postoloprty. — Ve snadnějším slohu psaná Mariánská antifona pro čas velikonoční. Pro své svěží a plynné zhudebnění bude i menším kůrům vítanou praktickou pomůckou. — V. Říh. Došlé časopisy" Sveta Cecilija. Roč. XXVI. (1932) č. 6. — Dr. Antun Goglia: Ivan pl. Zaje (str. 185—193). Do-končení monografie Stanislav Preprek: Solesmeska koralna izdanja (str. 193—197). Pojedná-ní o gregoriánském vydání slav. mše. — Janko Barlé: Oskar Dev. (str. 197—199). Dokončení vzpomínek na Oskara Deva. — Robert Alexander: Izlet u Zelezno (Eisenstadt). Exkurs-- do Železna, v němž po 12 let dlel a tvořil Jos. Hayden (str. 200—202). Lujo Šafranek-Kavič: Operna i koncertna sezona u Zagrebu (str. 202 až 203). — Vl. D.: Bilješke iz engleskoga muzikalnog života (str. 204—205). Milan Pave- * Registrujeme zde dodatkem k minulému ročníku „Cyrila” další došlá čísla jednotlivých círk.-hudebních časopisů, o nichž v „Cyrilu” roč. 1932 bylo referováno. Napříště díti se tak bude vždy až po ukončení celého ročníku pří-slušného časopisu. Red.polovina 17, století byla slibnou předzvěstí dalšího vývoje kulturního v Čechách, jenž přivodil ve století následujícím situaci nanejvýše příznivou a dostoupil výše, spojující nás rovnoměrně s hudební kulturou současné Evropy. Za uvedení této, jako již mnohé jiné staré české hudební vzácnosti do pražského rozhlasu vděčíme dru E. Troldovi, který hned úvodním slovem získal zájem posluchačů pro skladatele, do-sud ukrytého v archivu. Reprodukčního úkolu ujalo se s obvykle pietním zájmem Sdružení pro duchovní hudbu a členové orchestru rozhlasové stanice. Pod (aktovkou dirig. Vlad. Němce působila výše reprodukční úrovně, osobitost po-jetí i výstavba nejlepším dojmem. — R. Š. L i f e r a f u r a lič: Sveti himni (str. 205). — Julije Kempf: Iz hrvatske glazbene prošlosti (str. 205—209). — 50. výročí chorvatského pěveckého družstva, „Vijenca” v Požegu. — Dopisy (str. 209—211). — Hud. literatura (str. 211—212). — Různé zprávy (str. 213—216). — Hud. příloha: Fr. Dugan: In Nativifate Domini. • Cerkveni glasbenik. Roč. 55., č. 11—12. — Josip Janežič: Gerkvenoglas bene razmere Ijubljanske škofije v očeh nadzornikov organistov (str. 161 až 166). Pokračování článku. — Dr. Jos. Mantuani: Zgodovina cerkvene glasbe (str. 166 až 172). Spisovatel pokračuje v článku o nástup-cích Palestrinových. — Stanko Premrl: Ignaci Hladnik (str. 172—177). — And. Gróbming: Nekaj poglavij iz fiziologie in fonefik,e (str. 177—180). — Ivan Mercina: Svojstva zvonov in zvonil (str. 180—183). — R. Pahor: Podrobni seznam pesni, nahajajočih se v rokopisih Kokošarjeve zbirke (str. 183—185). — Hnutí eecilské, zprávy z konc. života a různé zprávy (str. 185—192). Musica Divina. Roč. XX. (1932) č. 9–10. Sig. Schnabel: Warum nich( Choralgesang? (str. 95 až 99). — Aug. Rosenthal: Ein Salzburger Pontificale des 14. Jahrhunderfs (str. 99—101). — Rich. Zentgraf: Die heilige Elisabeth. Volks-Oratorium von Josef Haas, (str. 101—103). — Dr. Franz Kosch: Vom Wiener Seelsorge-Insfi-Euf (str. 103—104). — Joh. Biehle: Wiinschelrute und RaumakusEik (str. 104). Literarische und sonstige Nachrichten (str. 105—109). Revue gregorienne. Roč. XVII. (1932), č. 6. — Dom Joseph Gajard: La Paléographie Musicale ef Dom Mocquereau (str. 201—212). — Dom M. Gabriel Tissot: Un oommentaire réeent du Pon-Hfical Romain (str. 213—216). — A. Hanin S. J.: La législation eeclésiastique en matiére de musique religieuse (str. 217—224). — Dom Maur Sablayrolles, O. S. B.: L'Alleluia „Post partum” (str. 225—232). — Dopisy a různé zprávy (str. 232—240). • Bolletino ceciliano. Roč. XXVII., č. 11. — G. B. Le Guevelbo SS. M. M.: In dulci Jubilo, (str. 201—205). — Le campane dell' organo (str. 206—208). – Appendice musicale, (str. 209 až 216). — D. E. D. L.: CanHamo Natale (str. 217). 22 | ||||
|