Z koncertního života
Ročník: 1933; strana: 44,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Vedle množství sklad b klavírních, houslových (Eklogy, Ukolébavka, Koncert atd.), sborových, komorních a orchestrálních (symfonie), napsal též pět oper: Bratránek, Perdifa (1897 v Národ-ním divadle), Lesní vzdech (Brno, Záhřeb, lnšpruk), černokněžník (Brno 1906), Mořská žena. Majíc na paměti význam našeho největšího církevního skladatele, provedla Farní jednota Cyrilská u P. Marie v Kroměříži na Boží hod velikonoční při velké mši sv. 0 10. hod. mši B dur, op. 67, věnovanou arcibiskupu olomouckému, The.odoru Kohnovi, psanou v krásném polyfonním slohu.



Vzácné jubileum. Farní Cyrilská jednota ve Kvasicích oslavovala o svátcích velikonočních 501eté působení člena pěveckého chrámového sboru, pana Vincence Kadlčíka. F. C. J. zapěla oslavenci příležitostné sbory řízením řed. kůru Adolfa Straky, tlumačovská hudba zahrála dostaveníčko a po oslavné řeči místního děkana P. A. Dokoupila byl oslavenci podán děkovný přípis-arcibiskupa dra Prečana, kost. konk. výboru, diplom čestného členství F. C. J. a sfříbrný záslužný věnec s vyrytým věnováním „Za 50 let lásky k chrámovému zpěvu”, věnovaný Farní Cyrilskou jednotou a děkanským úřadem. Zapěním sboru a několika hudebními čísly se řídká a dojemná oslava zakončila. Je to jistě za nynějších časů vzácný případ lásky a obětavosti pro církevní chrámový zpěv?



Z Paskova. Svafv týden na kůře farního chrámu Páně v Paskavě_ Květná neděle: Kolařík: Hymnus „Ty jsi král Izraelský”. Jos. Nešvera: Paši-je na Květnou neděli pro sóla, smíšený sbor i varhany. — Zelený čtvrtek: Max Filke: Mš ke cti sv. Karla Boromejského (Kyrie a Gloria) s prův. varhan. Ed. Horník: Mš,. s Es dur (Credo, Sanctus a Benedictus). A. Hendrych: Kristus poslušným. Pravice Hospodinova. Agnus chorálně. Pange lingua od neznámého skladatele. Od Cred-a vse bez průvodu. — Velký pátek: Palestrina: Improperia, smíš. sbor á capella. Pic-

Duchovní hudba v koncertní síni



Monumentální dílo Jana Šebastiána Bacha „Pa-šije dle slov sv. Matouše”, došlo nového prw?-

dení — pa intervalu devítiletém — v předvečer velikonočních svátků.

Evangelia čtená při bohoslužbách velikonočního týdne byla již v raném středověku podnětem k proslulým pašijovým hrám. Jejich původní jednoduché formy chorální vyvíjely se postupem času a vývojem umění hudebního, takže ve stol. XV. a XVI. vzaly na sebe již formu motetf a capella a ještě později formu oratorní. Hluboké zbožnosti a umělecké inspiraci Bachově nemohl zůstati nepovšimnut tento dramatický námět, líčící utrpení a smrt Kristovu, náměf s tradicí plynoucí z počátku středověku. Zhudebnil zprávy všech čtyř Evangelistů, ale zachovaly se jen pašije Janovy a Matoušovy, jichž text, upravený Picandrem, básnickým spolupraoovníkem Bachovým, byl základem geniálního díla, v němž

ka: Nastaly tmy, mužský sbor. Hendrych: Užasni se, Kalvarie, mužský sbor. Kolařík: Prapor Krále, smíš. sbor (vše bez průvodu). — Bílá sobota: Dopoledne: Kyrie chorálně. Max Filke: Missa in G, op. 80 (Gloria, Sanctus, Benedictus), s prův. varhan. Goller: Nešpory, smíš. sbor s prův. varhan. Odpoledne při slavnosti Vzkříšení: Preyer: Regina coeli, směs až 8h1. sbor s prův. varhan. Schópf: Te Deum, smíšený sbir s prův. varhan. Kolařík: Pane lingua, smíšený sbor s prův. varhan. — Hod Boží velikonoční: Jos. Gruber: Vidi aquam, pro smíš. shor s prův. varhan. Vojt. Říhovský: Missa Loretta, op. 3, pro smíš. sbor s prův. varhan. Kolařík: Tenfot jest den, pra smíš. sbor s prův. varhan. Prey r: Regina caeli, pro smíš. sbor s prúv. varhan. Kolařík: Pange lingua, pro smíš. sbor s prův. varhan. Nacvičil a řídil řed. kůru Ant. Hendrvch.

Diecése Brněnská

Farní Cyrilská jednota v Rajhradě konala výroční valnou hromadu 5. února 1933. Máme 109 členu a to: 1 cestného, 70 přispívajících a 38 činných. Předsedou je J. M. nejdůst. pan opat a prelát Petr Hlobil a to celých 50 let. — Zpíváme o za-svěcených svátcích a církevních i řádových slavnostech. Nově nacvičena Wittova „Missa in hon. sti. Francisci Xav.”, Tneglerova „Missa solemnis” (op. 5.), Wittovo „Te Deum” a více menších skladeb. — Zkoušky pravidelně 2, včas potřehy 3 týdně; účast pravidelná. — Jmění máme Kč 1549.— a slušný inventář hudební i věcný. --Pro společenské oživení pořádali jsme dva oblíbené přátelské večírky a zájezd činného členstva na hrad Veveří a do Veverské Bitýšky, kd•e jsme zpívali Říhovského „Českou mši” a „Své hlavy v prachu skláníme” od Ant. Dvořáka. — Proživáme jubilejní, padesátý rok trvání naší Jedno-ty, který dovršíme v den sv. Václava. Připravujeme důstojnou oslavu, pokud síly naše stačí. Požehnání všemohoucího Boha, jenž paručil za-světiti léto padesáté (Levit. 25, 10), kéž spoči-ie na naší práci? — Josef Apetaur, t. č. jednatel.

Z koncertního života

možno zříti ideál komposice pašijové a um lecké vyvrcholení celého předchozího vývoje sklad-by toho druhu. Mystické zaujetí a božské po-svěcení uměleckého génia vyvolalo příval zvukových krás, nevyslovitelnou bohatost a pestrost střídajících se nálad a scén, které spojeny v úžasný celek vznešené, přímo nezemské krásy, vytvořily dílo, doplňující mocně a zpúsobem ojedinělým lapidární slova sv. Matouše.

Značná rozmanitost forem hudebních — arie, chorál, recitativ, — a velký reprodukční aparát — sóla, dvojsbor, orchestr, varhany —činí pro-vozování Bachových Pašijí úkolem nesnadným a odpovědným. S tím větší radostí konstatujeme, že volba interpretů byla nadmíru vhodně a šfastně rozhodnuta. K sólistům — St. Tauber, Pav A Ludikar, J. Soukup, Míla Kočová a Marta Krásová - jichž pouhá jména zaručují umělecký výkon prvořadý, přidružil se zpěvácký spolek Hlahol, znamenité vokální těleso velké zvukové sytosti a neochvějné intonační přesnosti a or-

44
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ