Chorální prosthese, epenthese a epithese
Ročník: 1933; strana: 56,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
takty v parallelních decimách, obrubuje jimi osmitónovou stupnici lenoru, v celých notách klesající:

j.L —R'—• —R—i r-

za-pra-vil svým na - ro - ze - nímatd. _~ - N ~—!I -- 4i 1—! -o--

i f i i I





atd. —

_—o-

až: 5—R r—r--_~ i —i -- o—=

Decimové parallely jsou vždy ve čtvrté notě proloženy oktávou, aby nevznikly kvinty mezi basem a altem. — Stačí pouhý pohled na skupinu těchto not, abychom postřehli, že skýtají obrazec, v tehdejší mensurální hudbě zcela neobvyklý. Kolik takových zajímavých rysů jest asi pochováno ve fragmentech, o nichž jsme se zde dověděli?

Bohumír Cyril Petr: Chorální prosthese, epenthese a epithese.





V problému klasifikace gregoriánských paleotypů přistupujeme nyní k modifikaci připojení. Rozeznáváme tři druhy připojení: prosthesi, která připojuje neumy na počátku, epenthesi vkládající je uprostřed melismatiky a epithesi závěrečných přípojek.

Prosthetické noty poznáme hned na první pohled z následujícího příkladu:

JE E0





proslhese A _ ni - ma







Tu e - le - gí - 5ti

Při analytickém členění každého podobného initia musíme prostě postupovati od elementárních skutečností k melodicky vyvíjejícím se kombinacím, od jednoduchých částí k úpiným komplexům. V prosthesi první a nejdůležitější je akcent, střed, théma a base zhudebnělého slova, který může jako slovo mluvené vyrůstati z předslabik. Všechny noty tedy, které pak hlavní akcentované skupině předcházejí nepatří k essenci a existenci celku, nýbrž jsou připojeny; jedním slovem, jsou to prosthetické noty.

13

56
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ