NEZAŘAZENO
Ročník: 1933; strana: 58,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
V těchto příkladech jsou tedy epenfhetické noty velmi zřejmé. Epenthese penultima může býti tvořena; ale i také větší neumovou skupinou. Na příklad:

b) Akcentovaná epenthese. Vzniká podobně jako penultima: připojením krátkých předposledních slabik, ale místo akcentů na skupině neumatické odpovídající této předposlední slabice, je tento kladen z rythmických důvodů zpět na jednu notu epenthetickou. Příklad:

4 J 1







in - tér — e - ni pro clí: - ni





li

au - dí - tum tu - um et I

i ti - nu -

c) Epenthese recitační. Celý tenor může býti epenthesí:





stAn tele

rprnMellckj I~noi







ve - ni - te den - lep et v - tli - ~~ le Uli - mi I,IIIII

d) Epenthese eufonická čili spojovací. Tvoří ji ty noty, které jsou připojovány k melodii proto, aby příjemněji a lehce usnadnily spojení slabik nebo celých skupin. Protože toho specifikum má svoje zvláštnosti a případy v modifikaci dieretické, vznikající dělením, uvedeme příklady a zmíníme se o tom, až při problému chorální dierese samotné.

e) Epenthese liquescentní bývá obyčejně redukována na epenthesi předcházející a zmíníme se o ní rovněž později. (Srov. zatím Paléog. mus. díl II., 72 a dále).

Epíthese a epithetické noty jsou v liturgických melodiích velmi časté. Rozeznáváme tu alespoň 2 skupiny:

58
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ