| ||||
| ||||
Pravf-li Habrl o hypolydické toniuě, že se jí vyznačuje „zhožné naladění mysli”, na-lézáme toto naladění hned v prvních dvou třístopových verších („Poslal — posla"). — Avšak hned na to dosahuje stupňováni melodie vrchu, jímž i hudebně znázorňuje moc a silu poslaného archanděla, což v druhém verši vyšším, prostředním stupněm již připravil, načež při slovech „svého archanděla” vrací se opět do výpravného tonu nízké polohy oné toniny, jako na počátku. Dle pravopisu a not náleží asi do začátku XV, věku.
21 Na konci II, listu této písně položena jest jiná, též tak notovaná o ,sPasitelné oběti-Páně na kříži, „gyzto gsu pekla zrusseua wykupen clowiek z wiezenie nawraczen k wiecznemu spaseni”. (Tak začíná.) Složena jest bolným nápěvem frygické toniny. 3) Pak následuje velikonoční píseň dle mého soudu jako předešlá z první polovice XV. století pocházející. Složena jest pravidelně v důstojné tonině dorické a povzuášf se opět výrazně až při slovech „král zvítězil jest mocný” do vyšší polohy té toniny. Zní celá : „Wstal gest Kristus z mrtwich kral swi-tie- zil gest moczni pan mocnie ne-przie-te - le mazal y od - yal mocz ge - ho.” Originál jest bez klíče. 4) Hned na to následuje jiná pfseň se starším pravopisem, než jest v předešlých, jenž poukazuje zřejmě na původ té písně v XIV. století. Notace jeví přechod hrubších „nožiček muščfch” k chorálním mensurovauým. Rozeznávají se zde již delší a kratší černé noty, tyto s čárou na horu postavenou. Na počátku položen jest C klíč na V. linii. Má jen dvě slohy, jichž obsah jest památka na-rozeni Páně, jakož i následující písně. Zllí : Krystow zywot zna-me- nay-my nezt nas smrt za-chvaty yakz muozem s nym sie sgednaymy nebt on nam chcze da - ty za na- sle- do - wa- nye wieczne kra-lo- wa- nye." II. sloha začíná: „W chudobyet sie ge narodyl nyez sweho nemagye” atd. Jak viděti lze, pohybuje se melodie této pícně věrně a dokonale v hypofrygické tonině, jež jeví na sobě tichý dumavý ráz. Tento však není též bez radostného povznešení mysli, již skladatel vyjadřuje hned na počátku vyšším okolkem tonu a c c a atd. Tak dokonale jest zde hypofrygická tonin.i podána a provedena skladatelem, že jí ne-schází ani charakteristický interval její, hlubší tence h-d, jež v nf jinak zřídka kdy se vy-skytuje. I použil skladatel tohoto uejboluějšího intervalu, by jim trefně projádřil slovy,,yakz muozem" slabost a nestatečnost lidskou k dokonalému srovnáni se s Kristem. 5) Druhá vánoční píseň na slohy bohatá jevf na sobě ráz dvojí doby, poněvadž dvojího pravopisu. První dvě slohy psány jsou starším pravopisem a formami slovesnými XIV. věku. Pravopis zde nalezáme týž jako v Mastičkáři" zvláště čárkované ý. Ostatní slohy jsou pravopisem i formami poněkud novější, tak že souditi lze z toho na pozdější jich složení a přidáni ke dvěma prvým, jak se podobně stalo též při písni svatováclavské. Notace je stejná jako u předešlé. Prvnf dvě slohy starší zní: P a-stuskam naýprv ze - we - no bo- zye na - ro - ze- nye od an - dý- ela po-wýe-dye no a | ||||
|