Synerese a její variace
Ročník: 1933; strana: 85,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
předpokládá, že na jeho čistotě závisí vědní výzkum chorálu vůbec, a tedy i ve věci transkribční podává východisko, na němž je zabezpečena plodnost vědní diskuse, již by autor rád zahájil. Po stránce tvarové není zajisté potřebí dodá-vat, že v praktickém notopisu přísluší slovo kromě choralistům také grafikům,, kteří jsou povoláni na podkladě teoretického a konstruktivního námětu vytvořit esteticky ladný a opticky přehledný tvar notace.

Bohumír Cyril Petr: Synerese a její variace.

Třetí kapitolu v klasifikaci gregoriánských paleotypů tvoří forma syneretická, čili stažná. Stažení čili synerese znamená vždy v gregoriánské hudbě sjednocení částí elementárních jednotlivých not i neumových aggregátů k vytvořeni nové melodie. Jako v gramatice i zde můžeme toto syneretické stažení specifikovati do tří skupin: na vlastní syneresi a na dvě její variace, totiž krasi a elisi.

a) Synerese vzniká stažením dvou nebo i více not, nebo neumových celků, které by jinak podle pravidla měly býti zpívány nad několika různými slabika-mi, na jednu slabiku. Na příklad:

A pravidelná forma

ad - jú - íor

B synerese

^

i - - ta

V následujícím příkladě vidíme tři zřejmé synerese:

1. Linie B. skandikus slabiky glo vznikl syneresí punkta a podatu, které v linii A jsou zpívány nad dvěma slabikami procé — (oddělení 1 a 2).

2. Podobně linie B: v synkopě not tenorových (oddělení 3) vyžaduje tato nutno stažné synerese. Vynecháním synkopov aných not vzniká mezera, která musí býti stažena v jediný melodický celek. Skandikus, jakožto důsledek první synerese slučuje se tu s klimakem resupinem (oddělení 4), aby zároveň vytvořil hned další druhou syneresi. To však ještě není všechno.

3. Linie C. je tu jen jednoslabičné slovo rex: 2 noty, oddělení 5. ~--

85
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ