NEZAŘAZENO
Ročník: 1879; strana: 58,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
58 _

Sotva !

Dítek jest všudy hojnost, jako těch ptáčků majících v hrdélkách hlásky. A tudy i pěvecká škola, co zárodek a školka kostelního sboru, všudy jest možná — a to hned! Mezi Čechy zpěvumilovných jinochů a mužů, panen a žen všudy jest pohotově, pouze jich vyhledati dlužno. A tudy i svor litcrrítsk~, co zárodek a škola zpěvu obecného, všudy jest možný — a to hned 1 A jen to dvojí se žádá, má-li farní jednota cyrillská zřízena býti. Pěvecká škola pozneuáhla i mužskými hlasy rozšířená vyučována bode zpěvu liturgickému, sborem literátským z osadníkův majících pouze hlas a sluch — a který Čech obého nemá ? — zvelebován bude v osadě zpěv obecn-~ — piseň česká.

Má se tedy čekati? — K čemu?

Má se věe odkládati? — Proč?

Čekáním a odkládáním ničeho nebude získáno.

Čeho tedy třeba, aby ve farnf osa(lě, kde až dosud nemají zpěváků a zpěvu cyrillského, zřízena byla farut jednota cyrillská? Tres faciuut collegium. Tři lidé stačí ku zřízeni jednoty: g)zěz, učitel a jednatel. Kde ti tři jsou, tam jednota jest možná — a to hned.

Duchovní správce, co rector ecclesiae a tudy i ideální okrasy domu Božího, věnuje jedno kázáni této záležitosti. Poukáže na slavnou minulost posvátného zpěvu ve vlasti naši. Vysvětlí věřícím, jak důležitým činitelem jest krásný zpěv kostelní co do stránky mravní a náboženské. Jak ušlechtuje mrav a zjemňuje povahu 1 Jak hřeje a blaží! Jak osvěžuje viru a zahřívá srdce. Rozvine před očima osady obraz živého organismu veliké jednoty cyrillské, řetěz nerozborné sily, jehož jeduím článkem bude farnf jednota cyrillská. Prut jeden snadno se zlomí, ale prutův pevným svazkem ani obr nehne. Malí a velcí mají zpívati B,)hU ehválu, mají tím nejušlechtilejšfm a nejduševnějšfm, co člověk má — hlasem a slovem — oslavovati ono nejvznešenější, čím svět se ho-nosí — uejsvětější obět. — Když kněz nadšený s kazatelny od srdce k srdci promluví, s podivením by bylo, aby slovo nezapustilo kořenů v srdci věřleich. Co otec chce, dítky činí. Co kněz káže, osada spiní. Takové jedno kázání stačí — a jednota farní jest zřízena. A nyní přichází řada na druhého člena kollegia.

Učitel, co ~ iditel k tr^u, ujímá se práce. Je-li kněz sám hudebníkem, tím lépe. Není-li, dobrý učitel sám vše vykoná. Dobrý učitel jest perlou osady. A jest těch perel ještě. Muohá pleva odpadla. Ale zlato ohněm po-kušení prošlo očištěné. Zlato zůstalo zlatem

Kde tedy máte řiditele cbrámové hudby ze zlata, tam pěveclid škole kvetou lilie a odboru literátskému růže. A nic nevadí, aby bez průtabu v život vešla farní jednota cyrillská. Nedostává-li se takovému učiteli na počátku dostatečné zkušenosti v novém oboru, však on si vyhledá lidi a knihy, od nichž se dozví, čeho třeba. Nejlépe jest uavštiviti souseda věci znalého, který směr cyrillský již s láskou pěstuje. Cyrilliané si rádi ponnáhajf. Vždyt; jsou rytíři jedné gardy. Ustuf poučeni a zdařená produkce cvičeného sboru vice vydá, než čteni v knihách za půl roku. 0 těchto prázduinách, koncem tohoto neb počátkem budoucího městce uspořádána bude taková vzorná produkee s vysvětlující přednáškou při vikariátuí schůzi v Oustí nad Orlicf, ku poučeni kn~M a řiditelů kůrů, jak ještě v listech určitě oznámeno bude. Po příkladu tom činiti by se mělo všudy při poradách učitelských a vikariátních — a bylo by brzy jasno mezi námi. Tedy : Světlo! přátelé! —

Třetí blavou trimuvirátu cyrill3kého jest jednatel. K tomu úřadu hodí se muž pohyblivého ducha. Troud od jiskry snadno chytne. Duchovní správce půdu připravil, ducha na-vnadil, smýšleni upravil — jednatel jeduá. Chodi od domu k domu, od dveří k dveřím, sbirá a sinání, zde členy přispívající, tam zpěváky a hudebníky, zde dobrodince, tam podporovatele. Kdo mu ukáže malík, brzy sahá po celé ruce; pro kyselé tváře má pohotově pří-jemný úsměv, pro mrzouty veselé slovo, pro skrbliky litanii pochval, a tak s prázdnou od nikud nevychází. lIubují-li pod taji, když za ním dvéře se zavřely, což na tom ? Však on zase přijde a zase obdrží, zač požádá. No-usnul by, kdyby se mu nezdařilo, co.chtčl vykonati. Jest duší jednoty cyrillské. Nemá pokoje ve dne, ani v noci. Ve dne shání a pracuje, v noci o nových plánech sni a dumá. Nikdo mu neujde. Ani bobatec, ani chudý. Ani pán, ani sluha. Každý přičiuiti musí hřivnou svou, at chce, nebo nechee. Musí! Proto jest jednatelem.

Ve které farnosti takový trojlístek jest pobromadě, možno bez rozmýšleuf zaraziti farnf jednotu cyrillskou a dobře se jf povede. Kéž jest tak na mnohých místech! Kus života dal bych za to.

Nežalujte : „Nemáme zpěváků 1 Nemáme peněz l Nemáme lidí I” Zřidte, prosím, jednotu faruí a hnedle oznamovati bude váš jednatel: „Již máme všeho hojnost.Lpěváků hojnost! Peněz hojnost Všeho do Alleluja'”

Jen odhodlanostl A vše se zdaří!

Snáze sice a dřive vše se napíše, než vykoná. Ale co se tu napsalo, vzato jest ze zkušenosti. [kdo sám počne, přesvědči se.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ