| ||||
| ||||
mení, že začíná část mše sv. — Obětování. Kněz pozvedá patenu s hostií, prosí Boha, aby přijal tuto obět neposkvrněnou. Béře kalich do levé ruky, vytírá jej purifikatoriem, nalévá do něho vína, žehná konvičku s vodou a nalévá několik kapek do kalichu. Pozvedá kalich s vínem a obětuje jej Bohu. Ke konci obětní modlitby činí kalichem nad oltářem kříž, staví jej doprostřed korporálu a při-krývá pallou. Skláněje se pak uprostřed oltáře, obětuje modlitbou sebe i lid Bohu. Pozvedá hlavu, rozpíná ruce a vzývá Ducha svatého, načež křížem žehná obětní dary.
Přechází na epištolní stranu, kdež modle se —L,avabo- omývá sobě ruce. Vrací se doprostřed oltáře a skloněn modlí se k Nejsv. Trojici. Políbiv oltář, obrací se k lidu s výzvou ,Oratg, f ratres", a ministrant odpovídá ,Suscipiat Dominus..." Kněz ukončí „Amen”. Uprostřed oltáře modlí se tichou modlitbu, již ukončí slovy: ,, ... per omnia saecula saeculorum" — ministrant: „Amen.” Kněz: ,Dominus vobiscum." Ministrant: ,Et cum spiritu tuo." Kněz: ,Sursum corda." Ministrant: ,Habemus ad Dominum." Kněz: ,Gratias agamus Domino Deo nostro." Ministrant: „Dignum et justum est.” Načež kněz modlí se praefaci na ten den připaúající. Při slovech „Sanctus, sanctus, sanctus” ministrant třikráte zvoní. Kněz nyní modlí se, žehnaje fřikráte křížem kalich a hostii, aby Bůh přijal a požehnal obětní dary. Pak následují modlitby za církev svatou, papeže, biskupa, věrné křesťany. V Commemoratřo pro vřvis vzpomíná pak zejména těch, již mají býti účastni milostí této přesvaté Oběti. Následuje modlitba za přímluvu bl. P. Marie, sv. apoštolů a mučedníků, po níž kněz vzkládá ruce nad obětní dary a prosí Boha, aby přijal tuto obět a těm, kdož jsou jí přítomni, aby udělil blaha věčného i časného. Spíná ruce, žehná třemi kříži obětní dary a prosí Boha, aby v této chvíli proměnil je v tělo a krev Ježíše Krista. — Ministrant zvonkem upozorňuje věřící, že přiblížil se nejposvátnější okamžik mše sv. Pro ,měňování, — Pozdvřhování. Za hlubokého ticha v kostele přiblížila se tajupiná chvíle, kdy kněz tichounce nad obětními dary modlí se ,Qui pridie quam paferefur ...", žehná chléb, který posléze slovy Kristovými ,Hoc est enim Corpus meum" mění v nejsvětější Tělo a poklekaje, vzdává Mu úctu. Po-vstává, drže Nejsvětější v rukou a vysoko pozdvihuje je, aby též lid se Mu klaněl. — Položiv Nejsvětější na korporál, sklání se nad kalichem, žehná jej a pro-náší památná slova „Hic est enim Calix Sanguinis mei, novi et aeterni festamenti: mysterium fidei: qui pro vobis et pro multis effundetur in remissionem peccaforum”. Proměňuje víno v Krev Kristovu. Pokleká, pozvedá kalich s nejsvětější Krví a lid v hluboké úctě koří se tajemství nejsvětějšímu. Ministrant při po-zdvihování Hosfie i Kalichu dává třikráte zvonkem znamení, aby věřící vzdali povinnou úctu. Po proměňování kněz modlí se modlitby, v nichž prosí Boha, aby tuto oběf milostivě přijal a ty, kdož z ní požívati budou, milostí a požehnáním napinil. Následuje Commemoratio pro defunctis za ty, kdož nás předešli se znamením víry a odpočívají spánkem pokoje. K vzpomínce za mrtvé připojuje kněz prosbu, aby jemu i všem účastným léta oběti bylo dopřáno jednou ve společnost svatých apoštolů a mučedníků vejíti. Při slovech „1llobřs quoque peccatoríbus” povstává ministrant se stupňů uprostřed oltáře, kdež klečel od začátku proměňování a od-chází na epišfolní stranu. Na konec modlitby kněz třikráfe žehná hostii a kalich znamením svatého kříže. Odkrývá kalich, poklekne a opět povstane, vezme Tělo Páně do pravé ruky a třikráte Jím činí znamení sv. kříže nad kalichem a dvakráte mezi kalichem a prsy. Poté drže Hostii nad kalichem, pozvedá je maličko nad oltářní stůl. Polo-živ Hostii, přikrývá kalich pallou, pokleká, povstává opět a končí modlitbou slovy: „... per omnia saecula saeculorum,” načež ministrant odpoví „Amen”. Kněz nato modlí se modlitbu Páně — Pater noter, již končí slovy: ,Ef ne nos inducas in fentationz,m", ministrant za lid doplňuje „Sed libera nos a malo” a kněz dokončí tiše „Amen”. Při další tiché modlitbě vezme kněz do pravé ruky patenu, dříve ji očistiv purifikatoriem, žehná se jí znamením sv. kříže, líbá ji a pokládá na ni sv. Hostii. 66 | ||||
|