| ||||
| ||||
Po tak utěšeném rozhodnutí svolal dp. farář rytířského řádu křížovnického P. Jan Saebar, schůzi na den 6. prosince, jíž účastnil se veškerý sbor učitelský, jako jeden muž. V pro-mluvě své dp. farář poukázal, kterak patrně hyne za dnů přítomných všeobecně zpěv liturgický i obecný, na odpomožení odporoučele zřízení cyrillské jednoty farní spojené a pěveckou školou. Návrh všeobecně se líbil a od všech přítomných radostně uvítán .jest. Na to konala se volba prozatímního představenstva. Za předsedu z•.-olen jest dp. farář, za jedna-tele učitel p. Jan Šír, osoba v osadě velmi známá (zastává po celou řadu let s velkou horlivosti úřad jednatele jednoty sv. Vítské), který nad to přičiní se, aby jednotě také dospělé zpeváky přiváděl. Pěvecká škola farní rozdělena jest na dvě oddělení: chlapecké a dívčí. V prvním cvičení laskavě přijal p, učitel Antonín Havlík, v druhém p. učitel Václav Šmejkal. Čtvrtým výborem zvolen jest ředitel kůru p. Karel Prucha, jemuž takto usnadní se, aby kostelní sbor svůj přiměřeně sesíliti a repertoire rozšířiti mohl. Jednotě Cyrillské se všemi ostatními stejně přejí oba horliví kaplané vvpp.: P. Václav Horák a Jan Christ. Obecný tento souhlas jest věru potěšitelný a povede ku skvělým výsledkům.
Sbor literátský poznenáhla sbírati se bude z osadníků zpěvu milovných. „Rorate' ,jsou u sv. Petra zavedeny již od r. 1840 P. Havránkem, dobré paměti. Osnova stanov přijata bude v příští schůzi. Cyrillská jednota farní u sv. Štěpána. Mezi faráři pražskými prvním mecenášem re-formy chrámové hudby byl vdp. Václav Nykles, tehdáž farář u sv. Vojtěeha, když za jeho podpory Josef Foerster přesnou hudbu církevní ial se provozovati. Obnoviv tehdáž důstojně chrám sv. Vojtěcha, ve svatostánku slohově upraveném měl též slohovou hudbu. Nyní u sv. Stěpána, jedva že dokončil velkolepou obnovu slohovou celého chrámu, zamýšlí přičiniti k ní stejnorodou hudbu kostelní. Ředitel kůru, p. Ottomar Smolík, pěstuje již po několik roků hudbu výhradně vokální. Zřízením jednoty Cyrillské za protektorátu apředsednictví dp. faráře přibude pěveckémti sboru na prostrannost kostela až dosud ne-dosti mohútnéntu nových si], dodáváním zpěváků vycvičrných ve farní škole pěvecké, které se ujal s horlivostí vzácnou jeden z učitelů na obecné škole sv. Štěpána, p František Sládek. Jest a Praze dostatečně známo, jak krásný jest zpěv školní mládeže u sv Štěpána. Odtud, jakož i z průmyslové školy dodávati se budou do pěvecké školy farní hlasové při-pravení. Nový pan cvičitel pěvecké školy — dobrý hudebník jest nadšen pro zpěv kostelní, co již z toho se vidí, že k účelu našemu i vlastní harmonium zapůjčil a od nejd. konsistoře pražské pochvalným dekretem za horlivost svou ve cvičení kosielniho zpěvu vyznamenán jest. K výbornému cvičiteli pěvecké školy farní přibyl rovněž výborný jednatel Cyrillské jednoty v osobě dp. Františka Bendy. Či zná někdo na osadě sv. Štěpánské lepšího sběratele a jednatele ? Ten s prázdnou odnikud neodchází Kam si zamíří, tam bezpečně dojde. Řediteli kůru dostalo se tudy mocných patronův a vydatných pomocníkův. Jest-li pro budoucnost odporoučelo by se trojí oddělení školy pěvecké : první pro počátečníky, druhé pro mládež ve zpěvu pokročilejší, třetí pro dospělé, další potřeba zrodí dálších cvičitelů. Obětovnost ještě nevymřela. Cyrillská jednota farní u sv. Vojtěcha. Co od farní jednoty cyrillské se žádá, pěstuje se u sv. Vojtěcha, jak každému hudebníku známo jest, po šest piných let vzorně ředitelem p. Josefem Foerstrem, čehož poznovu i na počátku tohoto čísla lze dočísti se. Sbor sv. VojtčšsKý čítá 12 sopránů, 7 altů, 6 tenorů a 9 bassů. Co „de facto” již stává, bude nyní nazváno pravým jménem : jednotou Cyrillskou. Dp, farář Melichar Janata jest však zároveň vřelým přítelem zpěvu obecného a pročež jednotou bude zároveň pomýšleno, aby zpěv lidu náležitě zveleben byl pomocí sboru literátského, zejmena však školní mládeže. Duchovenstvo sv. Vojtěšské všemožně se o to zasadí. Při společné snaze výsledek odmění práci. Schůze ustanovující svoláná bude v nejbližších dut ch. Lehner. Dieeése Budějovická. V Táboře, dne 3. prosince 1879. (Farní jednota Cyrillská,) Vy máte „obecnou jednotu cyrillskou” a my máme Bohu dík „farní jednotu cyrillskou,” která již žije a pilně pracuje na vzdělávání značného počtu hrdel, pějících na oslavu jména Páně. Tot jest, nač připravoval poslední 41opis mu) v „Cyrillu.” Nebudu zde vypisovati přípravné kroky a práce, jež k zařízení jednoty podnikl komitét přípravný; jsout podstatou svoji všude stejné a perné. Konstatuji pouze téměř všestrannou přízeň a ochotu interessovaných osob a korporaci při zařizováni jednoty, ač ovšem nescházelo i některých hlasů nepříznivých — z nevědomosti. Po dlouhých přípravách došlo konečně | ||||
|